• یکشنبه / ۸ دی ۱۳۸۷ / ۱۳:۰۳
  • دسته‌بندی: استان ها
  • کد خبر: 8710-04813
  • منبع : نمایندگی ایلام

شهر تاريخي سيروان، فرصت يا معضل براي مردم منطقه؟ رييس شوراي روستاي سراب كلان: زندگي به كام مردم و به خصوص جوانان‌مان تلخ است

آثار تاريخي هر منطقه مخصوصا اگر بزرگ و شاخص باشند، تبديل به فرصت‌هايي براي توسعه و پيشرفت و رفاه حال مردم آن منطقه مي‌شوند اما در مورد شهر تاريخي سيروان ظاهرا اين گونه نيست و نه تنها اين اثرمهم باستاني تبديل به فرصتي براي مردم منطقه نشده بلكه زندگي را به كام روستاي سراب كلان كه بر روي اين شهر تاريخي قرار دارد، تلخ كرده و شكايات "مكرر اما بي نتيجه" (به نقل از مردم خود روستا) را در پي داشته است.

مراد ابو، رييس شوراي روستاي سراب كلان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) اظهار كرد: جمعيت روستا در حال افزايش است اما از سوي مسوولان ميراث فرهنگي اجازه هيچ گونه ساخت و ساز حتي در كمترين مقياس به اهالي روستا داده نمي‌شود و كوچك‌ترين كنده كاري يا پي كني براي ساخت و ساز با برخورد بسيار شديد قضايي مسوولان مواجه مي‌شود.

وي با بيان اينكه ما نيز همچون ساير روستاها كه از نعمتي همچون اين شهر تاريخي بي بهره‌اند، انتظار حداقل امكانات رفاهي را داريم، گفت: خيابان بندي و كوچه بندي در سراب كلان بي معناست و كوچه‌هاي اين روستا حتي براي رفت و آمد چهارپاياني كه از آن‌ها براي حمل بار به درب منازل استفاده مي‌كنيم، مناسب نيست و‌ تراكتور هم به سختي در اين كوچه‌ها قادر به حركت است و هيچ يك از دو خيابان موجود در روستا و كوچه‌ها نيز تاكنون جدول كشي نشده‌اند.

ابو با اشاره به اينكه "زندگي به كام ما و به خصوص جوانان ما تلخ است"، افزود: در بعضي از خانه‌هاي قديمي ‌روستا كه 45 متر مساحت دارند تا هفت نفر زندگي مي‌كنند و نداشتن سرپناه باعث شده است كه صدها نفر از پسران و دختران جوان روستا همچنان مجرد بمانند و قادر به ازدواج نيستند.

رييس شوراي روستاي سراب كلان به زيرسازي خيابان اصلي روستا در سال 75 و ناتمام ماندن عمليات اجرايي آن تاكنون اشاره و عنوان كرد: طرح‌هادي روستا تا به حال اجرا نشده و شرايط به گونه‌اي است كه حتي خود مسوولان شركت توزيع برق مجاز به كندن چاله‌هاي كوچك براي نصب تيرهاي چراغ برق در روستا نيستند.

وي با اشاره به استعدادهاي كشاورزي موجود در روستا، صادرات برنج آن به استان‌هاي ديگر را يكي از امتيازات آن ذكر كرد و گفت:‌ به هيچ عنوان خود را سربار احساس نمي‌كنيم، اگر مسوولان حداقل امكانات را براي ما فراهم كنند و اجازه ساخت و ساز محدود و با نظارت خود مسوولان و كارشناسان ميراث فرهنگي را بدهند، قادر به زندگي خوب و راحت در روستا خواهيم بود.

فريدون محمدي، رييس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان نيز در اين باره به خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، گفت: روستاي سراب كلان بر روي شهر تاريخي سيروان ساخته شده است، به همين خاطر قصد جا به جايي روستا را داشتيم ولي هم اكنون اين جا به جايي را از دستور كار خارج كرده‌ايم.

وي با بيان اين كه روستاي سراب كلان يكي از روستاهاي هدف گردشگري استان است، افزود: جا به جايي روستا بسيار هزينه بر خواهد بود و به همين دليل انجام اين امر از نظر ما منتفي است.

محمدي با اشاره به راهكارهاي موردنظر براي رفع مشكلات مردم روستا اظهار كرد: در نظر داريم طرح جامع روستاي سراب كلان را تهيه و آن را به سازمان مركزي در تهران ارايه كنيم تا هر چه زودتر مشكل مردم آن حل شود.

وي كنده كاري و ساخت و ساز را در شرايط كنوني موجب آسيب ديدن آثار تاريخي منطقه دانست و با بيان اين كه رفاه حال مرم بسيار مهم است ولي بايد از آثار تاريخي نيز صيانت كرد، گفت: با اجراي طرح جامع شرايط اين طرح به گونه‌اي است كه با اجراي آن هم زندگي مردم روستا سر و سامان خواهد گرفت و هم خود مردم از آثار مراقبت بيشتري خواهند كرد.

شهر تاريخي سيروان در دوره‌ي ساساني رونق بسيار زيادي داشته و هم اكنون روستاي سراب كلان با 300 خانوار و 1800 نفر جمعيت بر روي آن قرار دارد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha