• شنبه / ۱۷ مرداد ۱۳۸۸ / ۰۹:۴۶
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 8805-07879

با آرزوي هنرمندان براي احياء هنرهاي سنتي، پرونده‌ي چهاردهمين جشنواره‌ي تئاتر آييني سنتي بسته شد

با آرزوي هنرمندان براي احياء هنرهاي سنتي،
پرونده‌ي چهاردهمين جشنواره‌ي تئاتر آييني سنتي بسته شد

چهاردهمين جشنواره تئاتر آئيني سنتي با آرزوهاي هنرمندان اين حوزه براي احيا و زنده نگه داشتن اين آئين‌ها و با اعلام دبيري مجدد «محمدحسين ناصربخت» براي دوره بعدي جشنواره به كار خود پايان داد.

به گزارش خبرنگار تئاتر خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، در مراسمي كه شامگاه گذشته - 16 مرداد ماه -در فضاي باز فرهنگسراي نياوران برپا شده بود، بعد از خوش آمدگويي مرشد زورخانه و اجراي آئين رقص چوب، مرشد مصطفي سعيدي به نقل هفت خان رستم پرداخت.

سپس داوود فتحعلي‌بيگي كه براي دعوت گروه سياه‌بازان در صحنه حاضر شده بود، با يادآوري خاطرات خود از اولين روزهايي كه قرار بود در نقش سياه حاضر شود،يادآور شد: در گذشته وقتي كسي را سياه مي‌كردند انگار امانتي را به او مي‌سپردند، لذا اين امانت‌داري بر صحنه تئاتر اهميت زيادي دارد تا سياه با صداقت حرف دل مردم را بزند.

سعدي افشار نيز كه براي اجراي برنامه‌اي در كنار ديگر سياه‌بازان، حضور داشت با تاييد گفته‌هاي فتحعلي‌بيگي عنوان كرد: سياه‌بازي يعني امانت‌داري، همانطور كه ذبيح‌الله ماهري يا موسي عرب‌زاده و امثال آنها برصحنه تئاتر امانت‌داري كردند و شما نبايد فراموش كنيد كه صحنه نمايش همچون محراب مسجد احترام دارد.

در ادامه اين مراسم بعد از پخش نماهنگي از چگونگي برگزاري جشنواره چهاردهم، «محمدحسين ناصربخت» گزارش خود را ارايه كرد.

او با اشاره به اهداف اصلي برگزاري اين جشنواره در هر دوره، گفت: هر بار با طرح دوباره و ثبت و ضبط آيين‌ها و سنن نمايشي و الهام از اين سنن كهن گامي به جلو بر مي‌داريم. اما از نظر ما هنوز تا رسيدن به ايده‌آل‌ها راه درازي در پيش است و ميراث كهن نمايشي ما در خطر نابودي است و براي نجات آن بايد همه تلاش كنيم.

او ادامه داد: امروز مسووليت سنگيني بر عهده ماست و اميدوارم در جشنواره‌هاي بعد شاهد تولد يك پژوهشگاه، تماشاخانه وآموزشگاه پژوهشي براي نمايش‌هاي آئيني سنتي باشيم.

بعد از سخنان ناصربخت، تعزيه و مراسم زره‌پوشي توسط مظفر قربان‌نژاد اجرا شد و سپس به دعوت رسول صادقي و با حضور محمد اطبايي و حسين پارسايي از نمايندگان سفارتخانه‌هاي هند، كره جنوبي، بلغارستان و ايتاليا تقدير شد.

حسين پارسايي بعد از اهداي تنديس‌هاي نمايندگان گروه‌هاي خارجي، خطاب به مهمانان اين جشنواره،گفت: ما به رسم مهمان‌نوازي در اين مراسم تنها تنديس‌هاي جشنواره را به نمايندگان بخش خارجي اهدا كرديم، اما سرفرصت از طريق فراهم كردن شرايط اجراي عمومي و با همكاري ستاد اجرايي جشنواره از گروه‌هاي داخلي نيز تقدير خواهيم كرد.

در ادامه اين مراسم نقل موسيقيايي مازندران اجرا شد و سپس با همراهي مرشد از خانواده‌هاي درگذشتگان، «حاج‌علي قمي» و «حاج علي صادق‌پور» كه پرده‌خواني مي‌كردند و همچنين «سيدجواد رفيعي» كه پيش پرده‌خواني مي‌كرد ياد و تقدير شد.

بعد از اجراي ترنا بازي توسط گروه اجرايي نيز، محمدحسين ايماني‌خوشخو؛ معاون هنري وزارت فرهنگ ارشاد سخنراني كرد.

او گفت: شما بهتر از هر كسي مي‌توانيد قضاوت كنيد كه طي اين چهار سال علي‌رغم تمام اين فراز و نشيب‌ها اتفاقات خوب هنري را شاهد بوديم كه قطعا نقش‌آفرينان اين اتفاقات كسي جز شما نبود كه با حُسن اعتماد در صحنه حاضر شديد و رابطه‌اي صميمي‌تر با مردم برقرار كرديد و اين شكوفايي را رقم زديد.

ايماني خوشخو تصريح كرد: در معاونت هنري هفته‌اي نبود كه شاهد يك اتفاق هنري نباشيم و هنرمندان پيشكسوتي را نداريم كه در اين چهار سال در عرصه فرهنگي حضور نداشته باشد و خوشبختانه طي اين مدت در عرصه داخلي و بين‌المللي موفقيت‌هاي جدي را كسب كرديم و به شما نويد مي‌دهم كه اين اتفاقات دست‌مايه‌ي جهش‌هاي بزرگتري باشد. چه بسا كه امروز هنر ديگر به عنوان يك كالاي لوكس مصرف نمي‌شود، بلكه در دسترس مردم قرار دارد و به زندگي آنها وارد شده است.

معاون هنري همچنين از تلاش‌ها و حمايت‌هاي محمدحسين صفارهرندي نيز قدرداني كرد.

سپس حكم دبيري محمد حسين ناصربخت به‌عنوان دبير جشنواره پانزدهم آئيني سنتي قرائت شد و در ادامه از «رجبعلي معينيان»،«محمود استاد محمد»،‌«احمد علامه‌دهر» و «حميدرضا اردلان» تقدير شد.

مرتضي احمدي كه براي تجليل از اين چهار هنرمند در صحنه حاضر شده بود، خطاب به مسوولان جشنواره گفت: ما بايد حداقل هر پنج - شش ماه يكبار چنين برنامه‌اي را تدارك ببينيم، زيرا امروز خيلي از هنرها همچون پرده‌خواني،شمايل‌گرداني، تعزيه و غيره در حال نابود شدن است و آرزو دارم وزارت فرهنگ و ارشاد دنبال اين كارها را بگيرد،چه‌بسا كه هنر روحوضي و تخت‌حوضي ما كه يك روز شاهكار محسوب مي‌شد امروز به حداقل خود رسيده است. پس از همين جا آرزو مي‌كنم كه در فرداهاي ديگر تمامي اين هنرها به حداكثر خود برسند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha