• چهارشنبه / ۲۵ شهریور ۱۳۸۸ / ۱۱:۴۵
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 8806-00005.102310
  • خبرنگار : 71078

نقدي بر سريال «پنجمين خورشيد» عليرضا كاظمي‌پور درگفت‌وگو باايسنا: سوژه‌ي سفر در زمان بكر نيست قهرمان داستان در دهه‌ي80 به نتيجه‌ي جنگ و وضعيت مملكت كاري ندارد

نقدي بر سريال «پنجمين خورشيد»
عليرضا كاظمي‌پور درگفت‌وگو باايسنا: سوژه‌ي سفر در زمان بكر نيست
قهرمان داستان در دهه‌ي80 به نتيجه‌ي جنگ و وضعيت مملكت كاري ندارد

«شايد سريال «پنجمين خورشيد» از موفق‌ترين سريال‌هاي ماه رمضان باشد، اما باتوجه به كارهاي قبلي عليرضا افخمي بسيار ضعيف است، البته اگر زمان بيشتري دراختيار گروه اين سريال بود شايد حاصل كار بهتر مي‌شد.»

عليرضا كاظمي‌پور ـ فيلمنامه‌نويس ـ در گفت‌وگو با خبرنگار سرويس تلويزيون خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، يكي از بزرگ‌ترين ضعف‌هاي اين سريال را بي‌توجهي قهرمان داستان به چگونگي وضعيت كشور عنوان كرد و گفت: فردي كه از دهه‌ي شصت، دوران جنگ و موشك باران به دهه‌ي هشتاد مي‌رود، قطعا اولين سوال‌هايي كه مي‌پرسد، مربوط به نتيجه‌ي جنگ، زنده بودن امام و چگونگي اداره‌ي مملكت است. اما قهرمان داستان كاري به اين موضوع‌ها ندارد و تنها نگران اين است كه خواهرش با چه كسي ازدواج كرده است.

وي با اشاره به سريال «مسافر زمان» از شبكه دو، سوژه‌ي سفر در زمان را بكر ندانست، و در عين حال درباره‌ي قصه‌ي «پنجمين خورشيد» گفت: به دليل اين‌كه داستان اين سريال ميان دهه‌ي شصت و هشتاد پيوند ايجاد كرده، تازگي‌هايي دارد.

نويسنده «او يك فرشته بود» در ادامه ضمن بيان اين‌كه سريال «پنجمين خورشيد» متاثر از فيلم «اثر پروانه‌اي» است كه قهرمان آن با رفتن به گذشته سعي در تغيير آينده دارد، گفت: در اين فيلم هم، محسن (حميد گودرزي) با رفتن به گذشته و ايجاد برخي تغييرات، مي‌خواهد ببيند در زمان حال چه اتفاقي مي‌افتد. از اين جهت اين موضوع در تلويزيون تازه است، ولي به خاطر كمبود زمان، كارگردان و نويسنده از كنار برخي از موارد به راحتي گذشته‌اند و يا به خوبي به آن نپرداخته‌اند.

كاظمي‌پور از ديگر نقاط ضعف اين سريال را يك نواخت بودن آن عنوان كرد و توضيح داد: در تمام سكانس‌ها به شخصيت محسن (حميد گودرزي) پرداخته شده و اين باعث شده كه شخصيت‌هاي ديگر كم‌رنگ‌تر ديده شوند. علاوه براين به بعضي از مواردي مثل عشق محسن به هما به خوبي پرداخته نشده است كه اين شايد به خاطر بازيگران آن باشد.

كاظمي‌پور دليل اين‌كه سريال‌هاي تلويزيون براي جذاب‌شدن به درگيري و تنش روي آورده‌اند را عمدي ندانست، گفت: طرح قصه‌هايي كه در تلويزيون كار مي‌شوند بسيار محدود است و نويسنده‌ها مجبور هستند براي ايجاد جذابيت به سراغ كشمكش‌، گره‌افكني و درگيري بروند و شايد دليل اين محدوديت‌ها مميزي باشد.

وي درادامه با تاكيد بر اين‌كه يك سريال علاوه بر تنش، درگيري و كشمكش نياز به عشق، لطافت و روابط عاطفي دارد، افزود: پرداختن به موارد عاطفي در تلويزيون بسيار دشوار است. وقتي سريالي فاقد ويژگي‌هاي عاطفي، كميك و در واقع نفس‌كشيدن براي تماشاگر مي‌شود، آن وقت بخش ديگر و تنش آن تماشاگر را اذيت مي‌كند. با سانسور‌شدن قسمت‌هاي حسي و عاشقانه‌ي شخصيت‌ها چيزي كه باقي مي‌ماند كينه، انتقام، درگيري و فحاشي است.

وي كه يكي از نويسندگان سريال «ميوه ممنوعه» بود در ادامه از وضعيت برنامه‌سازي براي ماه رمضان انتقاد كرد و گفت: سريال‌هاي ماه رمضان درحال بدتر‌شدن هستند به طوري كه يك شبكه در رمضان 88 طرحي نداشت و شبكه يك هم به اجبار سريالي را پخش كرد كه مختص اين ماه نبود.

كاظمي پور اظهار كرد: همه‌ي قصه‌هايي كه مي‌شد نوشت و يا ساخت در 31 سال گذشته ساخته شده است و در اين زمان دچار كمبود طرح هستيم و تا وقتي كه فضا كمي بازتر و خطوط قرمز جابه‌جا نشود اين معضل ادامه خواهد داشت و سال بعد وضعيت سريال‌ها بدتر از امسال خواهد بود، البته اميدوارم اين مشكل با سعه‌ي صدر مسوولان و باز ‌گذاشتن دست نويسندگان براي نوشتن قصه‌هاي جديد حل شود.

كاظمي‌پور در پايان از پخش سريال «دلنوازان» از شبكه‌ي سه در اوايل مهر خبر داد و گفت: از پنجاه قسمت اين سريال، چهل‌وپنج قسمت آن نوشته و نقش عظيم آن فيلمبرداري شده است كه تا دو هفته‌ي ديگر نوشتن آن پايان مي‌يابد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha