• شنبه / ۹ بهمن ۱۳۸۹ / ۱۴:۰۶
  • دسته‌بندی: ادبیات و کتاب
  • کد خبر: 8911-05216

توسط فردي، حمزه‌زاده و بهبودي تشريح شد: عملكرد حوزه‌ي هنري و سوره‌ي مهر در حوزه‌ي كتاب انقلاب

توسط فردي، حمزه‌زاده و بهبودي تشريح شد:
عملكرد حوزه‌ي هنري و سوره‌ي مهر در حوزه‌ي كتاب انقلاب

«عملکرد حوزه هنري و انتشارات سوره مهر در موضوع توليد و انتشار کتاب انقلاب» تشريح شد.

به گزارش خبرنگار بخش كتاب خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در نشست خبري «عملكرد حوزه هنري و سوره مهر در موضوع توليد و انتشار كتاب انقلاب»، محمد حمزه‌زاده ـ مديرعامل انتشارات سوره مهر ـ، حوزه هنري را همزاد انقلاب اسلامي خواند و گفت: جرقه‌ اوليه حوزه هنري پيش از انقلاب و توسط عده‌اي از صاحب‌نظران و هنر و تفكر كشور زده مي‌شود و آن‌ها به اين نتيجه مي‌رسند كه هرگونه فعاليت در كشور داريم، به كار فرهنگي نياز دارد؛ در نتيجه، كانون فرهنگي نهضت اسلامي را راه‌اندازي مي‌كنند كه هسته‌ي اوليه حوزه‌ي هنري مي‌شود.

او همچنين افزود: همين وجه كه تولد حوزه هم‌زمان با انقلاب است، بار عمده‌ي توليدات كتاب‌هاي انقلاب را بر عهده‌ي حوزه‌ي هنري گذاشته؛ بنابراين حوزه هنري يكي از مراكز توليد متن و كتاب انقلاب اسلامي به همراه سازمان تبليغات اسلامي است.

در ادامه اين نشست، اميرحسين فردي ـ مدير مركز آفرينش‌هاي ادبي حوزه هنري ـ با تبريك گفتن «نهضت‌هاي اسلامي ملت‌هاي تونس، مصر، يمن و اردن»، اظهار اميدواري كرد كه اين ملت‌ها به زودي آزاد شوند.

او اين اتفاق را پيش‌بيني امام خميني (ره) در دهه‌هاي پيش خواند.

فردي سپس با اشاره به فلسفه تشكيل حوزه هنري گفت: حوزه هنري بر مبناي نيازهاي ادبي انقلاب اسلامي شكل گرفته است. حوزه يك نهاد انقلابي است و از دل انقلاب به دنيا آمده و با همين فلسفه و برنامه كه بتواند ادبيات و هنر انقلاب اسلامي را رواج دهد، شكل گرفته است.

اين نويسنده فضاي ابتداي انقلاب را بسيار متفاوت با فضاي اكنون خواند و بيان كرد: حوزه هنري در ابتدا دستش بسيار خالي بود و در آن زمان آدم‌هاي بسيار معدودي بودند كه ما مي‌توانستيم به آن‌ها نويسنده لقب بدهيم و همين تعداد اندك مي‌خواستند بار انقلاب را به دوش بكشند و از همان فرداي انقلاب دشمن هم كار خود را با هنر و ادبيات آغاز كرد و حوزه هنري مي‌خواست با تعداد كم جلو اين موج را بگيرد.

او ادبيات امروز انقلاب اسلامي را ادبياتي درخور لقب داد و اظهار كرد: ادبيات داستاني انقلاب اسلامي اكنون حرفي براي گفتن دارد و حتا پايش را از مرزها فراتر گذاشته است و اكنون شعر ما تازه شده و يك انقلاب به معناي واقعي رخ داده و اميدواريم كه اين اتفاق تداوم داشته باشد.

در ادامه اين نشست خبري، هدايت‌الله بهبودي ـ مدير دفتر ادبيات انقلاب اسلامي حوزه هنري ـ شخصيت حوزه هنري را شناخته‌شده با ادبيات و شعر دانست و تأكيد كرد: حوزه هنري علاوه بر پرداختن به ادبيات و شعر كه به آن شناخته شده است، به مستندات انقلاب و بيان مطالب از بيان شاهدان و كساني كه در انقلاب حضور داشتند، همت گمارده است و در ابتداي سال 72، دفتري به نام دفتر ادبيات انقلاب اسلامي راه افتاد كه برعكس اسمش، به پژوهش‌ پرداخت و آثار درخوري را توليد كرد كه اگر قرار است اين پديده گسترده انقلاب بالي به نام ادبيات داشته باشد، بالي به نام تاريخ نيز داشته باشد كه براي ماندگاري آن لازم است.

به گزارش ايسنا، سپس و در بخش پرسش و پاسخ، محمد حمزه‌زاده درباره كتاب‌هاي منتشرشده در حوزه هنري گفت: اكثر كتاب‌هاي حوزه هنري در موضوع دفاع مقدس و انقلاب اسلامي است و به دليل اين‌كه دفاتر توليدكننده كتاب ما به بلوغ توليد رسيده‌اند، اين است كه به كيفيت توجه زيادي دارند و اگرچه تعداد كتاب‌ها از نظر كمي زياد نيست؛ اما از نظر كيفي كتاب‌هاي قابل توجه و قابل اعتنايي هستند كه مي‌توان آمار كتاب‌هاي حوزه انقلاب را 200 عنوان كتاب خواند كه در موضوعاتي چون تاريخ انقلاب، تاريخ معاصر و ادبيات انقلاب نگاشته شده‌اند.

هدايت‌الله بهبودي نيز در رابطه با آمار كتاب‌هاي چاپ‌شده در دفتر ادبيات انقلاب اسلامي اظهار كرد: گفتن آمار كتاب‌هاي چاپ‌شده كار ساده‌اي است؛ اما كليت ديگري وجود دارد كه اهميت بيش‌تري دارد و آن وضعيت تاريخ‌نگاري در كشور است كه مي‌توان گفت وضعيت تاريخ‌نگاري در كشور بهتر از ادبيات است؛ زيرا يك ادبيات انقلاب است و يك تنه‌ي بسيار بزرگ حوزه هنري؛ اما در مورد تاريخ‌نگاري، سازمان‌هاي زيادي وجود دارند كه در اين زمينه مشغول هستند. ما نيز از ابتداي سال 72 سعي كرديم خانه‌هاي خالي اين جدول نه چندان پر را پر كنيم كه كارهاي ما در سه زمينه‌ي روزشمارنگاري، دايرةالمعارف و تاريخ شفاهي انجام مي‌شود كه از آن ميان مي‌توان به روزشمار حوادث سال‌هاي اوايل دهه 40 و روزشمار سال‌هاي 57 و 56 اشاره كرد. در عرصه دايرة‌المعارف انقلاب اسلامي نيز مي‌توان دايرة‌المعارف انقلاب اسلامي براي نوجوانان را برشمرد كه دو جلد آن منتشر شده و يك جلد ديگر در حال توليد است. همچنين دايرة‌المعارف زندان‌هاي سياسي عصر پهلوي با بيش از 600 مدخل در حال نگارش است كه يك‌سوم مداخل آن نوشته شده است.

در ادامه، اميرحسين فردي با اشاره به ضعف‌هاي موجود در زمينه‌ي ادبيات داستاني انقلاب گفت: اين نكته حائز اهميت است كه چرا ما نتوانسته‌ايم در ادبيات داستاني همپاي انقلاب پيش برويم و هم‌شأن انقلاب بنويسيم. يكي از دلايل آن اين است كه داستان انقلاب همزاد با خود انقلاب است و در خروش و جوشش انقلاب متولد شده است. ما قبل از انقلاب، نويسنده‌ي انقلابي نداريم؛ نويسنده‌هاي ضدانقلاب زياد داريم كه همان‌ها بعد از انقلاب هم نوشته‌هاي ضدانقلاب نوشته‌اند و تحريف تاريخ كرده‌اند و عليه اين مردم و نهضت نوشته‌اند؛ بنابراين من فكر مي‌كنم داستان انقلاب اسلامي همپاي انقلاب است و 30 سال براي نگارش آثار درخور عمر كوتاهي است؛ اما در همين زمان كوتاه ما توليدات خوبي داشته‌ايم.

مدير مركز آفرينش‌هاي ادبي حوزه هنري با اشاره به برنامه‌هاي اين مركز، عنوان كرد: با توجه به اين‌كه من سه ماه است مسؤوليت اين مركز را به عهده گرفته‌ام، هنوز برنامه‌هاي محسن مؤمني را ادامه مي‌دهم و با توجه به اين‌كه شعر ما جايگاه شايسته‌اي دارد و با تأكيد بر سنت گذشته، دست ‌پر و صدايي رسا دارد و ما در داستان خيلي عقب هستيم، مهم‌ترين برنامه‌ي حوزه‌ي هنري، اكنون جشنواره داستان انقلاب است و هدف اين جشنواره، پرداختن به انقلاب در قالب ادبيات داستاني است.

او با اشاره به برگزاري جشنواره داستان انقلاب گفت: داستان انقلاب كتاب‌هاي چاپ‌شده را داوري نمي‌كند؛ بلكه از نويسندگان دعوت مي‌كند كه براي انقلاب بنويسند و حاصل اين جشنواره، چاپ اين داستان‌هاست كه علاوه بر جوايزي كه به نويسندگان تعلق مي‌گيرد، آثار آن‌ها هم چاپ مي‌شود.

سپس محمد حمزه‌زاده با اشاره به امكان اقتباس از آثار ادبي برگزيده، گفت: اقتباس‌هاي سينمايي از آثار ادبي بهترين فيلم‌هاي تاريخ سينما را تشكيل مي‌دهند و هر فيلمي كه بر اساس يك اثر ادبي و مكتوب ساخته شده، اصولا اثر قابل توجهي است؛ بنابراين در برنامه‌هاي حوزه هنري، توليد فيلم و سريال بر اساس كتاب‌هاي حوزه هنري در دستور كار وجود دارد.

او خاطرنشان كرد: درباره كتاب «احمد احمد»، يك سريال در حال نگارش است، همچنين در زمينه كتاب «خاطرات عزت‌شاهي» اقداماتي در حال دنبال كردن است. كتاب «دا» هم در حال بازخواني براي تهيه سريال در تلويزيون است.

حمزه‌زاده همچنين افزود: با توجه به اين‌كه براي به تصوير كشيدن محتواي عميق كتاب‌هايي مانند «دا»، بايد يك شهر بسازيم، اين كار بسيار پرهزينه است.

او همچنين از ساخت مستندي از شخصيت‌هاي انقلاب زير نظر مهرداد اسكويي خبر داد و گفت: اين مستند بر اساس شخصيت‌هاي كتاب‌هايي چون «احمد احمد»، «خاطرات عزت‌شاهي»، « خاطرات نبوي»، «خاطرات سردار علي ناصري» و «خاطرات شهيد هاشمي» ساخته مي‌شود.

مدير انتشارات سوره مهر سپس با اشاره به اتفاقاتي كه درباره رمان «مردگان باغ‌ سبز» محمدرضا بايرامي رخ داد، گفت: بر روي اين كتاب اصلاحاتي زده شد؛ چون سوءتفاهم‌هايي در جامعه ايجاد كرده بود و انتشار آن با اتفاقات سال 88 متقارن شده بود و يك‌سري مقايسه‌ها با اين اتفاقات مي‌شد.

او همچنين افزود: بحث‌هاي مطرح‌شده درباره جمع‌آوري و متوقف شدن انتشار اين كتاب درست نبود و بايرامي اكنون در حال نگارش بخش اول و سوم اين كتاب است و كتاب با اصلاحات و توضيحاتي در مقدمه چاپ مي‌شود.

در ادامه، فردي درباره تلاش حوزه هنري براي جذب نويسندگاني كه ضدانقلاب خوانده مي‌شوند، گفت: در اين مورد بهتر است ياد كنيم از سخنان سيدحسن حسيني كه مي‌گفت، خود نفس انقلاب يك دعوت عام بود براي اين‌كه همه بيايند در سنگر انقلاب و لازم نبود ما براي كسي كارت دعوت خصوصي بفرستيم و اگر نويسنده‌اي سرنوشت مردم و كشورش برايش مهم بود، در خيزشي به وسعت انقلاب نمي‌توانست ساكت بماند و هيچ لزومي ندارد كه ما براي كسي كارت دعوت خصوصي بفرستيم؛ زيرا نمي‌شود براي كسي تعيين تكليف كرد و گفت چگونه بنويسد.

او سپس با اشاره به حوادث انقلاب و جنگ گفت: در اين كشور انقلاب و جنگ بزرگي رخ داد. اين نويسندگان كجا بودند كه ما اكنون آثاري از آن‌ها نمي‌بينيم؛ آن‌ها براي تاريخ و وجدان‌هاي بيدار جوابي ندارند و اگر قرار بود انقلاب منت كسي را بكشد، منت آمريكا را مي‌كشيد. انقلاب قطاري بود كه آن‌ها از آن جا ماندند.

در ادامه اين موضوع، بهبودي نيز خاطرنشان كرد: بهتر است از كساني كه با ادبيات انقلاب همراه شدند، بگوييم، كه اين نويسندگان با آن‌ها چكار كردند؛ روشنفكران دهه 40 با كساني چون شمس آل احمد و نادر ابراهيمي چه برخوردي داشتند؟

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha