• یکشنبه / ۲۲ خرداد ۱۳۹۰ / ۱۰:۲۴
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 9003-13347
  • خبرنگار : 71408

«خيلي دور خيلي نزديك» شوراي عالي سينما در ارزيابي سينماگران

«خيلي دور خيلي نزديك»
شوراي عالي سينما در ارزيابي سينماگران

تعدادي از دست‌اندركاران سينماي ايران، شوراي عالي سينما را تاكنون ارزيابي كردند.

سعيد سعدي معتقد است: كسي از اين شورا اطلاع زيادي ندارد و فعاليت‌هاي آن در حد شعار باقي مانده است.

اين تهيه‌كننده سينما در گفت‌وگويي با خبرنگار بخش سينمايي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، درباره‌ي‌ ارزيابي‌اش از عملكرد شوراي عالي سينما تاكنون، تصريح كرد: در بحث‌هاي مالياتي و زير ساخت‌ها كه نياز اصلي سينما هستند، شوراي عالي سينما تصميماتي حياتي گرفت كه اگر اين تصميمات به مرحله اجرا مي‌رسيد، بسياري از مشكلات را حل مي‌كرد و گام‌هاي اساسي در جهت رشد سينما برداشته مي‌شد.

وي ادامه داد: اما مدتي است كه ديگر از اين شورا خبري نيست و حتي وعده‌هايي كه داده شده است نيز جامه عمل پوشانده نشده است. در اين شرايط سينماگران بلاتكليف مانده‌اند تا ببينند آيا فعاليت شوراي عالي ادامه خواهد يافت يا خير.

اين تهيه‌كننده سينما با ابراز اميدواري براي استمرار جلسات شوراي عالي سينما گفت: اگر قرار است شوراي عالي مشكلي را حل كند، بايد جلسات آن استمرار داشته باشد. البته چون رييس جمهور در راس شورا قرار گرفته است، زمانبندي براي جلسات كمي مشكل خواهد بود. اما به هر صورت اگر ايشان همان طور كه خودشان گفتند مي‌خواهند به جامعه فرهنگي كمك كنند بايد حضور بيشتري در جلسات داشته باشند. چرا كه با تشكيل جلسات شورا، بدون رييس جمهور كه در راس آن قرار دارند، كاري از پيش نمي‌بريم.

شرف‌الدين:

مي‌دانستم ناكارآمد خواهد بود

محمدرضا شرف‌الدين گفت: از همان ابتدا هم كه بحث شوراي عالي سينما از سوي جواد شمقدري مطرح شد مي‌دانستم كه ناكارآمد خواهد بود.

مدير عامل انجمن سينماي انقلاب و دفاع مقدس؛تشكيل شوراي عالي سينما را موازي كاري خواند و اظهار كرد: پيش بيني كردم هيچ اتفاقي نمي‌افتد و در آينده هم نخواهد افتاد و اين شورا در كارآمدترين شرايطش دولت در دولت مي‌شود.

وي افزود: مگر خود سينما معاونت ندارد و معاونت هم مگر وزير ندارد كه اين وزير به دولت بسته است كه همين حالا هم معاونت سينمايي حكم نفر اول سينما را دارد كه قدرتمند‌تر از او را در سينما نداريم. مگر اين كه خللي در رابطه معاونت با رئيس جمهور باشد كه آن موقع نياز باشد شورايي تشكيل شود.

شرف الدين ادامه داد: اما با تشكيل سازمان سينمايي موافقم و آن را كار خوب و درستي مي‌دانم كه بايد بودجه مستقلي از مجلس داشته باشد.

 يكي از اعضاء شوراي عالي سينما:

منتظر اجرايي شدن تصميمات شوراي عالي هستيم

و احمد نجفي هم به عنوان يكي از اعضاء شوراي عالي سينما معتقد است: تا زماني كه يك اجراي خوب از مصوبات خوب شورا نديده‌ام، نمي‌توانم در مورد آن اظهار نظر قاطع كنم.

وي مطرح كرد:صحبت كردن مقوله‌اي است كه با انجام دادن و عملي كردن آن بسيار متفاوت است، ما در كشور مصوبات عالي زيادي داريم كه در مرحله عملياتي ضعيف اجرا مي‌شود.

وي يادآور شد: ما در مباحثي مانند موضوع مالياتي يا مسكن مهر و يا سازمان سينمايي، تصميمات بسيار خوبي گرفته‌ايم كه بايد ببينيم در مرحله عمل چگونه انجام مي‌شود. به عنوان مثال در بحث مسكن مهر فشار آورديم كه بتوانيم پانصد واحد براي سينماگران در اين طرح اختصاص دهيم. حال اگر بخواهند اين 500 واحد را در يك شهر دور به ما اختصاص دهند، نسبت به آنچه مدنظرمان است، كاملا متفاوت خواهد بود.

نجفي ضمن آرزوي اجرايي شدن تصميمات شوراي عالي سينما خاطر نشان كرد: ما منتظر اجراي خوب تصميمات شوراي عالي سينما هستيم.

وي تصريح كرد:اگر اين تصميمات به صورت مناسب اجرا شود با كمال تواضع مي‌گوييم كه كارهايي كه كرديم و وقت‌هايي كه به اين جلسات اختصاص داديم به بار نشسته است. اما اگر اين تصميمات در مرحله اجرا نتيجه مثبتي نداشته باشد، بار سنگيني را به دوش ما خواهد گذاشت.

احمد نجفي در بخش ديگري از اين گفت‌وگو در پاسخ به اين سوال كه چرا پس از چهار ماه از تشكيل جلسه قبلي شوراي عالي سينما هنوز جلسه‌ ديگري تشكيل نشده است گفت: جلسات تخصصي شوراي عالي در حال تشكيل است و ما در كنار آقاي شمقدري و با كمك آقاي دكتر حسيني اين جلسات را تشكيل و درباره موضوعات بحث‌ مي‌كنيم. تنها مسئله‌اي كه وجود دارد آن است كه بايد مصوبات جلسات تخصصي شوراي عالي در جلسه‌اي با حضور آقاي رييس جمهور به تصويب نهايي برسد.

اين بازيگر سينما در پايان سخنانش با بيان اينكه هنوز تاريخ قطعي براي جلسه بعدي شوراي عالي سينما تعيين نشده است، اظهار كرد: به هر حال در طول ماه‌هاي گذشته مساله بودجه در كشور مطرح بود كه وقت بسياري را گرفته است. البته مصوبات ما نيز مصوباتي است كه به بودجه نياز دارد و بايد منتظر ابلاغ بودجه ماند.

نجفي در پايان خاطرنشان كرد:در كل هنوز تاريخي براي جلسه بعدي شوراي عالي سينما مشخص نشده است و قرار است كه اين موضوع را آقاي دكتر حسيني و آقاي شمقدري پيگيري كنند.

 تسليمي:

عملا شورا به جايي نرسيده است

سيروس تسليمي هم معتقد است: به نظرم مشکلات سينماي ايران به تنهايي با چنين جلساتي حل نخواهد شد.

اين تهيه‌کننده سينما در ارزيابي‌اش از شوراي عالي سينما تاكنون، با بيان اينکه شوراي عالي سينما مدل کپي شده از انستيتو فيلم کشورهاي اروپايي است، بيان کرد: در برخي از کشورها انستيتو فيلم در مهمترين و بالاترين سطح اجرايي و فرهنگي دولت‌ها تشکيل شده و براي مشكلات روز سينما راهکارهاي مفيدي را فراهم مي کند. نکته مهم آن است که اين انستيتوها در سطح بالاي يک کشور، يعني در سطح نظام آن تشکيل مي‌شوند و اصولا با ترکيب اعضاي دولت ها، معاونت ها و وزرا کاري ندارد. يعني با رفتن و آمدن يک دولت يا مدير، اساس و کارايي شورا از بين نمي رود.

وي با مقايسه شوراي عالي سينما و انستيتو فيلم هايي که در کشورهاي اروپايي وجود دارد، اظهار کرد: شورايي مانند انستيتو فيلم هاي بعضي از کشورها در ايران با تبليغات بسيار زياد شروع به کار کرد. در اين ميان، اهالي سينما با قول‌هايي که داده شد به اين شورا اميد زيادي بستند، اما عملا شورا به جايي نرسيده است.

تسليمي ادامه داد: شوراي عالي سينما مانند اتاق فکرهايي است که سازمان‌هايي مانند صدا و سيما و سازمان تبليغات اسلامي تشکيل مي‌دهند. اين اتاق هاي فکر، با يکسري از اهداف که بيشتر تئوري و ذهني هستند تشکيل شده و متاسفانه به دليل عدم وجود يک ساختار و خط مشي مشخص، با از بين رفتن انگيزه اوليه در اعضاء، نقش شوراها و اتاق‌هاي فکر هم کم کم کمرنگ مي‌شوند.

وي نبود گفتمان بين سينماگران را يکي از دلايل به نتيجه نرسيدن مباحث پيرامون سينما دانست و تصريح کرد: يکي از مشکلات ما در سينما اين است ما با يکديگر با رودربايسي صحبت مي‌کنيم. هم در گذشته و هم در زمان فعلي افراد زيادي در ذهن خودشان مي‌دانند که بايد چه کارهايي انجام شود اما اين تفکرات و راهکارها در گفتمان افراد نمودي ندارد. مسلم است وقتي چنين اتفاقي مي افتد، شاهد آن خواهيم بود که هيچ گاه نتيجه عملي از ديدگاه هاي موجود بدست نمي آيد.

تسليمي در ادامه، با تعميم چنين مشکلي به اعضاي شوراي عالي سينما گفت: به نظرم ترکيب اعضاي شوراي عالي سينما يک ترکيب ايدئولوژيک است تا يک ترکيب حرفه‌اي و اجرايي که بتواند سينما را براي برون رفت از اين وضعيت ياري کند. البته مشکل بزرگ‌تر در مورد اعضا آن است که همين افراد فعلي نيز اغلب درگيري‌هاي روزمره زيادي دارند و چند شغله هستند. پس طبيعتا نمي توانند زمان زيادي را براي جلسات شورا صرف کنند.

تسليمي در بخش ديگري از اين گفتگو، در پاسخ به اين سوال که شوراي عالي چگونه مي‌تواند به سينماي ايران کمک کند به ايسنا اظهار کرد: به عنوان مثال، يکي از مشکلات واقعي سينما ما اين است که فيلم‌هاي ما، واقعيت و مشكلات اصلي و عمده کشور را نمايش نمي‌دهد. گويي سينماي ما در يک کشور و يا سياره ديگر به سر مي‌برد.

اين تهيه کننده سينما افزود: همين تعداد سالن‌هاي سينماي اندکي نيز که داريم، فيلم‌هايي نمايش مي‌دهند که به ندرت مورد علاقه مردم (به عنوان بيننده) و مسئولين (به عنوان ناظر) قرار مي‌گيرد. به نظرم برون رفت از اين وضعيت هم از جهت سخت افزاري و هم از جهت نرم افزاري يکي از کارهاي مفيدي است که شوراي عالي سينما مي تواند انجام دهد.

وي همچنين تشکيل جلساتي مانند شوراي عالي سينما را بدون در نظر گرفتن مسائلي چون «سالن سازي» بدون نتيجه دانست و بيان کرد: بارها گفته‌ايم که اولين زيرساخت براي حل مشکلات سينماي ايران، سالن سازي است. اکنون مي بينيم همين فيلم‌هايي که سطح بالايي ندارند در پرديس‌هاي سينمايي مانند «آزادي» و «ملت» و... که شکل و شمايل سينماي واقعي را دارند، فروش بالايي داشته‌اند.

سيروس تسليمي در پايان گفت: در هر صورت کارهايي مانند سالن سازي به شورا و جلسه نيازي ندارد، وقتي چنين کاري انجام نمي‌شود پس بقيه کارها حرف و وقت تلف کردن و هيجان ژورناليستي است. در کشور ما مدام برج و ساختمان از زمين مي‌جوشد آيا نمي‌توان در مراکز استان‌ها پرديس سينمايي ساخت؟ وقتي راهکار و بودجه‌اي براي چنين کارهايي پيش بيني نشود، اين مي‌شود که مي بينيم.

 معلم:

هنوز نتيجه عملي نديده‌ايم

علي معلم هم معتقد است: هنوز نتيجه عملي از مباحث مطرح در شوراي عالي سينما نديده‌ايم.

اين تهيه‌كننده سينما با اشاره به اينكه تشكيل شوراي عالي سينما گام مثبتي در جهت رشد سينما در كشور بود، عنوان كرد: با تشكيل شوراي عالي سينما، مسئله سينما به عنوان يكي از مسائل استراتژيك كشور در نظر گرفته و شورايي تشكيل شد كه رياست آن با رئيس جمهور بود. اين شورا قرار بود به گره‌هايي كه در سازمان‌ها و تشكيلات اداري كشور در رابطه با سينما وجود دارد توجه و مشكلات را حل و راه‌هاي عملي جهت رشد اين هنر ـ صنعت ارائه كند، در هر صورت اين اقدام خرسند كننده در دولت‌هاي قبلي اتفاق نيفتاده بود.

وي در عين حال خاطر نشان كرد: اما پس از تشكيل اين شورا، هنوز خبري نداريم كه اين جلسات به چه نتيجه عملي رسيده است. گويا چند جلسه‌اي برگزار شده است اما ما هنوز خروجي مشخصي از تشكيل جلسات اين شورا نديده‌ايم.

معلم با اشاره به اين عدم نتيجه‌گيري در طول جلسات گذشته، يكي از مشكلات شوراي عالي سينما را تركيب اعضاي آن دانست و اظهار كرد: يكي از نكاتي كه بايد به آن توجه مي‌شد،‌ تركيب اعضاي تشكيل دهنده اين شوراست. در كل مناسب‌تر بود كه چندنفر از كارشناسان استراتژيست سينما نيز به جلسات اصلي و يا شوراهاي تخصصي شوراي عالي سينما دعوت مي‌شدند. اين كار باعث مي‌شد مسئله سينما كمي بيشتر در حوزه استراتژي‌هاي بلند مدت ديده شود.

اين تهيه‌كننده سينما با بيان اينكه سينماي ايران در دو سطح مشكل دارد،گفت: تعدادي از مشكلات، مشكلات كوچكتر هستند كه به حوزه پايين‌تر مديريت نهاد‌ها و سازمان هاي مختلف مرتبط است. اما تعدادي از مشكلات بسيار عمده‌تر است كه مي‌بايست در حوزه رياست هيات دولت در مورد آنها تصميم گيري شود. طرح مسائل استراتژيك، مي‌توانست كمك كند كه خروجي شورا تبديل به آئين‌نامه و دستورالعمل‌هايي شود كه سازمان‌ها و نهاد‌هاي مختلف نيز از آنها تبعيت كنند.

علي معلم در ادامه اين گفت‌وگو با اشاره به اينكه هنوز نتيجه عملي دستورالعمل‌ها و صحبت‌هايي كه مي‌گفتند در شوراي عالي در مورد آن بحث شده است را نديده‌ايم، گفت: به عنوان مثال در مورد «سازمان سينمايي» ،به نظر مي‌رسد كه بايد ابتدا مطالعه دقيقي در مورد آن شود و تغيير ساختار بدون داشتن افق مناسب بي‌مفهوم است. اين را در يادداشت‌هاي اخيرم هم نوشته بودم كه تغيير اسم به تنهايي كارايي خاصي براي سينما ايران ندارد.

وي با انتقاد از اطلاع رساني در مورد مباحث مطرح در شوراي عالي سينما نيز بيان كرد: من تا‌كنون متوجه كار كارشناسي خاصي در زمينه سازمان سينمايي و ساير مباحث مطرح در شورا نشده‌ام. سينماي ايران عرض و طول جغرافيايي زيادي ندارد. اگر كار كارشناسي و فعاليت خاصي در اين زمينه انجام مي‌شد، به هر صورت افرادي مانند من از آن‌ها خبري داشتيم، بالاخره يا كاري انجام نشده و يا در پشت درب‌هاي بسته در حال انجام است.

معلم در بخش ديگري از اين گفت‌وگو در پاسخ به اينكه مشكل سينماي ايران را در كدام بخش مي‌بينيد،ادامه داد: فكر مي‌كنم حوزه سينما در ايران نياز به يك باز تعريف دارد. مشكل ما چند دستگي در نحوه‌ي نگرش به سينماست كه باعث مي‌شود سينما در سازمان‌هاي مختلف مانند گوشت قرباني باشد. سازمان‌ها و حوزه‌هاي مختلفي علي‌رغم تاكيد معاونت سينمايي بر مديريت يگانه سينما باز هم در اين حوزه دخالت‌هايي دارند. ما بايد يك بار براي هميشه تكليف اين هنر ـ صنعت را در مجموعه فعاليت‌هاي كشور روشن كنيم.

اين تهيه‌كننده،‌ همچنين توقعات موجود از سينما را فراتر از خروجي‌هاي آن دانست و خاطر نشان كرد: ما در حال حاضر يكسري توقعات از سينما داريم كه با خروجي ها و امكاناتي كه داريم هم‌خواني ندارد. شرايط جديدي كه در دنيا به وجود آمده است در سينماي ما درك نمي‌شود. هجوم تصاوير در دنياي امروز خيلي پيچيده شده و قدرت حيات سينماهاي بومي و ملي به مديريت آنها بر مي‌گردد.

وي ادامه داد: اگر مي‌خواهيم صاحب يك صنعت سينماي با تشخص باشيم بايد دستگاه‌هاي كشور نوعي همخواني در برخورد با سينما داشته باشند. متاسفانه ما از طرفي سينما را با دست پيش مي‌كشيم و از طرف ديگر آن را با پا پس مي‌زنيم. بنابراين به طور طبيعي نمي‌توانيم صاحب يك ساختار طبيعي منسجم باشيم. متاسفانه در حال حاضر گرداب نهادهاي تصميم‌گيري است كه سعي مي‌كند، موقعيت حداقلي از سينما بسازد كه كاري كرده باشد. سينماي ما سينماي در حال رشدي نيست اگرچه كه دست اندركاران آن به رشدهاي طبيعي خود در مواردي رسيده باشند.

اين تهيه‌كننده سينما، يكي از مشكلات ديگر سينما را عدم وجود مغز متفكر مركزي در آن دانست و بيان كرد: مشكل بزرگ ديگر اين است كه الان در خود سينماي ايران مغز متفكر هم دچار انشقاق است. سينماگران ايراني خودشان به خودشان بد مي‌كنند. ما مديريت منسجمي در بخش صنفي و تشكيلاتي سينما هم نداريم.

علي معلم در عين حال در پايان اين گفت‌و‌گو اظهار كرد: البته خواستي در تشكيلات دولتي براي اصلاح اين وضع وجود دارد، اما اين توانايي به همياري مديريت‌هاي مياني سينما و همكاري اهالي خردمند سينما نيز نياز دارد كه در اين دو زمينه خلل داريم.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha