• یکشنبه / ۲۷ فروردین ۱۳۹۱ / ۱۰:۵۱
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 91012709011
  • خبرنگار : 71191

خانه‌هاي تخريب‌شده در بافت تاريخي يزد پاركينگ مي‌شوند

خانه‌هاي تخريب‌شده در بافت تاريخي يزد پاركينگ مي‌شوند

مديركل ميراث فرهنگي و گردشگري استان يزد گفت: در نوروز امسال فقط سه واحد مسكوني كه از سال 1335 به بعد متروكه بودند،‌ در محله‌ي «خلف باغ» تخريب شدند.

مديركل ميراث فرهنگي و گردشگري استان يزد گفت: در نوروز امسال فقط سه واحد مسكوني كه از سال 1335 به بعد متروكه بودند،‌ در محله‌ي «خلف باغ» تخريب شدند.

بهرام رضايي در گفت‌وگو با خبرنگار سرويس ميراث فرهنگي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، توضيح داد: محدوده‌ي بافت تاريخي يزد 740 هكتار مساحت دارد كه در سال 1384 در فهرست آثار ملي به ثبت رسيد؛ ولي بخش‌هاي از اين بافت مانند محدوده‌ي «خلف باغ» كه پيوستگي معماري و شهرسازي چنداني ندارند، در طرح جامعي كه حدود سال 1384 تهيه شد، لحاظ نشدند؛ اما در طرح جامع جديد شهر يزد كه حدود سه‌ماه پيش تهيه شد بخش ديگري از بافت تاريخي به اين طرح جامع اضافه شد.

وي با اشاره به لحاظ شدن محله‌ي «خلف باغ» و محله‌ي «زرتشتيان» در طرح جامع جديد يزد، ادامه داد: در اين طرح با رايزني‌ها و هماهنگي‌هاي انجام‌شده با مسؤولان، لكه‌هاي با ارزش و عناصر تاريخي داراي ارزش محله‌ي «خلف باغ» مشمول ضوابط ميراث فرهنگي و در طرح جامع لحاظ شدند. در اين‌باره در نقاط ديگري از بافت تاريخي نيز با هماهنگي مشاور و اداره كل ميراث فرهنگي و گردشگري يزد، تبليغ‌هايي در اين زمينه انجام شد.

او با اشاره به تخريب سه واحد مسكوني در محله‌ي «خلف باغ» يزد در نوروز امسال، اظهار كرد: اگرچه اين تخريب بدون گرفتن مجوز و استعلام از اداره كل ميراث فرهنگي و گردشگري يزد انجام شد، ولي اگر استعلام هم صورت مي‌گرفت با توجه به مخروبه بودن آن واحدها و نداشتن ارزش‌هاي معماري، مجوز تخريب را به آن‌ها مي‌داديم. حالا شنيده‌ايم كه گويا شهرداري قصد ايجاد پاركينگ محلي در اين محدوده دارد. به همين دليل، آن‌ها را ملزم به ارائه‌ي طرح خود كرده‌ايم تا در صورت تصويب نهايي، در بافت تاريخي اجرايي شود. در واقع، شهرداري بايد طرح را به ما بدهد تا از نظر معماري و ساخت‌وساز بررسي شود.

رضايي در پاسخ به اين پرسش كه آيا ايجاد پاركينگ محلي احتمال آسيب ديدن بافت را افزايش مي‌دهد؟ گفت: هرچند واحدهاي مسكوني كه در اين محدوده تخريب شده‌اند، كنار سه بناي تاريخي از جمله حسينيه‌ي تاريخي «نقشين»، ساباط و هتل «مظفر» قرار دارد، ولي در پاركينگ‌هاي محلي فقط ماشين‌هاي سبك‌ تردد مي‌كنند.

مديركل ميراث فرهنگي و گردشگري يزد افزود: براي حفظ نظام اجتماعي بايد حداقل نيازهاي مردم با توجه به شرايط و ويژگي‌هاي تاريخي برطرف شود. در طرح جامع جديد نيز اين موضوع ديده شده است.

او همچنين درباره‌ي وضعيت حسينيه‌ي تاريخي «نقشين» در طرح جامع جديد شهر يزد، گفت: در اين طرح براي حفظ اين حسينيه‌ي تاريخي، گذر معروف به «12 متري» كه به حسينيه منتهي مي‌شود، با يك انحراف به خيابان اصلي «خلف باغ» مي‌رسد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha