• جمعه / ۲۴ شهریور ۱۳۹۱ / ۰۹:۴۵
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 91062413685

چه كسي گفته سمساري رو به زوال است؟!

چه كسي گفته سمساري رو به زوال است؟!

سمساری از جمله شغل‌هایی است كه مهارت در آن به آشنایی با یك وسیله خاص محدود نمی‌شود. سمساران معمولا با كلیه لوازم منزل آشنایی دارند و همه مارك‌ها را می‌شناسند و به خوبی از ارزش‌ واقعی اجناس آگاهي دارند.كسی نمی‌تواند بدون آشنایی اولیه با این صنف وارد این شغل شود، مگر اینكه پیش‌زمینه داشته باشد.

سمساری از جمله شغل‌هایی است كه مهارت در آن به آشنایی با یك وسیله خاص محدود نمی‌شود. سمساران معمولا با كلیه لوازم منزل آشنایی دارند و همه مارك‌ها را می‌شناسند و به خوبی از ارزش‌ واقعی اجناس آگاهي دارند.كسی نمی‌تواند بدون آشنایی اولیه با این صنف وارد این شغل شود، مگر اینكه پیش‌زمینه داشته باشد.

به گزارش خبرنگارخبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، شايد بتوان گفت كه سمسار و سمساري در حوزه دادوستدهاي اقتصادي و بين مردمي، پيشگام باشند كه همگام با تحولات و پيشرفتها در سطح و عمق مناسبات و گردش توليدات خريدوفروش اجناس و ملزومات روزمره در زندگي مردم، امروزه آنها را به عنوان آنتيك و عتيقه فروش مي شناسيم؛ كساني كه در سنوات دور به امانت فروش معروف بودند. البته هنوز برخي از سنخ خريداران و فروشندگان اشياء و اجناس مختلف، روي تابلو سردر مغازه شان نوشته اند: "امانت فروش" يا "سراي امانت".

اما وسعت این شغل بسیار زیاد است. محدوده اجناسی كه یك سمسار باید بشناسد، بسیار گسترده است. به عنوان مثال در یك منزل چندین نوع لوازم وجود دارد و همین لوازم در منزل دیگر، ولی از نوع دیگر وجود دارد؛ پس باید سمسار با تمام اینها آشنایی داشته باشد.

صنف سمساری ازجمله صنوف قدیمی محسوب می‌شود. معمولا رسم بر این بوده كه بازنشستگان ادارات كه از كار افتاده می‌شدند و به طور كلی افرادی كه سن و سالی از آنها گذشته، اقدام به بازگشایی واحد سمساری در محل مسكونی خودشان می‌كردند. این افراد از همان ابتدا كهولت سنی داشتند و به مرور زمان این موضوع تشدید هم می‌شد. پس به لحاظ سنی صنف‌ها میانگین بالایی دارند كه این روند همچنان ادامه دارد.

سابق بر این سمساران و امانت‌فروشان اجناسی را خریداری می‌كردند كه بسیار كوچك و جزئی بود. به عنوان مثال كرسی، چراغ، پشتی و فرش از اجناس مورد معامله سمساران بود، اما رفته‌رفته لوازم زندگی‌ها جدیدتر شد و لوازمي مثل یخچال و اجاق‌گاز نیز به كار سمساران اضافه شد و به مرور زمان بسیاری از لوازم قدیمی كارایی خود را از دست داد؛ به جز یكسری اجناس خاص كه عده‌ای متمول آنها را خریداری می‌كنند و براي تزئین از آنها استفاده می‌كنند.

به گفته رئیس اتحادیه سمساران و امانت‌فروشان، در حال حاضر با اضافه شدن تولید در داخل كشور و ورود اجناس از خارج دیگر كمتر كسی به اجناس دست‌دوم توجه می‌كند. به‌خصوص وسایل برقی، چرا كه كارخانه‌ها به لحاظ انرژی الكتریكی برای لوازم برقی تاریخ مصرف تعیین می‌كنند و تقاضا برای اجناس برقی دست‌دوم بسیار پایین است. پس ارزش كلی اجناس خیلی پایین است.

سمساران از چه راه‌هايي صاحب اموال دست دوم مي‌شوند؟

امروزه مقوله چشم و هم‌چشمی مردم را دچار چالش كرده است، به‌گونه‌ای كه وسیله‌ای را خریداری می‌كنند و پس از مدت كوتاهی با توجه به چشم و هم چشمی نسبت به فروش یا تعویض آن اقدام می‌كنند كه این موضوع یك خرج هنگفت برایشان به همراه دارد.

حسين حيدر آقا مي‌گويد: "سمساران علاوه بر این موضوع از راه دیگر هم صاحب اموال دست‌دوم می‌شوند. به این ترتیب كه كارخانه‌داران اقدام به تعمير برخی از اجناس نو مي‌كنند كه در حین حمل و نقل آسیب می‌بینند یا با مشكل مواجه می‌شوند؛ اما دیگر نمی‌توان آن را دستگاه نو محسوب كرد و به عنوان آكبند فروخت و به همین دلیل به سمساری‌ها مراجعه می‌شود و این دستگاه‌ها با قیمت‌های پایین به آنها فروخته می‌شود. شاید این وسایل برای كادو دادن مناسب نباشد، اما برای مصرف‌كننده‌ها خوب است."

ريیس اتحادیه سمساران معتقد است كه صنف متبوعش رو به زوال نیست و همچنان مورد نیاز خانواده‌هاست: "صنف ما همچنان جای خود را دارد و خوب جایگاه خود را حفظ كرده است. اصلا چه كسي گفته سمساري رو به زوال است؟!"

اما هر صنفي مشكلات مخصوص به خود را دارد و اين صنف نيز از اين قاعده مستثني نيست. به عنوان مثال وانت‌بارها بدون آنكه مجوز خاصی داشته باشند اقدام به خرید و فروش اجناس از محله‌ها می‌كنند كه به گفته رييس اتحاديه، این موضوع پیگیری شده و با شهرداری نيز مذاكره شده كه از فعالیت این نوع خریداران جلوگیری شود، اما همچنان وانت‌بارها این كار را انجام می‌دهند.

به گفته حيدرآقا، این وانت‌بارها هم مزاحمت‌های صوتی برای شهروندان ایجاد می‌كنند و هم امكان دارد كار خلاف نیز از آنها سر بزند و از آنجایی كه زیر پوشش هیچ اتحادیه و ارگانی نیستند، نیروی انتظامی هم امكان ردیابی آنها را ندارد. به هر حال آنها هم شدیدا تلاش می‌كنند با متخلفان برخورد كنند، اما وقتی ردیابی وجود ندارد نمی‌توان كاری كرد.

رييس اتحاديه سمساران و امانات فروشان تاكيد كرد: يكي ديگر از مشكلات و معضلات ما اين است كه به دليل كهولت سن صاحبان پروانه و مكان‌هاي كسب در اين حوزه، دارندگان مجوز، مغازه‌هاي خود را اجاره مي‌دهند كه متاسفانه در بسياري موارد طرف دوم معامله با قوانين آشنايي كامل ندارد و اين معضلاتي را براي ما به وجود مي‌آورد.

وي افزود: متاسفانه عده‌اي بدون داشتن مجوز در اين حوزه فعاليت مي‌كنند و اگر تخلفي مرتكب شوند، ما نمي‌توانيم كاري انجام دهيم، چون جواز كسب ندارند.

وي ادامه داد: به عنوان مثال در چند وقت اخير از هفت مورد شكايتي كه به ما شده بود، فقط يكي از شكايت‌ها از سمساري داراي مجوز و پروانه كسب بود و بقيه بدون پروانه فعاليت مي‌كردند كه به آن مورد رسيدگي و برابر مقررات با آنها برخورد شد. بقيه شكايت‌ها چون از جاهايي بود كه جواز كسب ندارند، مردم بايد شكايتشان را از طريق قوه قضاييه پيگيري كنند.

حيدرآقا گفت: در زمان گرفتن پروانه ‌بين اتحاديه و شخصي كه پروانه را مي‌گيرد، يكسري تعهدات و قراردادهايي بسته مي‌شود كه ممكن است كسي كه مغازه را اجاره مي‌كند با اين قوانين و مفاد قرارداد آشنايي نداشته باشد. به همين دليل به اعضاي اتحاديه پيشنهاد كرديم كه در صورت بروز هر گونه تخلفي در واحدهاي صنفي، شخص طرف قرارداد پاسخگو باشد؛ حتي اگر مغازه خود را به كس ديگري اجاره داده باشد.

به گزارش ايسنا، در حال حاضر بسیاری از خرید و فروش‌های اجناس دست‌دوم به فضای مجازی منتقل شده است. خیلی‌ها هستند كه از طریق اینترنت كالای دست‌دوم خود را عرضه می‌كنند و عده زیادی هم برای خرید اجناس دست‌دوم به اینترنت مراجعه می‌كنند. خرید و فروش از طریق آگهی‌های نشریات نیز در حال جا‌افتادن است، به‌گونه‌ای كه روزبه‌روز بر تعداد آگهی‌ها اضافه می‌شود. این موضوع رفته‌رفته فعالیت سنتی سمساران را تحت‌ تاثير قرار داده است.

حیدرآقا در این خصوص مي‌گويد: سال 1383 بخش‌نامه‌اي از وزارت فرهنگ وارشاد گرفتيم كه جرايد حق درج آگهي در حوزه فعاليت ما بدون كسب اجازه از اتحاديه‌هاي مربوطه را ندارند، ولي متاسفانه جرايد به اين موضوع تمكين نكرده و عليرغم الزام وزارت ارشاد كسي به اين موضوع عمل نكرد و ما همچنان شاهد درج اين قبيل آگهي‌ها هستيم.

وي با بيان اينكه اتحاديه ما مشكلاتي دارد كه بعد از 10 سال هنوز نتوانسته‌ايم برخي از آن‌ها را حل كنيم، ابراز داشت: يكي از مهم‌ترين مشكلات ما آن است كه متاسفانه هنوز عده‌اي خارج از اتحاديه و بدون اخذ پروانه كسب اقدام به فعاليت در حوزه سمساري كرده و در اين بين تخلفاتي نيز صورت مي‌گيرد كه در حال افزايش است.

وي گفت: برخي از طريق جرايد آگهي داده و بدون مجوز در حوزه ما فعاليت مي كنند و با دادن شماره به روزنامه‌ها و جرايد به منازل مراجعه كرده و به عنوان سمسار اقدام به خريداري اجناس مي‌كنند، ولي در اين بين افرادي هستند كه متاسفانه اقدامات خلافي انجام داده و مرتكب سرقت يا كارهاي ديگر مي‌شوند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha