پیوند تعزیه با شعر و موسیقی، پیوندی ناگسستنی است و همواره کلام منظوم تعزیهخوانان که درگوشههای موسیقی ایرانی اجرا شده، عقل و هوش از هر دلباخته حسین بن علی (ع) ربوده است. این تعزیهخوانها بودند که در طول قرنها با حفظ این میراث موسیقایی، با بهره بردن از موسیقی آوازی در تأثیرگذاری بیشتر این نمایش آیینی کوشیدهاند.
"اسدالله علی عسگری رنانی" یکی از مدرسان موسیقی تعزیه و پیشخوانی است که از دوران نوجوانی به صورت تجربی با موسیقی آوازی آشنا شده و سپس در محضر اساتیدی چون "منصور اعظمی نیا" و "حسن منصوری" به یادگیری ردیف آوازی ایران پرداخته است، وی همزمان با آموزش به پژوهش در زمینه تعزیه مشغول است تا علاوه بر جنبه آموزش عملی، موجبات ارتقای علمی را نیز فراهم کرده باشد.
عسگری در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه اصفهان، به بحث در رابطه با موسیقی پرداخت و اظهارکرد:هر آن کس که به تحقیق در باب موسیقی تعزیه میپردازد، نباید ردیف مکتب آوازی اصفهان را نادیده بگیرد؛ چرا که بیش از نیمی از ردیف مکتب آوازی اصفهان در خدمت موسیقی تعزیه است.
وی افزود: اصفهان نیز به عنوان مهد تعزیه ایران، زادگاه تعزیه و پیشخوانهای بزرگی چون "ملامصیب" متخلص به (افوسی) و "ملاعلی جعفری" بوده است که علاوه بر تعزیهخوانی و تعزیهسرایی، به موسیقی ایرانی اشراف داشتهاند.
تعزیه صرفا یک نمایش نیست و حضور هنرهای دیگر به عمق و اهمیت آن میافزاید که این مدرس موسیقی تعزیه با اشاره به این مقوله خاطرنشان کرد: وجود هیچ المانی در تعزیه بدون حکمت نیست و بحث در مورد کارایی رنگ یا استفاده از گوشههای مختلف آوازی در تعزیه، کارشناس خود را میطلبد.
وی با انتقاد از نظرات برخی افراد که با ناآگاهی از رمز و راز ارکان تعزیه، خود را کارشناس قلمداد میکنند، تصریح کرد: کسانی که در عرصه تئاتر و سینما فعالیت میکنند با جسارت در موضوعات گوناگون از جمله چرایی به کار بردن موسیقی در تعزیه اظهارنظر میکنند و در مواردی مخاطبان را به گمراهی میکشاندند.
عسگری کمبود اطلاعات در این عرصه و نبود آموزش مناسب را دلیل این کج فهمیها عنوان کرد و گفت: اولین قدم در این راه، آموزش و پرورش تعزیهخوان است.
وی با اظهار تأسف از بیدانشی برخی تعزیهخوانان امروزی اضافه کرد: عدهای به دلیل ناتوانی و عدم شناخت در اجرای دستگاهها، گوشهها و تکنیک موسیقی تعزیه به آهنگهای ضربی، مداحی و مصیبتخوانی روی آوردهاند.
این مدرس ادامه داد: شناخت و یادگیری ردیف موسیقی آوازی، اولین مرحله آموزش یک تعزیهخوان است تا با آشنایی این مباحث به صداسازی بپردازد.
عسگری مرحله بعدی آموزش را پیوند ردیف موسیقی آوازی با اشعار تعزیه دانست و تأکید کرد: با رعایت این اصول در آموزش، تعزیه خوانان توانایی تربیت می|شوند.
این مدرس، کتابی تحت عنوان "نغمه عشق" تألیف کرده و از موسیقی تعزیه سخن گفته و برخی پیشخوانیها در تعزیه را گردآوری کرده، وی در این باره اظهارکرد: علاوه بر تدریس، تحقیق در باب تعزیه را هم پیگیری میکنم و سعی دارم با این فعالیتهای مکتوب، راه گشای جامعه هنری موسیقی در تعزیه باشم.
انتهای پیام


نظرات