• شنبه / ۱۱ آذر ۱۳۹۱ / ۱۰:۲۵
  • دسته‌بندی: کرمان
  • کد خبر: 91091104944
  • منبع : نمایندگی کرمان

بازار داغ آش‌های شولی و‌ آماج کرمانی

بازار داغ آش‌های شولی و‌ آماج کرمانی

ایسنا/کرمان در این هوای سرد و بارانی مطمئنا تنها غذایی که همه به دنبال آن هستند یا به قولی می‌چسبد، آش است، استان کرمان همانند سایر استان‌های ایران از انواع غذاهای سنتی و آش‌های محلی خوش طعم برخوردار است که برخی از آن‌ها در مناسبت‌های ویژه و تعداد بسیاری نیز به شکل عادی در طی سال تهیه می‌شود‌.

در این هوای سرد و بارانی مطمئنا تنها غذایی که همه به دنبال آن هستند یا به قولی می‌چسبد، آش است، استان کرمان همانند سایر استان‌های ایران از انواع غذاهای سنتی و آش‌های محلی خوش طعم برخوردار است که برخی از آن‌ها در مناسبت‌های ویژه و تعداد بسیاری نیز به شکل عادی در طی سال تهیه می‌شود‌.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه کویر، با سرد شدن هوا، تهیه و پخت آش شولی در برنامه غذایی زنان کرمانی جایگاه خاصی دارد و این غذای محبوب و پاییزی عطر و بوی دوست داشتنی را به سفره‌های کرمانی بخشیده است.

خانم "سجادی"، از آشپزان غذاهای سنتی در کرمان به ایسنا منطقه کویر می‌گوید: انواع آش همچون؛ آش آماج، آش شلغم، آش شولی، آش جو(به طریقه کرمانی)، آش مخلوط، آش کدو، توکی، گندم شیری، کاکل کنف شادانه، خوراک لب لبو، قاتق تخمه، قاتق، زیرجوش، کشک گردو، کشک یونجه، سردوش، اشکنه، کشک کدو، ماست، کشک سیب، کورماست، آب بنه یا سیراب بنه‌، کله‌جوش‌، آب گرمو‌، بزقورمه‌، کشک و بادنجان‌، حلیم بادنجان‌، نان پز‌، کاچی‌، کماچ سحن‌، قاتق شیر‌، نان چرب و شیرین و چنگ مال از جمله غذاهای محلی استان کرمان است.

وی ادامه می‌دهد: در این میان آش‌های محلی کرمان در این روزها بازار خاص خود را دارد، با سرد شدن هوا و شیوع هرچه بیشتر سرماخوردگی و آنفلوآنزا، تقویت سیستم ایمنی ضرورت بیشتری پیدا می‌کند و برای تامین این هدف، چه چیزی بهتر از غذاهای مؤثر و کم‌هزینه؟

سجادی می‌گوید: در هوای سرد، تهیه و مصرف انواع آش‌ها و غذاهایی که در برابر سرما به حفظ سلامت کمک کند، از سنت‌های دیرینه کرمانی‌هاست.

وی می‌افزاید: بسیاری از عادت‌های صحیح و درست غذایی ما دستخوش زندگی‌های ماشینی شده است و دیگر زنان ایرانی برای سفره‌های خود برنامه‌ریزی صحیحی ندارند.

سجادی می‌گوید: آش‌های محلی کرمان با استفاده از موادغذایی ساده‌ای شامل گروه‌های مختلف غذایی تهیه می‌شود و هضم ساده، وجود منابع مواد مغذی مختلف و سادگی پخت، آن را برای مصرف بیماران مبتلا به سرما‌خوردگی به غذایی مناسب تبدیل کرده است.

وی با اشاره به آش محلی کرمان با نام شولی یا آماج می‌گوید: برای تهیه این آش ابتدا چغندرها را خرد کرده همچنین برگ‌های اسفناج را نیز خرد کرده و با شویدهای خرد شده می‌گذاریم تا بپزد. در صورت تمایل می‌توان کمی سبزی آش هم استفاده کرد، ولی اصل شولی با اسفناج، چغندر و شوید است. عدس و نخود را هم جداگانه پخته و وقتی سبزی‌ها پخته شد، به آن اضافه می‌کنیم. سپس پیازداغ‌ها را با نمک، فلفل و زردچوبه تفت داده و همراه با نعناع داغ به مواد اضافه می‌کنیم. سپس آرد را با آب مخلوط کرده و کم کم به آش در حال جوشیدن اضافه می‌کنیم.

سجادی می‌افزاید : این آش از آش رشته غلظت کمتری دارد و بعد از اینکه خوب جا افتاد، مقداری قره قروت را به اندازه دلخواه به آن اضافه می‌کنیم.

وی با بیان اینکه این غذا برای فصل سرما و برای سرماخوردگی مناسب است، می‌گوید: در قدیم شولی را به عنوان عصرانه استفاده کرده و بعد از آن نیز مقدار متنابهی چای نبات یا چای و کلمپه کرمانی میل می‌کردند تا طبع سرد شولی را خنثی کنند.

"محمدی"، کارشناس ارشد تغذیه نیز به ایسنا گفت: بر‌خلاف نظر عده‌ای که آش را فاقد ارزش غذایی دانسته‌اند، آش‌ها منبع خوب تامین‌کننده ویتامین‌ها و املاح معدنی در رژیم غذایی افراد هستند.

وی ادامه داد‌: به کار بردن انواع غلات، حبوبات، گوشت و سبزی‌های گوناگون بسته به منطقه‌ای که در آن آش پخته می‌شود و بالاخره کشک یا ماستی که به آن اضافه می‌شود، مجموعه نسبتا کاملی از گروه‌های غذایی را در این غذای محبوب فراهم می‌کند.

محمدی ادامه داد: یکی از سبزی‌های رایج در تهیه این آش، اسفناج است، وقتی صحبت از اسفناج می‌شود همه به یاد آهن فراوان این سبزی می‌افتند؛ در حالی که بیش از آهن، این سبزی سرشار از پتاسیم است و فولات فراوانی دارد، به طوری که هر 100 گرم آن دارای 500 میلی‌گرم پتاسیم و 150 میکروگرم فولات است، بنابراین هم می‌تواند فشارخون را کنترل کند و هم به سلامت هر چه بیشتر قلب کمک می‌کند.

این کارشناس تغذیه ادامه می‌دهد‌: موضوع دیگر اینکه این سبزی مملو از بتاکاروتن یا پیش‌ساز ویتامین A است، بنابراین خوردن آن می‌تواند به تقویت سیستم دفاعی بدن کمک کند و به این ترتیب تعداد دفعات ابتلا به بیماری‌های عفونی به خصوص سرماخوردگی و آنفلوآنزا را به حداقل ممکن برساند.

محمدی می‌گوید: بهتر است حبوبات و غلات آش به صورت جداگانه پخته شوند. از آنجا که درصد زیادی از مواد مغذی موجود در آن نظیر ویتامین C، اسیدفولیک، آهن و مس آن در آب پخت حل شده‌اند. در این صورت این ترکیبات را به همراه آب پخت به سبزی آش اضافه کنید.

وی ادامه می‌دهد: تغذیه سالم بهترین روش جلوگیری از ابتلا به سرماخوردگی در فصل زمستان است و آش می‌تواند غذایی کامل برای این مهم باشد، چرا که سیستم ایمنی بدن برای اینکه بتواند به بهترین نحو با ویروس‌های سرماخوردگی و آنفلوآنزا مبارزه کند، باید مواد مغذی حیاتی دریافت کند.

گزارش از: فرزانه لشکری، خبرنگار ایسنا، منطقه کویر

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha