• سه‌شنبه / ۸ اسفند ۱۳۹۱ / ۱۶:۲۸
  • دسته‌بندی: ادبیات و کتاب
  • کد خبر: 91120805646

انتقاد دو شاعر از داوری نشدن آثارشان در جشنواره‌ی شعر فجر

انتقاد دو شاعر از داوری نشدن آثارشان در جشنواره‌ی شعر فجر

دو شاعر جوان به داوری نشدن آثارشان در جشنواره شعر فجر انتقاد کردند.

دو شاعر جوان به داوری نشدن آثارشان در جشنواره شعر فجر انتقاد کردند.

به گزارش بخش ادبیات خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در متن ارسالی حسین جنتی و محمدرضا طاهری آمده است:

«خبرگزاری‌ها از قول علیرضا قزوه در اختتامیه هفتمین جشنواره شعر فجر نوشتند: امیدوارم برخی شاعران که از رقابت در جشنواره شعر فجر پرهیز می‌کنند، از حضور در آن نپرهیزند؛ ما شاعران باید یکپارچه باشیم.

چه خوب می‌شد اگر مسؤولین شاعر و شاعران مسؤول فقط اندکی آن‌چه را بر زبان می‌آورند، با آن‌چه که در دل دارند، همسو می‌کردند. این بسیار خوب است که مسؤولین جشنواره شعر فجر نگاه گزینشی نداشته باشند و از تمامی شاعران این مرز و بوم بخواهند که در این جشنواره شرکت کنند. اما آیا این سخن واقعا خواسته‌ی قلبی آقایان است یا تنها ادعایی ست میان‌تهی؟

ما امضاکنندگان این مرقومه با وجود اختلاف سلیقه‌هایی که با جناب قزوه و دوستان‌شان در وزارت ارشاد داریم، در هفتمین جشنواره شعر فجر شرکت کردیم، زیرا این جشنواره را یک رویداد ملی می‌دانیم و آن را متعلق به هیچ دسته و گروهی نمی‌بینم.

با سلام و صلوات تازه‌ترین آثارمان را که حاصل عرق‌ریزی‌های روح و شب‌زنده‌داری‌ها و خواندن‌ها و نوشتن‌های مداوم یکی دو سال اخیر است، راهی این جشنواره کردیم و منتظر نتایج آن ماندیم.

اما وقتی نام برگزیده‌ها را شنیدیم، کمی متعجب شدیم. با یکی از داوران محترم جشنواره تماس گرفتیم و آثارمان را برای‌شان ارسال کردیم. ایشان پس از خواندن آثار ما به یقین گفتند که شعرهای‌تان در بین آثار داوری‌شده نبود. در ضمن گفتند که سطح آثار شما به گونه‌ای ا‌ست که امکان ندارد در داوری‌های مقدماتی حذف شده باشد.

این ماجرا فقط یک معنی می‌تواند داشته باشد و آن هم این است که مسؤولین جشنواره آثار ما را پیش از داوری حذف کرده‌اند؛ آن هم از روی نام‌ها و نه از روی شعرها.

شکی نیست که اگر داوری بر روی آثار انجام می‌شد و ما برگزیده نمی‌شدیم، وظیفه‌ی ما بود که به نظر هیأت داوران احترام بگذاریم و شکست را بپذیریم، اما حالا که مسؤولین جشنواره شعر فجر به صورت کاملا غیرقانونی و بی‌ضابطه آثار ما را کنار گذاشته‌اند، ما نیز این حق را برای خود قائلیم که معترض باشیم. ما از مسؤولین جشنواره می‌خواهیم که برای روشن شدن افکار عمومی، به وضوح توضیح دهند که چه بر سر آثار ما آمده است که داوران آن‌ها را ندیده‌اند؟!

ما فرزندان این آب و خاکیم، یک وجب از خاک سرزمین‌مان را با هیچ جای عالم عوض نمی‌کنیم، اما از وقتی که نسبت به پاره‌ای از رفتارهای مسؤولین فرهنگی انتقاداتی را به زبان آورده‌ایم، نهادهای رسمی فرهنگی در کشور به هر نحوی کوشیده‌اند تا ما را بایکوت کنند که اتفاق اخیر در جشنواره شعر فجر نیز یکی از همین تلاش‌هاست.

سخن آخر این‌که ما به هیچ روی هیچ‌کدام از افرادی را که در حذف شدن غیرقانونی شعرهای ما نقش داشته‌اند، نخواهیم بخشید و همه را به خداوند عالم واگذار می‌کنم. خداوند عاقبت همه ما را ختم به خیر بگرداند. ان‌شاءالله...»

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha