• یکشنبه / ۱۳ اسفند ۱۳۹۱ / ۱۱:۱۴
  • دسته‌بندی: تجسمی و موسیقی
  • کد خبر: 91121308361
  • منبع : مطبوعات

بزرگداشت عطاالله ذی‌نوری بر پا شد/ او خالصانه نقاشی می‌کشد

بزرگداشت عطاالله ذی‌نوری بر پا شد/ او خالصانه نقاشی می‌کشد

بزرگداشت عطاالله ذی نوری، استاد نقاشی آبرنگ همراه با رونمایی از 30 اثر آبرنگ از تازه‌ترین آثار او در گالری شکوه برپا شد.

بزرگداشت عطاالله ذی نوری، استاد نقاشی آبرنگ همراه با رونمایی از 30 اثر آبرنگ از تازه‌ترین آثار او در گالری شکوه برپا شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، این مراسم به مناسبت اخذ نشان درجه یک هنری (دکترا) از سوی عطاالله ذی‌نوری به همت گالری شکوه و جامعه هنری برگزار شد و با حضور پررنگ چهره‌های شاخصی از علاقمندان به هنر همراه بود.

در آغاز این مراسم بهروز فروتن کارآفرین برتر کشور با بیان این نکته که هنرمندان افرادی با اندیشه‌های بزرگ و قابل احترام هستند، گفت: افکار و اندیشه‌های هنرمندان به صورت آثار هنری تبلور می‌یابد که بسیار ارزشمند هستند. یک کاغذ سفید هر اندازه که زیبا باشد ارزش قاب شدن ندارد اما یک اثر هنری که بازتابی از افکار و اندیشه های هنرمند است، باید حفظ شود تا برای قرن‌ها به یادگار بماند.

او اضافه کرد: من هنرمند نیستم اما هنرشناس هستم، باید به هنرمند و افکارش احترام گذاشت، تلاش استاد ذی نوری در اعتلای هنر ایران زمین ستودنی است و باید در نگهداری این آثار ارزشمند کوشید.

***

در ادامه این مراسم که با گردانندگی عنایت الله نظری نوری، هنرمند نقاشی خط برگزار شد، علی اکبر صادقی نقاش پیشکسوت، عطاالله ذی نوری را هنرمندی بی‌تکلف دانست و گفت: او خالصانه نقاشی می‌کشد و آن چیزی که در روحش هست را بر روی کاغذ می‌آورد. آثار ذی نوری ارزش فوق‌العاده زیادی در هنر دارد در واقع او ناشناخته‌های طبیعت را در قالب نقاشی آبرنگ به مردم نشان می‌دهد.

صادقی افزود: عطاالله ذی نوری در آثارش گل‌هایی را به تصویر می‌کشد که از لای سنگ ها بیرون آمده تا به انسان‌ها وجودش را یادآور شود و آنها را متوجه زیبایی‌اش کند تا به آن ارج نهند.

سیاوش مظلومی پور طی سخنانی در مورد استاد عطاالله ذی نوری گفت: ذی نوری در آثارش عشق به وطن و عشق به طبیعت را پاس داشته‌ است و بدون انحراف از خط اعتقادی‌اش و بدون درگیر شدن با ایسم‌های فراوان نقاشی امروز، با صبوری و متانتی خاص راه خود را رفت و حرف خود را زد. با دقت در تکنیک‌های اجرایی وی می‌بینیم که به همراه نقش و نگارهای دقیق و صبورانه تابلوهایش، کارهایی نیز هست که شیوایی و راحتی آبرنگ امروزی را در بر دارد.

او در ادامه گفت: شور و عشق لایزال نقاشی است که ذی نوری را این چنین فعال، زنده و پر کار نگه داشته است. عشقی که راه اصلی رندگی است و دیگر مسائل فرع آن است.

مظلومی‌پور در آخر به جوانان نقاش و مشتاق اشاره کرد و گفت: آرزومندم این جوانان قبل از گرفتار شدن در چم و خم های تکنیکی هنر که گاه زودگذر و تابع مد روزند، با نوع نگاه و رویکرد عاشقانه نقاشانی چون استاد عطاالله ذی نوری آشنا شوند.

در این نمایشگاه که تا 16 اسفند در گالری شکوه برپا است، 30 اثر آبرنگ در معرض تماشا قرار گرفته است. تم موضوعی آثار ذی نوری مانند آثار نمایشگاه های قبلی اش متنوع است. او در آثارش سوژه های سنتی نظیر بناهای تاریخی و طبیعت را بر روی کاغذ به تصویر کشیده است. شاخصه آثار این نقاش پیشکسوت اینست که در سبک رئالیسم و فتو رئالیسم نقاشی می کند و آثارش بسیار نزدیک به واقعیت است. از این رو می توان ذی نوری را نقاش واقع گرا و حتی فرا واقع گرا نامید، او سعی می کند در آثارش به واقعیت سوژه ها بیش از حد نزدیک شود و در واقع می توان گفت هنرمند در این نقاشی ها مانند دوربین عمل می کند، قلموی او حکم دوربین را دارد و سعی می کند اجزای تصویری که می بیند را مو به مو بر روی بوم پیاده کند.

عطاالله ذی نوری متولد 1323 است، این بیست و ششمین نمایشگاه انفرادی وی محسوب می‌شود،

در سال‌های گذشته آثار این نقاش پیشکسوت در استرالیا، روسیه، انگلستان، دوبی ... نیز به نمایش در آمده و حدود 10 سال پیش، کتابی از مجموعه آثار او توسط انتشارات نگار به چاپ رسیده است.

آبرنگ های ذی نوری تا شانزدهم اسفندماه 91 بر روی دیوار گالری شکوه واقع در چهارراه فرمانیه، بلوار شهید اندرزگو، خیابان سلیمی شمالی، کوچه امیر نوری، شماره 19 است و علاقمندان می توانند هر روز از ساعت 16 تا 20 از این آثار دیدن کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha