• یکشنبه / ۲۰ اسفند ۱۳۹۱ / ۰۸:۳۶
  • دسته‌بندی: مازندران
  • کد خبر: 91122012832
  • منبع : نمایندگی مازندران

شاخص ترین بازی های محلی مازندران

شاخص ترین بازی های محلی مازندران

ایسنا/مازندران تِپ چو، لیله بازی، پرپر، چشم دلیکا، کله بِزکا، مهره بازی، سه سنگ، سه گِل ، چش بیته کا، پاسنگ کا، آغوز بازی، النگ بازی، خرک و زمزمه چلچله از شاخص ترین بازی‌های محلی مازندران است.

تِپ چو، لیله بازی، پرپر، چشم دلیکا، کله بِزکا، مهره بازی، سه سنگ، سه گِل ، چش بیته کا، پاسنگ کا، آغوز بازی، النگ بازی، خرک و زمزمه چلچله از شاخص ترین بازی‌های محلی مازندران است.

حسین باقری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه مازندران، اظهارداشت: دختران و پسران در سنین مختلف به انواع بازی‌های محلی می پردازند برخی از این بازی‌ها از جمله تِپ چو، لیله بازی، پرپر، چشم دلیکا، کله بِزکا، مهره بازی، سه سنگ، سه گِل، چش بیته کا، پاسنگ کا، آغوز بازی، النگ بازی، خرک و زمزمه چلچله شناخته شده‌تر هستند.

وی با اشاره به گردو بازی یا آغوزکا گفت: در این بازی بازیکنان گردوها را دو به دو روی یکدیگر چیده و هر یک به نوبت با گردویی به نام کل یا تیره( گردوی بزرگ تر) به گردوها می زنند.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران ادامه داد: در صورتی که نفر اول به گردوها زد و آنها را انداخت فعلاً برنده محسوب می‌شود و بقیه بازیکنان باید به تیله‌ی (گردو هدف) او بزنند هر کسی موفق شد، صاحب همه گردوها می شود در غیر این صورت نفر اول همه گردوها را جمع می کند.

باقری با بیان اینکه در بازی چلیک مارکا بازیکنان به دو گروه تقسیم می‌شوند و برای این بازی دو تکه چوب کوچک یا چِلیک و چوب بزرگ یا مارکا نیاز دارند افزود: ابتدا گروه اول، چوب کوچک را روی گودالی قرار می دهند سپس با چوب بزرگ به زیر چوب کوچک می زنند و آن را به طرف بالا پرت می‌کنند.

وی یادآور شد: چوب هر یک از بازیکنان که مسافت بیشتری را طی کند، آن گروه برنده می‌شود افراد بازنده باید به برندگان سواری بدهند.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران تصریح کرد: در بازی رزین کا، رزین وسیله چوبی به شکل Y است که تکه نوار لاستیکی به دو سر انتهای چوب بسته می‌شود و بازیکن با گذاشتن سنگ لای لاستیک و کشیدن آن به طرف عقب سنگ را پرتاب می‌کند و گنجشک شکار می کند.

باقری با اشاره به اینکه کشتی لوچو همه ساله در تابستان بعد از وجین شالی، هنگام فراغت کار روستاییان، انجام می‌شود گفت: در ایام دیگر از جمله اعیاد مذهبی و ملی نیز کشتی لوچو برگزار شده و جایزه برنده یک راس گاو است که توسط اهالی خریداری می شود.

وی اظهارداشت: برای مسابقه دو نفر از کشتی گیران با تجربه به عنوان داور انتخاب می شوند در این کشتی هر گونه ضربه زدن به بدن یا سر حریف، گرفتن انگشت دست، سرچنگک و ضربه زدن به کتف و گرفتن گوش، خطا محسوب می‌شود.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران افزود: کشتی گیری که در این مسابقه تمام حریفان را شکست دهد، برنده مسابقه است و همچنین در طول برگزاری مسابقه ساز و دهل نیز نواخته می‌شود تا شور و هیجان بیشتری به مسابقه بدهد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha