• شنبه / ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۲ / ۰۶:۵۸
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 92022113645

/کلام روز/

تفاوت دیه زن و مرد دلیل بر امتیاز دادن به مرد نیست

تفاوت دیه زن و مرد دلیل بر امتیاز دادن به مرد نیست

در جامعه امروزی با وجود هجمه‌های بسیار برخی از مکاتب و نگرش‌های مختلف خودساخته به شخصیت بانوان در عمل از سوی بسیاری از رهبران و پیروان آنان ایرادهای بسیاری به نگرش ادیان الهی به بانوان وارد می‌شود و

در جامعه امروزی با وجود هجمه‌های بسیار برخی از مکاتب و نگرش‌های مختلف خودساخته به شخصیت بانوان در عمل از سوی بسیاری از رهبران و پیروان آنان ایرادهای بسیاری به نگرش ادیان الهی به بانوان وارد می‌شود و

بعضا به پاسخ‌ها گوش نمی‌دهند و آنگاه که از عملکرد خودشان در این زمینه پرسیده می‌شود، سکوت می‌کنند.

به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر آیت‌الله جوادی آملی پاسخی را در این زمینه منتشر ساخته که در ادامه می‌آید:

پرسش:

آیا تفاوت در دیه زن و مرد دلیل بر امتیاز دادن به مرد نیست؟

جواب:

یکی دیگر از شبهاتی که در اثر عدم توجه به معیارهای ارزشی قرآن کریم مطرح می‏‌شود. و در اثر رسوخ ‏فرهنگ جاهلی و غربی در ذهن‌ها و بیان‏‌ها، بر آن تکیه می‏‌شود مسأله تفاوت دیه و ارث زن و مرد است.‎ ‎آ‎نچه که به عنوان معیار ارزیابی مطرح می‏‌باشد این است که آیا زن می‏‌تواند با فرشته‏‌ها سخن بگوید و ‏پیام خدا را بشنود یا نه اما در رابطه با مسأله دیه، که چرا دیه زن کمتر از دیه‎ ‎مرد است؟ باید در جواب گفت:

مگر ارزش انسان به بهای بدنی اوست تا امتیاز را در دیه‏‌ها ارزیابی کنیم؟

‎برای ارزیابی انسان در اسلام دیه معیار نیست، تا مابه‏‌التفاوت زن و مرد را در دیه جستجو کنیم.‎ ‎ ‎دیه صرفاً یک امر اقتصادی است.

دیه معادل جسمیِ انسان است و در آن ‏مهم‏ترین شخصیت‏‌های اسلامی با ساده‏‌ترین افراد یکسان هستند، دیه مرجع تقلید، دیه یک انسان ‏متخصص، دیه یک انسان مبتکر، با دیه یک کارگر ساده، در اسلام یکی است به دلیل این‌که دیه عامل تعیین ‏ارزش نیست و تنها یک ابزار است. معیار ارزش همان است که در قرآن بدان تصریح شده است که؛

«انّ أکرمکم ‏عند اللَّه أتقاکم»(1)‏

‎خلاصه کلام این‌که: اولاً، تن، ابزاری بیش نیست و این ابزار، خواه در هیکل یک مرجع تقلید، یا فقیه، یا ‏طبیب، یا مهندس، یا مبتکر باشد و خواه در هیکل کارگر ساده باشد، دیه‌اشان مشترک است‎.‎

ثانیاً، ارزیابی متعلق به جان آدمی است و جان انسان نه از بین می‏‌رود ونه مقتول واقعی قرار می‏‌گیرد تا ‏در نتیجه مورد دیه واقع شود. بلکه آنچه آسیب می‏‌بیند بدن است و بدن هم چنانچه روشن شد با ابزار مادی ‏تقویم می‏‌شود. بنابراین هر جا وحی است زن و مرد سهیم‌اند، اگرچه وحی‏‌های تشریعی چون کار اجرایی را ‏به دنبال دارند به مردها تعلق گرفته است، اما در وحی‏‌های تکوینی و تأییدی زن همتای مرد است.‏

ثالثاً، اگر در رابطه با این مسأله از طرف مسیحیت اعتراض و انتقادی شود و به اسلام حمله کنند، معلوم ‏می‏‌شود آن مهاجم، مسیحی راستین نیست چه این که در آیین مسیحیت نیز بین زن و مرد فرقی نیست، و ‏اگر از یهود سخن نقدی شنیده شود، معلوم می‏‌شود او نیز یهودی اصیل نیست، زیرا در فرهنگ وحی، زن ‏مقامی را داراست که می‏‌تواند مادر پیغمبری همچون حضرت اسحاق بشود و با فرشته‏‌ها مستقیما سخن ‏بگوید و این مقام، منحصر در مریم (علیها السلام) و یا مادرش نیست.‏ ‏(زن در آئینه جلال و جمال، صفحات 417 419.)‏

(1) سوره حجرات، آیه 13.‏‎

منبع:

www.portal.esra.ir

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۲-۰۲-۲۱ ۰۸:۳۹

یه سوالی دارم: مگه غیر از اینه که دیه مرد بعد مرگش به زنش و دیه زن بعد مرگش به مردش داده میشه خوب حالا مگه غیر از اینه که اسلام خواسته به زنها پول بیشتری برسه. مرد اگه عاقل باشه باید بگه آقا دیه زنم رو 10 برابر من کنین که وقتی مردش حالش رو ببره.

avatar
۱۳۹۲-۰۲-۲۱ ۰۹:۲۹

چون مرد باید تمامی مخارج زن و خانواده را بپردازد و زن هیچگونه تعهدی در این زمینه ندارد و حتی دیه ای که زن میگیرد وظیفه ای در خرج آن ندارد بنا بر این دیه مرد دو برابر وزن نصف است. البته دلایل دیگری هست که طولانی است.

avatar
۱۳۹۲-۰۲-۲۱ ۰۹:۵۲

به زن نباید بهاء داد، از کنترل خارج بشه...!(؟!)

avatar
۱۳۹۲-۰۲-۲۱ ۱۰:۲۵

شهادت در دادگاه چی انوقت؟

avatar
۱۳۹۲-۰۲-۲۱ ۱۱:۲۱

در گذشته اين استدلال كه مرد نان‌آور خانواده بوده شايد قابل قبول بوده، تازه اگه اين طوره پسرپچه‌ها و پيرمردهاي از كارافتاده رو چي دارين بگين. ولي امروز اگه زن سرپرست خانواري بميره نبايد ديه‌اش به همين استناد كامل پرداخت شه. تازه خدا و پيامبر(ص) نمي‌تونستن براي عرب جاهلي كه دختراش رو زنده بگور ميكرد بگن ديه زنها با شما برابره. از اون موقع 1400 سال گذشته... اگه براي همين سوالها جواب داريد بسم‌الله... لطفا حذف نكنيد. اين يه سوال اساسيه.

avatar
۱۳۹۲-۰۲-۲۱ ۱۱:۲۵

متاسفم. پاسخهاي ايشون اصلا قانع‌كننده نيست.

avatar
۱۳۹۲-۰۲-۲۱ ۱۱:۴۴

توجیهات این مرجع اصلا قانع‌کننده نبود. در جامعه امروز ایران زنان هم‌پای مردان در بسیاری امور شراکت دارن

avatar
۱۳۹۲-۰۲-۲۱ ۱۲:۱۲

خدا وکیلی خودتون ازاین پاسخ چیزی دستگیرتون شد که مخاطب دستگیرش بشه؟؟؟!!!!

avatar
۱۳۹۲-۰۲-۲۱ ۱۲:۲۵

به نظر من لزوم بودن مراجع اینه که قوانین اسلام رو به‌روز کنند. بهتره زودتر این اشکالات رفع بشه. خود خدا و پیامبرشم به این راضی نیستن

avatar
۱۳۹۲-۰۲-۲۱ ۱۳:۰۸

انسان انسان است اشتباه نکنید اگه زن نبود مردی وجود نداشت

avatar
۱۳۹۲-۰۲-۲۱ ۱۳:۲۶

متاسفانه دلایل اصلا موجه نبودند

avatar
۱۳۹۲-۰۲-۲۱ ۲۰:۲۵

اتفاقا خیلی ام توجیهی بوداولا ما در حدی نیستیم که بخوایم معیارهای ارزشی قران رو زیر سوال ببریم. ثانیازن های جامعه مون هم خیلی خوشبختن(به مرد هاشون بگن بخر میخره بگن نخر نمیخره خلاصه همه جوره مردها درحال چشم گفننن)دیگه چی از جون این مردای بیچاره میخوایین به مردنشونم حسودیتون میشه!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

avatar
۱۴۰۲-۱۱-۰۱ ۰۱:۲۹

دیه نشان دهنده ی ارزش یک انسان است. اتفاقا شما دارید اقتصادی نگاه می کنید. زیاد نرید ماورا گم شدید تو خلا یکم بیاید پایین. ما نمی خوایم کسی به فکر ما باشه. ما گدای پول بعد مرگ کسی نیستم. ما ارزشی حقیقی خودمون رو می خوایم مساوی و برابر. اگر اقتصاد و پول هیچ ارزشی نداره و معنویات ارزش داره پس خواهشا اون چرک کف دست مارو به خودمون برگردونید سمت شما باشه ممکنه دچار گناه بشید. در ضمن الان زن ها دارن کار می کنن. و چه تضمینی وجود داره که یک مرد وظیفه ی خودش رو به درستی انجام بده. و اینکه مهریه انتخاب کردنیه می تونن قبول نکنن ولی نصف بودن دیه و ارث انتخاب کردنی نیست. خواهشا از این چرک کف دست دل بکنید و ارزش زن هارو به خاطر اون مادیات بی ارزش کم نکنید و قانون رو تغییر بدید.