• شنبه / ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۲ / ۱۱:۲۰
  • دسته‌بندی: سمنان
  • کد خبر: 92022113973
  • منبع : نمایندگی سمنان

معاون محیط زیست استان خبر داد:

بی‌تاثیر بودن خشکسالی‌ها بر کاهش حیات وحش سمنان

بی‌تاثیر بودن خشکسالی‌ها بر کاهش حیات وحش سمنان

ایسنا/سمنان معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی حفاظت محیط زیست استان سمنان با بیان این‌که خشکسالی‌ها بر پوشش گیاهی زیست بوم‌های استان آثار فراوانی داشته و سبب کاهش علوفه مرتعی برای حیات وحش استان شده است، گفت: پخش علوفه‌ی دستی در سطح مناطق مختلف، احداث آبشخور، انتقال آب و لایروبی چشمه‌ها و چاه‌ها از اقدامات حفاظت محیط زیست استان در نقاط زیست حیات وحش استان بوده است.

معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی حفاظت محیط زیست استان سمنان با بیان این‌که خشکسالی‌ها بر پوشش گیاهی زیست بوم‌های استان آثار فراوانی داشته و سبب کاهش علوفه مرتعی برای حیات وحش استان شده است، گفت: پخش علوفه‌ی دستی در سطح مناطق مختلف، احداث آبشخور، انتقال آب و لایروبی چشمه‌ها و چاه‌ها از اقدامات حفاظت محیط زیست استان در نقاط زیست حیات وحش استان بوده است.

«بهرامعلی ظاهری» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه‌ی سمنان، افزود: خشکسالی‌ها بر کاهش حیات وحش طعمه و جمعیت حیات وحش استان سمنان تاثیر نداشته است.

وی ادامه داد: جمعیت حیات وحش علفخوار از جمله قوچ ، میش، کل، بز و گورخر ایرانی از پیامدهای ناشی از خشکسالی آسیب‌های فراوانی می‌بینند.

معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی حفاظت محیط زیست استان سمنان در پاسخ به این پرسش که با توجه به نزدیک بودن فصل گرما و احتمال کمبود آب در مناطق زیست جانوری چه اقداماتی برای تأمین آب مورد نیاز حیات وحش استان انجام شده است به ایسنا گفت: تعمیر تلمبه بادی در استان، لایروبی چشمه‌ها و انتقال آب، پاکسازی آبشخورها و پخش آهک در سطح آبشخورها برای ضدعفونی کردن آنها از اقدامات برای تأمین آب مناطق زیست جانوری است.

معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی محیط زیست استان خاطرنشان کرد: این اقدامات تأثیرات مثبتی در جهت کاهش تأثیرات ناشی از خشکسالی داشته و سرشماری‌های انجام شده در زیست بوم‌های استان نیز که بر حسب مشاهدات مستقیم انجام شده نشان می‌دهد که خشکسالی‌های اخیر بر کاهش جمعیت حیات وحش استان به‌ویژه حیات وحش طعمه تاثیر چندانی نداشته است.

وی همچنین در پاسخ به این پرسش که چه اقداماتی برای حفاظت از گونه‌های در معرض خطر استان انجام داده‌اید به برگزاری کلاس‌های آموزشی در سطح جوامع محلی به لحاظ تنویر افکار عمومی اشاره کرد و گفت: با همراهی افراد بومی و برنامه‌های انجام گرفته توانستیم گونه یوز پلنگ آسیایی و گورخر ایرانی را که در منطقه‌ی حفاظت شده‌ی توران زیست می‌کنند حفظ کنیم هم‌چنین با انجام گشت و پایش‌ها از شکار گورخر ایرانی تا حدود صددرصد جلوگیری شده است.

ظاهری همچنین گفت: علاوه بر این در راستای حفاظت از گونه‌های در معرض خطر و تبیین اهمیت گونه‌های نادر، هر سال جشنواره زاغ بور در استان برگزار می‌شود.

معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی محیط زیست استان یادآور شد: همه‌ی فعالیت‌ها در راستای حفظ زیستگاه‌های استان چه از نظر پوشش و امنیت حیات وحش و چه از نظر تهدیدات طبیعی و انسانی بوده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha