• چهارشنبه / ۱۷ مهر ۱۳۹۲ / ۱۲:۲۸
  • دسته‌بندی: مازندران
  • کد خبر: 92071711223
  • منبع : نمایندگی مازندران

حقوق و امنیت سالمندان نباید نادیده گرفته شود

حقوق و امنیت سالمندان نباید نادیده گرفته شود

ایسنا/مازندران کارشناس مسئول امور سالمندان بهزیستی مازندران گفت: حقوق و امنیت سالمندان نباید در خانواده، جامعه و مراکز درمانی و مراقبتی فراموش شود.

کارشناس مسئول امور سالمندان بهزیستی مازندران گفت: حقوق و امنیت سالمندان نباید در خانواده، جامعه و مراکز درمانی و مراقبتی فراموش شود.

علی خامه ور در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه مازندران، اظهارداشت: طبق تعریف جامع شناسان زمانی که 8 درصد جمعیت جامعه‌ای را افراد بالای 65 سال تشکیل دهند و یا 12 درصد افراد یک جامعه را افراد بالای 60 سال تشکیل دهند نشان دهنده این است که سالمندی در جامعه در حال استقرار است.

وی با بیان اینکه طبق آمارهای انجام شده جمعیت کشور و استان به سرعت در حال پیر شدن است که از آن به عنوان خاکستری شدن جمعیت یاد می‌شود گفت: این امر هشداری است تا با برنامه ریزی دقیق و جامع بستری برای دوران سالمندی فراهم شود.

کارشناس مسئول امور سالمندان بهزیستی مازندران با اشاره به اینکه باید نگاه‌ها نسبت به دوره سالمندی به عنوان افراد ناتوان و کسانی که دوره آخر عمر را سپری می‌کنند عوض شود گفت: سالمندان به عنوان باتجربه ترین افراد و شهروند ارشد دارای جایگاه و منزلت بزرگی در خانواده‌ها هستند.

خامه ور اظهارداشت: حقوق و امنیت سالمندان نباید در خانواده، جامعه و مراکز درمانی و مراقبتی فراموش شود و بهزیستی مازندران در راستای پیشگیری از عوارض کهولت و توانبخشی و بازتوانی سالمندان توانسته گام‌های موثری را بردارد.

وی خاطرنشان کرد: در مراکز شبانه روزی نگهداری از سالمندان بهزیستی استان با ظرفیت 180 نفر در شهرستان‌های ساری، بابل و رامسر ارایه خدمت می‌کنند که اولویت پذیرش در این مراکز با سالمندانی است که فاقد سرپرست هستند.

کارشناس مسئول امور سالمندان بهزیستی مازندران ادامه داد: نقطه قوت ارایه خدمات در بهزیستی، مراکز روزانه توانبخشی سالمندان است که اغلب این مراکز از مراکز برجسته و درجه یک در سطح کشور است و سالمندانی که کمتر دچار ناتوانی هستند و در وضعیت نیمه واسطه قرار دارند اوقات صبح تا ظهر خود را در این مرکز سپری می‌کنند.

خامه ور افزود: در این مرکز خدمات آموزشی، توانبخشی، مددکاری، ورزشی، پزشکی و همچنین گردش‌ها و مراسم‌های اوقات فراغت داده می شود.

وی ظرفیت مراکز روزانه را در شهرستان‌های ساری، سوادکوه، بابل، بهشهر، تنکابن، آمل و قائمشهر 390 نفر در مقطع گردشی اشاره کرد و اظهار داشت: همچنین در شهرستان‌های نوشهر و رامسر این مراکز در حال راه اندازی از طریق بخش خصوصی هستیم.

کارشناس مسئول امور سالمندان بهزیستی مازندران با بیان اینکه در مرکز روزانه، بهزیستی استان از پرداخت شهریه سالمندان بی بضاعت حمایت و پشتیبانی می‌کند گفت: اولویت پذیرش در این مراکز با سالمندانی است که تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد است.

خامه ور، مراکز خدمات توانبخشی در منزل را از دیگر خدمات بهزیستی مازندران به سالمندان اشاره کرد و افزود: یک تیم پزشکی متشکل از پزشک، فیزیوتراپ، روان شناس و مددکار اجتماعی در منازل سالمندان حضور پیدا می‌کنند و اقدام به آموزش و مراقبت انها در منزل دارند و مناسب سازی محیط زندگی سالمند و بازتوانی فرد سالمند را دارند.

وی ادامه داد: در حال حاضر 400 سالمند تحت پوشش مراکز خدمات توانبخشی بهزیستی مازندران در منازل خود نگهداری می‌شوند.

کارشناس مسئول امور سالمندان بهزیستی مازندران تصریح کرد: بهزیستی استان توانسته از طریق آموزش‌ها و ارایه خدمات توانبخشی عوارض کهولت در سالمندان ناتوان و یا در معرض ناتوانی سالمندان آسیب پذیر را به حداقل برساند تا سالمندان بتوانند زندگی مستقل و سالمندی فعال و موفقی را تجربه کنند.

کدخبرنگار: 49004

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha