• چهارشنبه / ۹ مهر ۱۳۹۳ / ۰۰:۰۹
  • دسته‌بندی: یزد
  • کد خبر: 93070905347
  • منبع : نمایندگی یزد

انار یزد چگونه ذخیره می‌شود؟

انار یزد چگونه ذخیره می‌شود؟

ایسنا/یزد مدیر صنایع تبدیلی سازمان جهاد کشاورزی استان یزد گفت: در استان یزد و عمدتا در شهرستان تفت و مهریز که شهرستان‎‎های خنک استان محسوب می‎‎شوند، انارهای تولیدی با ایجاد گودالی در کنار باغ و در زیر کاه و کلش و چوب و کمی خاک برای نگهداری، دفن می‌شوند.

مدیر صنایع تبدیلی سازمان جهاد کشاورزی استان یزد گفت: در استان یزد و عمدتا در شهرستان تفت و مهریز که شهرستان‎‎های خنک استان محسوب می‎‎شوند، انارهای تولیدی با ایجاد گودالی در کنار باغ و در زیر کاه و کلش و چوب و کمی خاک برای نگهداری، دفن می‌شوند.

محمدحسین ملانوری در گفت‎‎وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه یزد، اظهار کرد: 30 درصد انار تولیدی استان به روش سنتی، ذخیره و نگهداری می‌شود که البته مورد تایید سازمان نیست.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر سردخانه‎‎ای به ظرفیت بیش از 80 هزار تن در استان وجود دارد ولی عمدتاً در حال حاضر برای نگهداری خرما از آن بهره گرفته می‎‎شود. 70 درصد اناری که در استان ذخیره می‏‏‌شود در انبارها و سردخانه‏‏‌های بالای صفر نگهداری می‎‎شود.

ملانوری، تولید انار دانه یا رب انار را از روش‏‏های مرسوم در صنایع تبدیلی محصول انار ذکر کرد و گفت: برخی فارغ از دغدغه‎‎های نگهداری و نوسان قیمت‎‎ها با تبدیل انار به دیگر محصولات مانند کنستانتره مدت زمان طولانی‎‎تری را برای عرضه محصول خود به بازار کسب می‎‎کنند.

مدیر صنایع تبدیلی سازمان جهاد کشاورزی یزد از در حال ساخت بودن واحدی در منطقه اکرم آباد یزد خبر داد و گفت: در این واحد از هسته انار روغن تهیه می‏‏‌کنند و کنجاله آن را نیز برای تهیه مواد آرایشی مورد استفاده قرار می‎‎دهند.

وی ادامه داد: از هسته انار روغن بسیار گرانی تهیه می‏‎‎شود و کنجاله انار نیز به عنوان خوراک دام و بخشی از آن نیز برای تولید مواد آرایشی به خصوص ساخت کرم‌‏‏های ضدآفتاب و بخش دیگری هم در تهیه ادویه‏‏‌جات استفاده می‎‎شود.

ملانوری از صادرات اناردانه استان به قیمت کیلویی 38 هزار تومان به کشورهایی نظیر هندوستان و پاکستان خبر داد و افزود: این کشورها به ازای هر کیلو انار‏‏دانه خریداری شده از کشورمان حداقل 200 هزار تومان استفاده می‎‎برند. این کشورها پس از خرید اناردانه، آن را شست‏‏‌وشو می‏‏‌دهند و آب انار خشک شده و روی دانه‏‏‌ها را به عنوان آب میوه، تغلیظ و تحت عنوان عصاره به بازار عرضه می‎‎کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha