• چهارشنبه / ۹ مهر ۱۳۹۳ / ۰۰:۵۸
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 93070905393
  • خبرنگار : 71191

آنچه از خانه‌ «پورنواب» باقی ماند + عکس

آنچه از خانه‌ «پورنواب» باقی ماند + عکس

، از آغاز تخریب خانه‌های تاریخی محله‌ی اسکندری شیراز در پشت شاهچراغ، خانه‌هایی که هرچند ارزشمند بودند، اما به بهانه‌ ملی نبودن‌شان، چنگال لودرها گلویشان را درید.

15 روز گذشت، از آغاز تخریب خانه‌های تاریخی محله‌ی اسکندری شیراز در پشت شاهچراغ، خانه‌هایی که هرچند ارزشمند بودند، اما به بهانه‌ ملی نبودن‌شان، چنگال لودرها گلویشان را درید.

روزهایی که دوستداران میراث فرهنگی که هیچ، بلکه ماموران یگان حفاظت اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان فارس هم به عنوان ماموران دولتی، از چنگال و زور صاحبان لودرها در امان نماندند.

آن‌ هم به بهانه‌ی ماجرای ایجاد طرح «بین‌الحرمین» که بر اساس آن می‌خواستند امامزاده شاهچراغ و علاءالدین حسین را به یکدیگر متصل کنند، طرحی که از سال 1373 آغازش کردند، اما از آن زمان اداره کل میراث فرهنگی استان فارس را هیچ انگاشتند و نمی‌خواستند تائید و امضایی از آن‌ها پای طرح‌شان باشد!

به گزارش خبرنگار میراث فرهنگی ایسنا، به جز پنج خانه‌ای که از تخریب‌شان در این بافت تاریخی به راحتی گذشتند، خانه‌ی «پورنواب» بنایی نبود که بتوان به راحتی از معماری، تزئینات و ارزش‌های ماندگارش گذشت، به همین دلیل زمانی‌که فرمان لودرها به سمت آن خانه چرخید، نه تنها دوستداران میراث فرهنگی و کارشناسان میراث استان فارس، بلکه مسئولان سازمان میراث فرهنگی و گردشگری نیز قدم‌هایشان به سمت استان فارس، محله‌ی اسکندری، خانه‌ی «پورنواب» سرعت گرفت.

و امروز آن‌چه از این خانه‌ی تاریخی باقی مانده، کمتر از نیمی از فضای اصلی خانه است، خانه‌ای که در دوره‌ی زندیه ساخته شد و چند صباحی هم دختر فتحعلی‌شاه قاجار در آن زندگی کرد.

هر چند نوشدارو پس از مرگ سهراب رسید و نامه‌ مسعود سلطانی‌فر، رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری پنجشنبه 27 شهریور برای توقف این تخریب به پنج دستگاه فرستاده شد و عصر همان روز سه نماینده از سازمان میراث فرهنگی و گردشگری شامل محمدجواد عباباف، مدیرکل حراست سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور، سیاوش صابری، مدیرکل بناهای تاریخی سازمان و نماینده‌ی حقوقی آن برای بررسی وضعیت به شیراز رفتند، اما ... نوشدارو دیر رسید بیش از نیمی از خانه را عواملی که می‌گویند هنوز هویت‌شان مشخص نیست، تخریب کردند.

و حالا فقط چند دیوار و سقفی نیمه مخروبه از این خانه‌ی تاریخی باقی مانده است.

خانه‌ «پورنواب» قبل از تخریب

خانه‌ «پورنواب» قبل از تخریب

خانه‌ «پورنواب» قبل از تخریب

خانه‌ «پورنواب» قبل از تخریب

خانه‌ «پورنواب» قبل از تخریب

خانه‌ «پورنواب» قبل از تخریب

خانه‌ «پورنواب» قبل از تخریب

خانه‌ «پورنواب» قبل از تخریب

خانه‌ «پورنواب» پس از تخریب

خانه‌ «پورنواب» پس از تخریب

خانه‌ «پورنواب» پس از تخریب

خانه‌ «پورنواب» پس از تخریب

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۳-۰۷-۰۹ ۰۹:۴۹

حالا هي بگيد چرا توريست نمياد به ايران!!!!!!!

avatar
۱۳۹۳-۰۷-۰۹ ۱۱:۵۸

سؤال: چرا خانه پورنواب در فهرست آثار ملي ثبت نشده بود. چرا؟ در مقام مقايسه با ساير خانه‌هاي تاريخي ثبت شده در شهرهاي تاريخي ايران، به جرأت و تأکيد بسيار قوي مي توان گفت که هم از نظر قدمت و تاريخي بودن و هم از نظر کالبد معماري و زيبايي شناسي و نادر بودن ايوانهاي ستوندار مجاور يکديگر جدا از نبوغ ساختاري و تزئيناتي به کار رفته، نه تنها حتماً بايستي در فهرست آثار ملي ثبت مي شد، بلکه ارجحيت تام بر بيش از 99 درصد خانه هاي تاريخي ثبت شده کل کشور داشته است. چرا و چه مسأله اي بوده که تا الان ثبت ملي نشده بوده است؟ چرا؟ چرا؟ چرا؟

avatar
۱۳۹۳-۰۷-۰۹ ۱۲:۱۸

از ديد تخصصي، هم سازمان ميراث فرهنگي و هم بانيان تخريب موظف به بازسازي 100 درصدي کل خانه پورنواب عين اولش ( هر چند هزار متري که در اصل بوده) هستند. متن تمامي کنوانسينها و منشورهاي بين المللي بر اين کار دلالت دارد. اگر سازمان ميراث فرهنگي بنا به هر دليلي نمي تواند، شايسته تر آن است که تغييراتي در نام رسمي خود دهد.