• شنبه / ۳ آبان ۱۳۹۳ / ۱۴:۴۶
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 93080301130
  • منبع : نمایندگی همدان

اقدامات تغذیه‌ای پیشگیرانه باید از سال‌های کودکی آغاز شود

كودك

ایسنا/همدان یک کارشناس ارشد علوم تغذیه بر کاهش مصرف نمک در برنامه غذایی کودکان تاکید کرد.

یک کارشناس ارشد علوم تغذیه بر کاهش مصرف نمک در برنامه غذایی کودکان تاکید کرد.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه همدان، "مریم شلیله" اظهارکرد: نمک از دو جزء کلر و سدیم تشکیل شده و برای انتقال پیام‌های عصبی، عملکرد صحیح عضلات و سوخت و ساز بدن ضروری است.

وی افزود: از کلر موجود در نمک برای ساخت اسید معده و از سدیم و کلر موجود در آن برای ساخت بزاق در بدن استفاده می‌شود همچنین از سوی دیگر، نمک یک طعم‌دهنده غذایی بوده و علت اصلی مصرف آن توسط مردم همین ویژگی است.

این کارشناس ارشد تغذیه تصریح کرد: مقدار مورد نیاز سدیم بسیار کم و به میزان دو تا سه گرم در روز است و با مصرف همین مقدار کم، بدن از کارآیی لازم برخوردار می‌شود. در صورتی که نمک به مقدار توصیه شده مصرف شود و کلیه‌ها نیز از عملکرد مطلوب برخوردار باشند، نمک مازاد بر نیاز بدن به راحتی از راه کلیه‌ها و از طریق ادرار دفع می‌شود. اما در ایران متوسط مصرف نمک روزانه 10 گرم است.

وی خاطرنشان کرد: مصرف بیش از حد نیاز نمک تبعاتی از جمله بالا رفتن فشار خون را به دنبال دارد و با افزایش فشار خون از حد طبیعی، احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی و سکته‌های قلبی و مغزی به میزان قابل توجهی افزایش می‌یابد؛ وضعیتی که امروزه در همه کشورها از جمله ایران دیده می‌شود به طوریکه میزان ابتلا و شیوع بیماری‌های مزمن از جمله بیماری‌های قلبی، عروقی و پرفشاری خون رو به افزایش و در حال درگیر کردن افراد در سنین پایین‌تر است.

شلیله گفت: یکی از راهکارها به منظور پیشگیری از این اپیدمی خطرناک، توجه به برنامه و رژیم غذایی است. بر اساس مطالعات انجام شده با تغذیه سالم می‌توان به میزان قابل توجهی از بروز و شدت این بیماری‌ها کاست.

وی ادامه داد: اما باید توجه داشت که این اقدامات تغذیه‌ای پیشگیرانه باید از سال‌های کودکی آغاز شود تا قادر به پیشگیری موثر از ابتلا به بیماری باشد، زیرا تغییراتی که در بدن ایجاد و منجر به بروز علائم بیماری می‌شود از سال‌های کودکی شروع شده و به تدریج پیشرفت می‌کند.

شلیله تصریح کرد: یکی از راهکارهای تغذیه‌ای موثر به منظور پیشگیری از افزایش فشار خون و بیماری‌های قلبی، کاهش مصرف نمک در برنامه غذایی است که با توجه به تأثیر نمک در طعم و در نهایت پذیرش غذا توسط افراد، اگرچه این راهکار ساده به نظر می‌آید اما در عمل، بسیاری از افراد قادر به رعایت این نکته تغذیه‌ای ساده و راحت نیستند. یکی از دلایل این عدم موفقیت، شکل‌گیری عادت افراد به طعم از سال‌های کودکی است به این معنا که افرادی که از کودکی غذاهای شور و پر نمک بیشتری مصرف کرده‌اند در بزرگسالی نیز تمایل بیشتری به مصرف این‌گونه غذاها دارند.

این کارشناس ارشد گفت: اگر چه ذائقه هر فرد تا حد زیادی تحت تأثیر ژنتیک قرار دارد اما مانند بسیاری دیگر از ویژگی‌ها بخشی از ذائقه، اکتسابی و تحت تأثیر مواجهه افراد در طول زندگی و دریافت‌ها و عادات غذایی خانواده و تقلید کودکان از رفتار بزرگترها و انتقال دانش و آگاهی‌های تغذیه‌ای از نسلی به نسل دیگر است به صورتی که مادران تأثیر بسزایی در شکل‌گیری ذائقه کودکان در زمان‌های خاص مانند آغاز استفاده از غذای کمکی و غذای سفره خانواده در پایان یک سالگی و سایر دوران‌های زندگی مانند دوران بلوغ که دوران‌های طلایی برای شکل‌گیری ذائقه است، دارند چراکه تکرار مصرف غذاها بویژه در دوران‌های خاص زندگی توأم با شرایطی از تجربیات خوشایند هنگام صرف غذاها در ایجاد تمایل به تکرار مصرف آن غذا تأثیر قابل توجهی دارد و معمولاً افرادی که در دوران بزرگسالی تمایل به طعم‌های خاص مانند شوری یا شیرینی دارند کسانی هستند که در کودکی تجربه مکرر استفاده از چنین موادی را دارند.

وی یادآور شد: بیشتر عادات غلط و شیوه زندگی نامتعادل در این سال‌های عمر پایه‌گذاری می‌شوند و شکل می‌گیرند و متأسفانه برای تمام عمر؛ ثابت، پایدار و غیرقابل تغییر باقی می‌مانند. به همین دلیل والدین باید سعی کنند از کودکی بچه‌ها را با طعم طبیعی غذاها آشنا کنند و با تهیه غذا به شیوه آب‌پز و بخارپز آنها را به غذاهای پرچرب و پر از نمک عادت ندهند.

وی تاکید کرد: والدین باید برای پیشگیری از مصرف زیاد نمک در کودکان و نهادینه کردن این عادت تغذیه‌ای در آنان به این نکات توجه کنند.

شلیله گفت: استفاده از نمک کمتر هنگام پخت غذا، حذف نمکدان از سفره غذا، محدود کردن مصرف غذاهای کنسرو شده و بسیاری از مواد غذایی بسته‌بندی شده و آماده که دارای مقادیر زیادی نمک است، استفاده از سبزی‌های تازه، سیر، لیموترش، آب نارنج، آویشن، شوید و سایر مصادیق بهترین راهکار برای کاهش مصرف نمک است.

وی تصریح کرد: نمک مصرفی باید از نوع یددار و تصفیه شده باشد چرا که نمک‌های تصفیه شده یددار به دلیل خلوص بالا، میزان ید را بهتر و به مدت بیشتر حفظ می‌کنند.

شلیله ادامه داد: همواره باید به تاریخ مصرف نمک و وجود پروانه ساخت از وزارت بهداشت و درج عبارت "تصفیه شده" بر روی بسته‌بندی نمک دقت شود.

این کارشناس ارشد توصیه کرد: نگهداری و ذخیره نمک یددار بیش از یک سال موجب از دست رفتن بخشی از ید آن می‌شود.

وی اضافه کرد: برای حفظ ید در نمک، باید نمک را دور از نور و رطوبت و در ظرف در بسته پلاستیکی، چوبی، سفالی و یا شیشه‌ای رنگی نگهداری کرد و برای اضافه کردن آن به غذا در زمان طبخ، نمک را در انتهای پخت اضافه کرد تا ید آن تا حد امکان حفظ شود.

شلیله خاطرنشان کرد: وجود ناخالصی‌ها در نمک به خصوص در افرادی که سابقه بیماری‌های گوارشی، کلیوی و کبدی دارند و حتی مصرف مداوم آن در افراد سالم منجر به بروز ناراحتی‌های گوارشی، کلیوی، کبدی و حتی ممانعت از جذب آهن می‌شود بنابراین لازم است نمک به مقدار کم، مصرف شود و همان مقدار کم نیز نمک تصفیه شده یددار باشد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.