• سه‌شنبه / ۱۴ مهر ۱۳۹۴ / ۱۰:۵۸
  • دسته‌بندی: قزوین
  • کد خبر: 94071409078
  • منبع : نمایندگی قزوین

گوش دادن، مهم‌ترین مهارت ارتباطی برای رسیدن به صمیمیت

گوش دادن، مهم‌ترین مهارت ارتباطی برای رسیدن به صمیمیت

ایسنا/قزوین یک کارشناس سلامت روان گفت: گوش دادن، مهم‌ترین مهارت ارتباطی است که در رابطه بین افراد می‌تواند صمیمیت ایجاد کند و به تداوم آن کمک کند.

یک کارشناس سلامت روان گفت: گوش دادن، مهم‌ترین مهارت ارتباطی است که در رابطه بین افراد می‌تواند صمیمیت ایجاد کند و به تداوم آن کمک کند.

«محمد افشار»، کارشناس سلامت روان شبکه بهداشت - درمان شهرستان بوئین‌زهرا در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه‌ی قزوین، اظهار کرد: گوش دادن تعهدی برای فهمیدن و رسیدن به درک همدلانه است تا از علایق، نیازها و تعصبات خود بکاهیم و از زوایه‌ طرف مقابل به موضوع نگاه کنیم.

وی با اشاره به این‌که گوش دادن نشانه‌ی مهر و محبت ما به طرف مقابل است، افزود: مهارت گوش دادن فعالانه، یکی از موثرترین شیوه‌های کاهش فشار عصبی است، چون از این طریق می‌توانید علت حقیقی عصبانیت طرف مقابل را شناسایی کنید.

این کارشناس با بیان این‌که اگر اشخاص احساس کنند که به‌درستی درک شده‌اند، حالت دفاعی آنان فروکش می‌کند و خطر این‌که خشمگین شوند و از کوره در روند، تقریباً از بین می‌رود، تصریح کرد: به این ترتیب، می‌توان راحت‌تر و با آرامش بیشتری وارد مذاکره‌ای صحیح شد.

پنج مانع، مقابل گوش دادن

افشار، یکی از مهم‌ترین موانع خوب گوش دادن را داوری یا قضاوت دانست و گفت: یعنی از ابتدا در خصوص شخصیت گوینده داوری می‌کنید و با زدن برچسبی به او، به خودتان اجازه می‌دهید به صحبت‌های او اهمیتی ندهید و حتی اگر به حرف‌هایش گوش می‌دهید، مدام به فکر پیدا کردن دلایلی برای اثبات آن برچسب از میان صحبت‌های خودش هستید.

کارشناس سلامت روان شبکه بهداشت - درمان شهرستان بوئین‌زهرا، دومین مانع گوش دادن را فیلتر کردن دانست و خاطرنشان کرد: به‌طور مثال بخشی از حرف‌های گوینده را می‌شنوید و از کنار بقیه صحبت‌هایش بی‌تفاوت عبور می‌کنید.

وی، سومین مانع را توجه به جواب دادن دانست و اظهار کرد: یعنی آن‌قدر برایتان مهم است که پاسخ حرف‌هایش را بدهید که نمی‌توانید حرف‌هایش را بشنوید که در این حالت، ذهنتان مدام درگیر پیداکردن پاسخ مناسب برای طرف مقابل است.

افشار خاطرنشان کرد: ساختن معنا و برداشتی برای هر صحبت گوینده یعنی پدیده ذهن‌خوانی که منجر به جدا شدن فرد از واقعیت و رو آوردن او به خیالات می‌شود، و خود را حق به جانب دانستن به وسیله رفتارهایی مانند، آشفته شدن، فریاد کشیدن، عوض کردن موضوع گفت‌وگو، توجیه کردن، بهانه آوردن و متهم کردن طرف مقابل، چهارمین و پنچمین مانع گوش دادن است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha