• چهارشنبه / ۹ دی ۱۳۹۴ / ۱۱:۰۸
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 94100904748
  • منبع : نمایندگی خراسان رضوی

یخ‌زدگی و بولتینگ در کمین کشت پاییزه

یخ‌زدگی و بولتینگ در کمین کشت پاییزه

ایسنا/خراسان رضوی با گسترش کمبود آب یکی از مسائلی که مطرح می‌شود، تغییر الگوهای کشت با مصرف آب زیاد به کشت‌هایی با نیاز آبی کمتر است.

با گسترش کمبود آب یکی از مسائلی که مطرح می‌شود، تغییر الگوهای کشت با مصرف آب زیاد به کشت‌هایی با نیاز آبی کمتر است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)- منطقه خراسان، چغندرقند گیاهی بهاری است که مصرف آب به شدت بالایی دارد. اگر بتوان چغندر قند را در پاییز کشت و از نزولات جوی این فصل استفاده کرد، میزان آب مورد نیاز آن به شدت تقلیل می‌یابد.

طرح پایلوت چغندر قند پاییزه که 800 هکتار آن در خراسان رضوی و 198هکتار آن در شهرستان تربت جام در حال اجراست مزایا و چالش‌هایی دارد که در این خصوص با متخصصان امر گفت‌وگو کرده‌ایم.

حسین کریمی، کارشناس ارشد مسائل کشاورزی در گفت‌وگو با ایسنا، مهمترین عامل این طرح پایلوت را بحث آب و محدودیت آب‌های زیرزمینی عنوان کرد و گفت: دو مزیت دیگر مهم این نوع کشت، توجیه اقتصادی بیشتر نسبت به گندم و جو و استفاده از ظرفیت کارخانه‌ها در طول ماه‌های بیشتر است.

کریمی در خصوص بولتنیگ عنوان کرد: مهمترین پارامتر در بحث بولتینگ رسیدن به رقم‌های مقاوم است که توسط کارشناسان هر منطقه می‌بایست بررسی شود.

وی در خصوص دیگر چالش‌های کشت پاییزه بیان کرد: زمانی که نیاز سرمایش در زمستان تأمین می‌شود احتمال این وجود دارد که با اولین گرمای پس از آن، ساقه رفتن و سپس گل رفتن اتفاق بیفتد. هنگامی که به این مرحله رسید یعنی گیاه در حال تولید بذر است و نتیجه این اتفاقات کوچک شدن و کاهش عیار ریشه چغندر قند است.

کریمی تصریح کرد: ماده آلی وPH خاک‌ها بسیار اهمیت دارد. در حال حاضر به دلیل هزینه زیاد و زمان‌بر بودن کودهای حیوانی و آلی هیچ اصلاحی در خاک‌های کشاورزی‌مان صورت نمی‌گیرد؛ اما اخیراً کودهایی 100 درصد ارگانیک، اکولوژیک و بدون پسماند وارد کشورد شده‌اند که می‌توانند کمک شایانی به این معضل کنند.

وی افزود: همچنین تخلخل (پوکی) خاک نیز رابطه تنگاتنگی با افزایش عملکرد محصولاتی همچون چغندر قند دارد.

کریمی با توجه به معضل آب و هزینه‌های زیاد کشاورزی از کشاورزان خواهش کرد که علمی بودن کار را حتماً در نظر بگیرند و از دانش کارشناسان منطقه خود در کنار تجربه بسیار مفیدشان نیز استفاده کنند تا راندمان کار افزایش یابد.

در همین‌رابطه، محمد سالاری‌خواه، مدیر کشاورزی کارخانه قند تربت جام در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه تحقیقات این طرح از هشت سال گذشته توسط واحد تحقیقات استان خراسان رضوی، موسسه اصلاح نباتات کرج و واحد تحقیقات کارخانه قند تربت جام انجام شده است، افزود: نتایج تحقیقات در طول این سال‌ها مثبت بوده است و در صورت کشت چغندرقند در پاییز مصرف آب آن به میزان مصرف گندم می‌رسد با این نکته که درآمدش به مراتب از گندم برای کشاورز بیشتر است.

سالاری‌خواه از یخ‌زدگی و بولتینگ به‌عنوان دو چالش مهم کشت پاییزه یاد کرد و گفت: ما باید هم از یخ‌زدگی و هم از بولتینگ دوری کنیم. اگر بخواهیم از سرما فرار کنیم باید کشت را زود انجام دهیم که هنگام فرارسیدن سرما گیاه رشد کرده و مقابل سرما مقاوم شده باشد، اما در صورت اجرای این کار بولتینگ اتفاق می‌افتد.

وی 10 الی 25 مهرماه را تاریخ مناسب کشت نامید و گفت: چنانچه در این بازه چغندرقند کشت شود، می‌تواند به مرحله چهار تا 6 برگی برسد که در مقابل سرما مقاوم است، ضمن اینکه در این بازه نسبت به بولتینگ نیز مقاوم می‌شود،اما در صورت رعایت نکردن این بازه زمانی و دیرتر انجام شدن آن مشکل سرماهای زیر صفر درجه و یخ‌زدگی را داریم.

سالاری‌خواه متذکر شد: دماهای زیر صفر درجه در بولتینگ تأثیری ندارد و دماهای دو تا هفت درجه در بولتینگ مؤثر است.

مدیر کشاورزی کارخانه قند تربت جام نیز با توجه به اینکه زمان برداشت چغندرقند پاییزه که خردادماه و تیرماه است و سیلوهای کارخانه توانایی ذخیره چغندرقند اضافه را ندارند، درخواست کرد: کشاورزان می‌بایست هنگام برداشت همکاری کاملی را با ما داشته باشند تا هنگام برداشت سریعاً به کارخانه حمل و مصرف شود تا چغندرها خراب نشوند.

وی در خصوص نیاز چغندرقند کارخانه در شبانه‌روز عنوان کرد: 1500 تن نیاز کارخانه است.

در همین زمینه، جعفر جوادی، رئیس ادره جهاد کشاورزی تربت‌جام در گفت‌وگو با ایسنا گفت: چغندرقند به‌عنوان محصولی که دارای قیمت تضمینی و حمایت‌های کشت در طول دوره بوده، همواره مورد توجه کشاورزان قرار داشته است، اما افزایش قیمت محصولات رقیب باعث شد تا کشاورزان تمایل کمتری به کشت این محصول داشته باشند.

وی بیان کرد: در فرآیند تولید محصولات کشاورزی ضرورت توجه به منابع و بستر خاک از الزامات است. تردد بیش از حد ماشین‌آلات و مصرف بی‌رویه کودهای شیمیایی در برخی مناطق باعث سفت شدن خاک‌ها شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha