سه نمایشگاه هنری که مهمترین ویژگی آنها توجه هنرمندان جوان و پیشرو به هویت ایرانی از دیدگاهها، سبکها و تکنیکهای متفاوت است، در آرتسمتر شریعتی افتتاح شدند.
به گزارش ایسنا، مراسم افتتاح سه نمایشگاه انفرادی مهرداد فلاح، ساویز شالچیان و سحر صالحی با حضور هنرمندان و علاقهمندان به هنر، هفتم اسفندماه برگزار شد.
در این روز، گالری شماره 1 آرتسنتر میزبان نمایشگاه نقاشیهای ساویز شالچیان بود. در این نمایشگاه 11 اثر با سبک مخصوص این هنرمند که تلفیقی از هایپررئال و سورئال و هنر ایران باستان است و با تکنیک اکریلیک و رنگ روغن ارائه شده، بهنمایش درآمد که براساس اعلام مسوولان گالری، در همان ساعات اولیه همه آثار به فروش رسید.
ساویز شالچیان که مقیم انگلیس است، آثار این نمایشگاه را در این کشور خلق کرده است. این هنرمند از آنجا که ایران را پایگاه اصلی خود میداند به ایران بازگشته و نخستین نمایشگاه انفرادی خود را برگزار کرده است.
او پیش از این، بیشتر کار پرتره انجام داده و از کودکی، شاگرد عباس کاتوزیان بوده و به همین دلیل به استفاده از پرتره در آثارش علاقهمند است. شالچیان از زمانی که به ایران آمده، سعی کرده سبک خود را توسعه دهد و بیش از پیش به نگاه و رویکرد شخصیاش نزدیک شود. در آثار این هنرمند، نمادهای ایرانی مانند نقش کاشیهای قدیم ایرانی، پنجرهها و خط فارسی به چشم میخورد. او این آثار را تا کنون بهنمایش نگذاشته است.
شالچیان حدود دو سال است که آثارش را از طریق آرتسنتر در ایران به فروش میرساند، اما این نخستینبار است که آثارش در قالب یک نمایشگاه در معرض دید عموم گذاشته شده است.
این هنرمند که مارکتهای بینالمللی را میشناسد، درباره مارکت امروز ایران، گفت: حرکت بسیار خوبی شکل گرفته و چشمانداز درخشانی پیش روی هنر ایران است. فکر میکنم بیشتر این موفقیت نیز مرهون ایدههایی است که با نمادهای ایرانی و با حسوحال ایرانی همراه شده و این بسیار مهم است که این تشخص ایرانی بودن را در آثار حفظ کنیم.
شالچیان با اظهار خوشحالی از اینکه علاقهمندان به آثارش توانستهاند کارهایش را روی دیوار یک گالری ببینند و از نزدیک شاهد بازخوردهای آن باشد، افزود: تاریخ هنر ایران بینظیر است و خوشحالم که دوباره به سمت شکوفایی و درخشش در حرکت هستیم.
ساویز شالچیان متولد سال 1364 در تهران و کارشناس ارشد طراحی تبلیغات و مدیریت بازرگانی است.
نمایش «شیر تو شیر»های مهرداد فلاح
در گالری شماره 2 آثار نقاشیخط مهرداد فلاح روی دیوار رفته است. در این نمایشگاه، 17 اثر دیدهنشده از این هنرمند بهنمایش گذاشته شده که از مجموعه نقاشیخطهای این هنرمند است که با فیگور شیر کار شدهاند.
فلاح بیش از 15 سال است که نقاشی میکند و از حدود 10 سال پیش، خط به نقاشیهای او وارد شده است. نقاشیخطهای او که فیگورهای حیوانی به خود گرفتهاند و در این نمایشگاه بیشتر شاهد شیرهای این مجموعه آثار هستیم، حدود چهار سال است که دغدغه این هنرمند بودهاند. این آثار از شیر آغاز شد و بعدها عقابهای نادعلی، کبوتران بسمالله و ... نیز مورد توجه این هنرمند قرار گرفت.
مهرداد فلاح دربارهی دلیل توجه به فیگور حیوانی در نقاشیخط هایش، اظهار کرد: تکرار در نقاشیخط زیاد شده و کپی در آثار بسیار به چشم میخورد، تا جایی که فقط کمی، فرمها دگرگون میشوند. من تصمیم گرفتم به کلی از این فضا خارج شوم و به فیگورها وارد شدم. این فیگور در آثار من بیشتر به شیر نزدیک شد، شاید چون شیر نماد قدرت، اقتدار و شجاعت است. شیر در فرهنگ قدیم ایران نیز ریشه داشت و با تلفیق شدن با اشعار فارسی به شکل کنونی رسید. دوست دارم بیشتر به نقاشی بپردازم، البته شیرها همیشه در کنار آثارم خواهند بود.
فلاح که سه سال است نقاشیخط های شیر را دنبال میکند در این مدت نتوانسته است، نمایشگاهی از آنها برگزار کند، زیرا بیشتر آثارش، بهفروش میرسیدند. این هنرمند برای برگزاری این نمایشگاه، چند ماه از ارائه آثارش خودداری کرد تا بتواند مجموعهای از آنها را بهنمایش درآورد.
او پیش از این، آثاری با همین سبک را در نمایشگاههایی در ایتالیا، انگلیس، هلند، اسپانیا و کشورهای عربی خلیج فارس نیز ارائه کرده است. او متولد سال 1354 در تهران و کارشناس حسابداری است و تا کنون 10 نمایشگاه انفرادی نیز برگزار کرده است. او بهتازگی برگزیده بیینال سوئیس شده و در نمایشگاه جنوای ایتالیا نیز شرکت داشته و برگزیده جشنواره محتشم نیز بوده است.
نمایش آثاری از پیوند میان سنت و مدرنیته
گالری شماره 3 آرتسنتر شریعتی نیز میزبان نقاشیهای سحر صالحی بود. در این نمایشگاه 13 اثر نقاشی و 15 اثر طراحی با تکنیک میکسمدیا بهنمایش درآمد. صالحی در این مجموعه آثار، به مرور خاطرات قدیم و جدید انسان معاصر پرداخته و سعی داشته همسانسازی بین سنت و مدرنیته را به تصویر بکشد.
این هنرمند، ذهن انسان معاصر را مانند انبار یا شاید اتاق پرهمهمه و یک بازار دیده که همهچیز در آن جاری است. زندگی گذشته، حال و آینده که گاهی براثر یک محرک احساسی، خاطرات بازنواخته شده و انسان به گذشته میرود، یعنی در یک زمان با دو حس، یکی حس گذشته و دیگری اکنون زندگی میکند.
در آثار صالحی، شهودهای گنگ، درهم آمیختگی مناظر، احساسهای ناشی از طبیعت، بازنواختگی خاطرات، تجربههای عاطفی و گسستن تدریجی از باورها از بانیان انبار یا بازار ذهن هستند. سفر اکتشافی او که دائم مانند انسان معاصر سعی در همسانسازی کردن این تضادها، گذشته و حال (سنت و مدرنیته) دارد، گاه به عقب میرود و گاه اسیر ناخودآگاه جمعی خویش میشود.
به گفته صالحی، چند سال موضوع آثار او متمرکز بر جهان زنباور بود و در آرمانشهر او، زنهایی به تصویر کشیده میشدند که نمادی از خودباوری باشند. در آثار نمایشگاه اخیر، رنگ بیشتری به آثار وارد شده و فضاسازیها تا حدی دگرگون شدهاند. این نخستین نمایشگاه صالحی است که در آن، تصویر مرد نیز در آثار به چشم میخورد. او پیش از این، حدود 10 سال فقط روی تصاویری از زنها کار میکرد.
سحر صالحی متولد سال 1355 در کرج و کارشناس ارشد نقاشی است. آثار این هنرمند تا کنون در بیش از 50 نمایشگاه انفرادی و گروهی در کشورهای ایران، ایتالیا، بلژیک، لهستان، یونان، قزاقستان، فرانسه و امارات بهنمایش درآمده است.
این نمایشگاهها تا 11 اسفندماه ادامه خواهد داشت و علاقهمندان میتوانند برای دیدن از آثار هر روز از ساعت 12 تا 21 به نشانی خیابان شریعتی، ضلع شمال غربی پل صدر، پلاک ۱۷۱۶ مراجعه کنند.
همچنین نمایشگاه مروری بر آثار مهدی سحابی، در آرتسنتر باغ انجمن خوشنویسان تا 12 اسفندماه ادامه خواهد داشت و علاقهمندان میتوانند برای دیدن آثار هر روز از ساعت 12 تا 21 به نشانی فرمانیه، بلوار اندرزگو، انتهای خیابان سلیمی شمالی، شماره 147، باغ انجمن خوشنویسان ایران مراجعه کنند.
انتهای پیام
نظرات