• شنبه / ۸ اسفند ۱۳۹۴ / ۱۵:۲۷
  • دسته‌بندی: تجسمی و موسیقی
  • کد خبر: 94120805364

آثار مدرن ایرانی با رنگ‌وبوی هویت به‌نمایش درآمد

آثار مدرن ایرانی با رنگ‌وبوی هویت به‌نمایش درآمد

سه نمایشگاه هنری که مهم‫‌ترین ویژگی آن‌ها توجه هنرمندان جوان و پیش‌رو به هویت ایرانی از دیدگاه‫‌ها، سبک‫‌ها و تکنیک‫‌های متفاوت است، در آرت‌سمتر شریعتی افتتاح شدند.

سه نمایشگاه هنری که مهم‫‌ترین ویژگی آن‌ها توجه هنرمندان جوان و پیش‌رو به هویت ایرانی از دیدگاه‫‌ها، سبک‫‌ها و تکنیک‫‌های متفاوت است، در آرت‌سمتر شریعتی افتتاح شدند.

به گزارش ایسنا، مراسم افتتاح سه نمایشگاه انفرادی مهرداد فلاح، ساویز شالچیان و سحر صالحی با حضور هنرمندان و علاقه‫‌مندان به هنر، هفتم اسفندماه برگزار شد.

در این روز، گالری شماره 1 آرت‌سنتر میزبان نمایشگاه نقاشی‌های ساویز شالچیان بود. در این نمایشگاه 11 اثر با سبک مخصوص این هنرمند که تلفیقی از هایپررئال و سورئال و هنر ایران باستان است و با تکنیک اکریلیک و رنگ روغن ارائه شده، به‌نمایش درآمد که براساس اعلام مسوولان گالری، در همان ساعات اولیه همه آثار به فروش رسید.

ساویز شالچیان که مقیم انگلیس است، آثار این نمایشگاه را در این کشور خلق کرده است. این هنرمند از آنجا که ایران را پایگاه اصلی خود می‫‌داند به ایران بازگشته و نخستین نمایشگاه انفرادی خود را برگزار کرده است.

او پیش از این، بیشتر کار پرتره انجام داده و از کودکی، شاگرد عباس کاتوزیان بوده و به همین دلیل به استفاده از پرتره در آثارش علاقه‫‌مند است. شالچیان از زمانی که به ایران آمده، سعی کرده سبک خود را توسعه دهد و بیش از پیش به نگاه و رویکرد شخصی‌اش نزدیک شود. در آثار این هنرمند، نمادهای ایرانی مانند نقش کاشی‫‌های قدیم ایرانی، پنجره‫‌ها و خط فارسی به چشم می‫‌خورد. او این آثار را تا کنون به‌نمایش نگذاشته است.

شالچیان حدود دو سال است که آثارش را از طریق آرت‌سنتر در ایران به فروش می‫‌رساند، اما این نخستین‌بار است که آثارش در قالب یک نمایشگاه در معرض دید عموم گذاشته شده است.

این هنرمند که مارکت‫‌های بین‌المللی را می‫‌شناسد، درباره مارکت امروز ایران، گفت: حرکت بسیار خوبی شکل گرفته و چشم‫‌انداز درخشانی پیش روی هنر ایران است. فکر می‫‌کنم بیشتر این موفقیت نیز مرهون ایده‫‌هایی است که با نماد‫های ایرانی و با حس‌وحال ایرانی همراه شده و این بسیار مهم است که این تشخص ایرانی بودن را در آثار حفظ کنیم.

شالچیان با اظهار خوشحالی از این‌که علاقه‫‌مندان به آثارش توانسته‫‌اند کارهایش را روی دیوار یک گالری ببینند و از نزدیک شاهد بازخوردهای آن باشد، افزود: تاریخ هنر ایران بی‫‌نظیر است و خوشحالم که دوباره به سمت شکوفایی و درخشش در حرکت هستیم.

ساویز شالچیان متولد سال 1364 در تهران و کارشناس ارشد طراحی تبلیغات و مدیریت بازرگانی است.

نمایش «شیر تو شیر»‫های مهرداد فلاح

در گالری شماره 2 آثار نقاشی‌خط مهرداد فلاح روی دیوار رفته است. در این نمایشگاه، 17 اثر دیده‌نشده از این هنرمند به‌نمایش گذاشته شده که از مجموعه نقاشی‌خط‫های این هنرمند است که با فیگور شیر کار شده‫اند.

فلاح بیش از 15 سال است که نقاشی می‫کند و از حدود 10 سال پیش، خط به نقاشی‫های او وارد شده است. نقاشی‌خط‫های او که فیگورهای حیوانی به خود گرفته‫اند و در این نمایشگاه بیشتر شاهد شیرهای این مجموعه آثار هستیم، حدود چهار سال است که دغدغه این هنرمند بوده‫اند. این آثار از شیر آغاز شد و بعدها عقاب‫های نادعلی، کبوتران بسم‌الله و ... نیز مورد توجه این هنرمند قرار گرفت.

مهرداد فلاح درباره‌ی دلیل توجه‫ به فیگور حیوانی در نقاشی‌خط‫ هایش، اظهار کرد: تکرار در نقاشی‌خط زیاد شده و کپی در آثار بسیار به چشم می‫‌خورد، تا جایی که فقط کمی، فرم‫‌ها دگرگون می‌شوند. من تصمیم گرفتم به کلی از این فضا خارج شوم و به فیگورها وارد شدم. این فیگور در آثار من بیشتر به شیر نزدیک شد، شاید چون شیر نماد قدرت، اقتدار و شجاعت است. شیر در فرهنگ قدیم ایران نیز ریشه داشت و با تلفیق شدن با اشعار فارسی به شکل کنونی رسید. دوست دارم بیشتر به نقاشی بپردازم، البته شیرها همیشه در کنار آثارم خواهند بود.

فلاح که سه سال است نقاشی‌خط‫ های شیر را دنبال می‫‌کند در این مدت نتوانسته است، نمایشگاهی از آن‌ها برگزار کند، زیرا بیشتر آثارش، به‌فروش می‫‌رسیدند. این هنرمند برای برگزاری این نمایشگاه، چند ماه از ارائه آثارش خودداری کرد تا بتواند مجموعه‫‌ای از آن‌ها را به‌نمایش درآورد.

او پیش از این، آثاری با همین سبک را در نمایشگاه‌هایی در ایتالیا، انگلیس، هلند، اسپانیا و کشورهای عربی خلیج‌ فارس نیز ارائه کرده است. او متولد سال 1354 در تهران و کارشناس حسابداری است و تا کنون 10 نمایشگاه انفرادی نیز برگزار کرده است. او به‌تازگی برگزیده بی‫ینال سوئیس شده و در نمایشگاه جنوای ایتالیا نیز شرکت داشته و برگزیده جشنواره محتشم نیز بوده است.‪

نمایش آثاری از پیوند میان سنت و مدرنیته

گالری شماره 3 آرت‌سنتر شریعتی نیز میزبان نقاشی‌های سحر صالحی بود. در این نمایشگاه 13 اثر نقاشی و 15 اثر طراحی با تکنیک میکس‌مدیا به‌نمایش درآمد. صالحی در این مجموعه آثار، به مرور خاطرات قدیم و جدید انسان معاصر پرداخته و سعی داشته همسان‌سازی بین سنت و مدرنیته را به تصویر بکشد.

این هنرمند، ذهن انسان معاصر را مانند انبار یا شاید اتاق پرهمهمه و یک بازار دیده که همه‌چیز در آن جاری است. زندگی گذشته، حال و آینده که گاهی براثر یک محرک احساسی، خاطرات بازنواخته شده و انسان به گذشته می‫‌رود، یعنی در یک زمان با دو حس، یکی حس گذشته و دیگری اکنون زندگی می‫‌کند.

در آثار صالحی، شهودهای گنگ، درهم آمیختگی مناظر، احساس‫‌های ناشی از طبیعت، بازنواختگی خاطرات، تجربه‫‌های عاطفی و گسستن تدریجی از باورها از بانیان انبار یا بازار ذهن هستند. سفر اکتشافی او که دائم مانند انسان معاصر سعی در هم‌سان‫‌سازی کردن این تضادها، گذشته و حال (سنت و مدرنیته) دارد، گاه به عقب می‫‌رود و گاه اسیر ناخودآگاه جمعی خویش می‫‌شود.

به گفته صالحی، چند سال موضوع آثار او متمرکز بر جهان زن‌باور بود و در آرمان‌شهر او، زن‫هایی به تصویر کشیده می‫شدند که نمادی از خودباوری باشند. در آثار نمایشگاه اخیر، رنگ بیشتری به آثار وارد شده و فضاسازی‫ها تا حدی دگرگون شده‫اند. این نخستین نمایشگاه صالحی است که در آن، تصویر مرد نیز در آثار به چشم می‫خورد. او پیش از این، حدود 10 سال فقط روی تصاویری از زن‫ها کار می‫کرد.

سحر صالحی متولد سال 1355 در کرج و کارشناس ارشد نقاشی است. آثار این هنرمند تا کنون در بیش از 50 نمایشگاه انفرادی و گروهی در کشورهای ایران، ایتالیا، بلژیک، لهستان، یونان، قزاقستان، فرانسه و امارات به‌نمایش درآمده است.

این نمایشگاه‌ها تا 11 اسفندماه ادامه خواهد داشت و علاقه‌مندان می‌توانند برای دیدن از آثار هر روز از ساعت 12 تا 21 به نشانی خیابان شریعتی، ضلع شمال‌ غربی پل صدر، پلاک ۱۷۱۶ مراجعه کنند.

همچنین نمایشگاه مروری بر آثار مهدی سحابی، در آرت‌سنتر باغ انجمن خوشنویسان تا 12 اسفندماه ادامه خواهد داشت و علاقه‌مندان می‌توانند برای دیدن آثار هر روز از ساعت 12 تا 21 به نشانی فرمانیه، بلوار اندرزگو، انتهای خیابان سلیمی شمالی، شماره 147، باغ انجمن خوشنویسان ایران مراجعه کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha