• چهارشنبه / ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۵ / ۰۹:۳۷
  • دسته‌بندی: ادبیات و کتاب
  • کد خبر: 95022213550
  • منبع : نمایندگی کردستان

مولوی کُرد؛ ستاره آسمان ادب اورامان

سید عبدالرحیم فرزند ملایوسف جان فرزند ملا ابوبکر چوری با تخلص شعری «مولوی»، ستاره‌ای بی‌بدیل در آسمان ادب اورامان کردستان است.

سید عبدالرحیم فرزند ملایوسف جان فرزند ملا ابوبکر چوری با تخلص شعری «مولوی»، ستاره‌ای بی‌بدیل در آسمان ادب اورامان کردستان است.

به گزارش خبرنگار ایسنا - منطقه کردستان، مولوی در سال 1221 هجری قمری در روستای سرشاته در منطقه تاوه‌گوز کردستان عراق در خانواده‌ای دینی و مذهبی چشم به جهان گشود.

در کودکی همراه با خانواده به روستای «بیژاوه» نزدیک شهر حلبچه می‌رود و در آنجا نزد پدر قرآن می‌آموزد و همزمان کتاب‌های مقدماتی فارسی و صرف و نحو عربی را نیز می‌آموزد.

پس از آن همچون بسیاری از طلبه‌های کردستان برای فراگیری علم به شهر پاوه می‌رود و پس از فراگیری علوم در شهر پاوه به چور از توابع مریوان می‌رود. پس از آن به سنندج می‌رود و در مسجد وزیر به تحصیل علوم زمان می‌پردازد.

وی سپس به بانه و پس از آن به سلیمانیه می‌رود و در مسجد بزرگ آن شهر از محضر «شیخ معروف نودی» استفاده می‌کند. سپس به مسجد جامع حلبچه می‌رود و از وجود «شیخ عبدالله خه‌رپانی» استفاده می‌کند. بعد از آن به شهر جوانرود و سپس دوباره به سنندج می‌رود و در مسجد دارالاحسان مدتی را می‌گذراند.

مولوی سپس به سلیمانیه می‌رود و در خدمت ملاعبدالرحمن نودشه‌ای که مفتی سلیمانیه و امام مسجد «مه‌لکه‌ندی» بوده است درس طلبگی را تمام می‌کند و موفق به اخذ اجازه از محضر او می‌شود.

پس از مدتی هوای تصوف او را مجذوب می‌کند و گرفتار ذوق اهل معنا می‌شود و به همین دلیل به شهر «ته‌ویله» می‌رود و صوفی «شیخ عثمان سراج الدین» بزرگ طریقه نقشبندی در کردستان می‌شود و مدت زیادی را به عنوان مرید شیخ سراج‌الدین به سر می‌برد.

مولوی در سال‌های حیات خویش با چند حادثه و فاجعه سخت مواجهمی‌شود؛ اول سوختن کتابخانه‌اش که در آن کتاب‌های بسیار و نوشته‌ها و حتی دیوان شعر او می‌سوزد. دوم وفات «عنبر خاتون» همسر وی است که آنگونه که پیداست احترام و عشق زیادی به او داشته است. سوم از دست دادن بینایی به مدت هفت سال که همان باعث وفات و افول ستاره‌ای بی‌بدیل در آسمان شعر و ادب اورامان و کردستان می‌شود.

سرانجام مولوی پس از 79 سال عمر در سال 1300 هجری قمری دیده از جهان فرومی‌بندد.

دیوان مولوی، الفضیله، تا عقیده المرضیه و الفوائح از جمله آثار به‌جامانده از مولوی است و بیشتر شعرهای وی به اورامی سروده شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha