• شنبه / ۱ خرداد ۱۳۹۵ / ۱۳:۵۵
  • دسته‌بندی: زنجان
  • کد خبر: 95030100306
  • منبع : نمایندگی زنجان

پرورش کفش‌دوزک، راهکاری برای مبارزه بیولوژیک با آفات

پرورش کفش‌دوزک، راهکاری برای مبارزه بیولوژیک با آفات

ایسنا/زنجان یک کارشناس کشاورزی گفت: برای تولید محصول ارگانیک باید مبارزه با آفات مزارع، باغ‌ها و گلخانه‌ها به حشراتی سپرده شود که می‌توانند بدون ایجاد آلودگی، سبزی مزرعه‌ها را حفظ کنند.

یک کارشناس کشاورزی گفت: برای تولید محصول ارگانیک باید مبارزه با آفات مزارع، باغ‌ها و گلخانه‌ها به حشراتی سپرده شود که می‌توانند بدون ایجاد آلودگی، سبزی مزرعه‌ها را حفظ کنند.

«مهدی شجاعی» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه زنجان، اظهار کرد: پرورش کفش‌دوزک از سال 73 و زمانی ایجاد شد که موضوع کنترل بیولوژیک شکل گرفت و مقوله کنترل سموم و کودهای شیمیایی مطرح شد.

وی افزود: این در حالی است که اگر در مزارع از سموم و آفت‌کش‌ها استفاده نشود، قارچ‌ها و آفت‌ها همه محصولات را از بین خواهند برد و در عمل چیزی به نام کشاورزی وجود نخواهد داشت. از این‌رو، بهره‌گیری از دشمنان طبیعی مثل کفش‌دوزک علیه آفات برگ، ساقه و میوه می‌تواند بدون آسیب‌زدن به محصول، زمینه را برای هم‌زیستی متقابل آن‌ها با گیاه فراهم کند.

این کارشناس کشاورزی ادامه داد: کفش‌دوزک‌های شکارگر از دشمنان طبیعی آفات هستند که حدود 2000 گونه از آن‌ها در دنیا شناسایی شده است و از آن برای کنترل شته، کنه و آفات مکنده استفاده می‌شود. هم‌چنین، نوع خاصی از آن به نام «کریپتولموس» در باغات چای و مرکبات، نقش شکارگر را ایفا می‌کند. در واقع، در صورت حضور به موقع و کافی کفشدوزک‌ها در باغ‌های چای، استفاده از هیچ نوع سمی توجیه‌پذیر نیست، چون این حشره به‌شدت نسبت به سموم و آفت‌کش حساس است.

شجاعی افزود: پرورش این حشره در ایران به جد رو به افزایش است و افراد زیادی از پیش این شغل، کسب درآمد می‌کنند. برخی نیز با پرورش انبوه و صادرات آن، صاحب درآمد می‌شوند. البته کفش‌دوزک کریپتولموس بومی استرالیا است و برای اولین بار، در 1888 میلادی برای کنترل آفات معرفی شد. در واقع این گونه در طول زندگی، 400 تا 500 تخم تولید می‌کند و تخم‌ها نیز پس از حدود یک ماه، به حشره بالغ تبدیل می‌شوند. با این وجود، بهتر است که تولید‌کننده‌ها پیش از شروع کار، بازاریابی کرده و مشتری‌های خود را پیدا کنند.

این مدرس دانشگاه با بیان این‌که برای هر هکتار چای، حداقل چهار کفش‌دوزک مورد نیاز است، تصریح کرد: کفش‌دوزک‌ها به‌علت عاری بودن از آلودگی، فقط بر بوته‌های هدف متمرکز می‌شوند، اما در سم‌پاشی، باغدار مجبور است کل بوته را به سم آغشته کند. البته نگهداری و مراقبت از کفشدوزک‌ها مهارت خاصی را می‌طلبد که مستلزم کسب تجربه است.

وی خاطرنشان کرد: کفش‌دوزک‌ها از دشمنان طبیعی شته‌ها و عوامل کنترل بیولوژیک آن‌ها به شمار می‌روند. در واقع، اگر در محیط گلخانه فقط دو یا سه کفش‌دوزک رها شود همه شته‌ها از بین می‌روند. مثلاً کفش‌دوزک هفت‌نقطه‌ای از حدود 50 نوع شته تغذیه می‌کند و پلی‌فار است. هم‌چنین از معروف‌ترین و فراوان‌ترین گونه‌های حشرات شکارچی است و در سراسر دنیا برای مبارزه بیولوژیک استفاده می‌شود.

شجاعی یادآور شد: کفش‌دوزک هفت ‌نقطه‌ای به‌صورت حشره کامل در پناهگاه‌هایی از جمله زیرپوست درختان و شکاف دیوارها زمستان‌گذرانی می‌کند و در بهار، هنگامی که دما به 12 درجه سانتی‌گراد می‌رسد از پناهگاه‌ها خارج و شروع به تغذیه می‌کند. سپس حشرات بالغ، جفت‌گیری کرده و بعد از چهار روز، تخم‌گذاری می‌کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha