• یکشنبه / ۶ تیر ۱۳۹۵ / ۱۰:۱۸
  • دسته‌بندی: کرمانشاه
  • کد خبر: 95040103073
  • منبع : نمایندگی کرمانشاه

یک مسئول:

ریزگردها خشکیدگی جنگل‌های زاگرس را تشدید می‌کند

ریزگردها خشکیدگی جنگل‌های زاگرس را تشدید می‌کند

ایسنا/کرمانشاه رییس اداره جنگل و جنگل‌داری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه گفت: شناسایی نقاط بحرانی بیابانی در کشورهای همسایه در راستای مقابله با بروز پدیده ریزگردها اهمیت زیادی دارد.

پرویز کلانتری در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، با بیان اینکه در فضایی که ریزگردها در آن حضور داشته باشند تنفس درختان با چالش مواجه می‌شود، گفت: ریزگردها روی برگ‌های درختان نشسته و منجر به کاهش یا قطع انجام فرآیند فتوسنتز در سطح درختان شده و از این طریق خشکیدگی جنگل‌های زاگرس را تشدید می‌کنند.

وی با تاکید بر اینکه اکثر درختان جنگلی دارای برگ‌های کرک دار هستند، گفت: ریزگردها در این کرک‌ها نفوذ و عملا فرآیند فتوسنتز را در گیاه مختل می‌کنند.

وی در ادامه شناسایی نقاط بحرانی بیابانی در کشورهای همسایه را در راستای مقابله با بروز پدیده ریزگردها حائز اهمیت دانست و گفت: ریزگردها در ارتفاعات بالا حرکت می‌کنند، اما زمانی که شدت و غلظت آنها خیلی زیاد باشد در ارتفاعات پایین نیز دیده می‌شوند و لذا شناسایی نقاط بحرانی در کشورهای همسایه و اقدام به مالچ‌پاشی و تثبیت شن‌های روان به عنوان اولین راهکار می‌تواند نقش مهمی در کنترل ریزگردها باشد.

وی با بیان اینکه جنگل‌کاری با استفاده از گونه‌های مقاوم به خشکی در نقاط بحرانی بیابانی می‌تواند راهکار دوم مقابله با بروز پدیده ریزگردها باشد، گفت: جنگل‌کاری یکی از راهکارهای بلندمدت موثر در ارتباط با جلوگیری از بروز پدیده ریزگردها یا حداقل کمتر شدن بروز این پدیده است که باید جدی گرفته شود.

وی در ادامه با بیان اینکه توسعه جنگل‌کاری با اهداف مختلف از جمله مقابله با ریزگردها از سال‌های گذشته در برنامه قرار گرفته است، گفت: طی سال گذشته جنگل‌کاری در حدود 6500 هکتار از سطح منابع طبیعی استان کرمانشاه انجام گرفت، اما بابت انجام این میزان جنگل‌کاری بین سه تا چهار میلیارد تومان بدهکاریم، لذا امکان ادامه برنامه‌های جنگل‌کاری را در سال جاری عملا نداریم.

وی تدوام برنامه‌های استان در راستای مقابله با خشکیدگی جنگل‌های زاگرس را ضروری خواند و گفت: در غیر اینصورت بازهم شاهد افزایش این سطح خواهیم بود.

وی در ادامه سطح جنگل‌های زاگرس در استان کرمانشاه را 527 هزار هکتار اعلام کرد و افزود: بر اساس آخرین آمارها تاکنون 150 هزار هکتار از جنگل‌های زاگرس در استان کرمانشاه به درجات مختلفی از خشکیدگی دچار شده اند.

ریزگردها، افزایش درجه حرارت هوا، بروز آفات و بیماری‌ها، کمبود رطوبت، چرای دام و... عواملی هستند که کلانتری از آنها به عنوان عوامل تشدید کننده خشکیدگی جنگل‌های زاگرس یاد کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha