• چهارشنبه / ۱۳ مرداد ۱۳۹۵ / ۱۴:۵۵
  • دسته‌بندی: خوزستان
  • کد خبر: 95050108084
  • منبع : نمایندگی خوزستان

برنامه غذایی ویژه فصل گرما برای مقابله با گرمازدگی

31.jpg

یک کارشناس تغذیه گفت: کاهش مایعات در بدن، عامل اصلی بروز گرمازدگی است و همزمان با از دست دادن مایعات، سدیم و املاح معدنی نیز دفع می‌شود، بنابراین آب به طور صرف نمی‌تواند جایگزین مناسبی برای مواد از دست رفته بدن شود.

علیرضا جهان‌نیا در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا،‌ اظهار کرد: امروزه تقریبا همه ما با راه‌های پیشگیری از گرمازدگی آشنایی نسبی داریم ولی آنچه شاید برخی افراد ندانند، لزوم ایجاد تغییر در رژیم غذایی، به تناسب فصل و درجه حرارت محیط پیرامونی افراد است.

وی افزود: در حالت عادی درجه حرارت بدن انسان بین 36 تا 38 درجه است ولی اگر دمای بدن به مدت طولانی و تحت تاثیر دمای محیط و متابولیسم به بیش از 40 درجه افزایش یابد، فرد به عوارضی دچار خواهد شد که به "گرمازدگی" معروف است و در این رابطه باید روی میزان و زمان استفاده از برخی مواد غذایی تجدید نظر کرد.

کارشناس تغذیه بیمارستان گلستان اهواز گفت: دوری از تابش مستقیم آفتاب در روزهای گرم سال و استفاده از از کلاه و عینک آفتابی مناسب برای اجتناب از گرمازدگی بسیار مناسب است ولی تغذیه نیز در رفع گرمازدگی بسیار مهم است و یکی از مواد غذایی که نقش بسیار پررنگ و حیاتی در فصل گرما ایفا می‌کند، آب است.

جهان‌نیا تصریح کرد: کاهش مایعات در بدن، عامل اصلی بروز گرمازدگی است و همزمان با از دست دادن مایعات، سدیم و املاح معدنی نیز دفع می‌شود، بنابراین آب به طور صرف نمی‌تواند جایگزین مناسبی برای مواد از دست رفته بدن شود و بهتر است مقداری نمک یا آب‌لیمو به آب نوشیدنی اضافه شود.

وی گفت: مصرف قند نیز به دلیل این‌که هضم آن نیاز به آب دارد، موجب کاهش میزان آب بدن می‌شود بنابراین مصرف نوشیدنی‌های شیرین مانند نوشابه و شربت در گرما توصیه نمی‌شود.

این کارشناس تغذیه ادامه داد: نوشیدنی‌های کافئین‌دار مانند قهوه و چای نیز موجب از دست دادن آب بدن می‌شود و توصیه می‌کنیم کسانی که عادت به نوشیدن چای دارند در صورت امکان چای کمرنگ مصرف کنند.

وی گفت: استفاده از سبزیجات و میوه‌ها از قبیل هندوانه، طالبی و خربزه، یکی از راه‌های تامین آب مورد نیاز بدن در فصل گرما است و همچنین استفاده از عرقیاتی که طبع خنک دارند، مانند عرق بیدمشک و کاسنی می‌تواند بسیار مفید باشد.

جهان‌نیا افزود: کودکان و سالمندان در این زمینه، آسیب‌پذیرتر هستند. کودکان از طرفی به دلیل محدودیت توان جسمی و از طرف دیگر به دلیل فعالیت و جنب و جوش مستمر آب بیشتری از دست می‌دهند، همچنین سالمندان (افراد بالای 60 سال) دیرتر از زمان واقعی احساس تشنگی می‌کنند و از سوی دیگر رغبت زیادی به مصرف آب و مایعات ندارند بنابراین برای جلوگیری از بروز گرمازدگی در این افراد، مصرف روزانه حداقل 8 تا 10 لیوان آب، چای کمرنگ یا آب‌میوه طبیعی ضروری است و باید نسبت به آن‌ها توجه ویژه‌ای صورت بگیرد.

وی ادامه داد: ورزشکاران و کارگران که برای مدت طولانی در تماس با گرما هستند، نسبت به افراد معمولی شرایط خاصی دارند چرا که ورزش کردن و کار بدنی در گرما دشوار است و ورزشکار مجبور است فشار بیشتری را تحمل کند.

کارشناس تغذیه بیمارستان گلستان اهواز به ورزشکان توصیه کرد: هنگام ورزش در هوای گرم، به تامین آب مورد نیاز بدن توجه ویژه داشته باشند. نوشیدن آب را قبل از ورزش کردن آغاز کنند و هنگام ورزش نیز هر 15 تا 20 دقیقه مقداری آب بنوشند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.