• پنجشنبه / ۲۱ مرداد ۱۳۹۵ / ۰۹:۴۲
  • دسته‌بندی: کرمان
  • کد خبر: 95050113052
  • منبع : نمایندگی کرمان

نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس:

اگر فکری برای جازموریان نشود، به ارومیه دومی تبدیل خواهد شد

اگر فکری برای جازموریان نشود، به ارومیه دومی تبدیل خواهد شد

ایسنا/کرمان نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس گفت: شمال و جنوب و مرکز استان فرقی با هم ندارند و هر زمان استان کرمان مشکلی داشته باشد، همه موظف هستیم برای برون رفت از این بحران راهکار اساسی و جدی داشته باشیم.

به گزارش ایسنا، "یحیی کمالی پور" شامگاه چهارشنبه 20 مردادماه در جمع خبرنگاران درباره ساخت سد صفارود(شهیدان امیرتیموری) بر سرشاخه های هلیل رود اظهار کرد: امروز با بحران آبی در استان کرمان روبه رو هستیم و از این جهت که باید فکری برای مردم استان بکنیم، یک واقعیت است.

وی افزود: شمال و جنوب و مرکز استان فرقی با هم ندارند و هر زمان استان کرمان مشکلی داشته باشد، همه موظف هستیم برای برون رفت از این بحران راهکار اساسی و جدی داشته باشیم.

کمالی پور تصریح کرد: نباید کاری انجام بدهیم که عده‌ای از آب متنعم شده و عده دیگر از آن بهره مند نشوند، در حالی که آب سهم آنهاست و ما اسناد مالکیتی مردم حوضه هلیل از آبریز بافت تا جازموریان را داریم که 80 درصد مالکیت رسمی آنها، نوشته حقابه از هلیل و امروز این اسناد عملا مخدوش شده و حقابه‌ای وجود ندارد.

وی بیان کرد: قریب به 120 میلیون مترمکعب آب در آینده در سد صفارود و 40 میلیون مترمکعب در سد بافت تجمیع می‌شود و اگر این حجم آب از هلیل گرفته شود، آبی برای هلیل می‌ماند؟

نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی گفت: معتقدیم باید کارشناسان با کار کارشناسی و همچنین همکاری دیگران، در این زمینه به راهکاری برسیم تا دغدغه مردم جنوب استان نیز رفع شود.

وی افزود: 25 درصد ریزگردهای کشور مربوط به تالاب جازموریان است که خشکیدگی و عدم وجود آب در تالاب موجب این امر شده و اگر فکری برای این مسئله نشود، به زودی ارومیه دومی خواهیم داشت.

کمالی پور تصریح کرد: 80 درصد امرار معاش مردم حوزه هلیل رود از بخش کشاورزی است و علت اینکه امروز با بحران چاه های غیرمجاز روبه رو شده‌ایم، به علت کاهش میزان آب هلیل رود و پایین رفتن سطح آب بوده و متولیان آب باید برای چاه‌های غیرجاز فکری می‌کردند.

وی بیان کرد: اگر در مجرای قانون برای کشاورزان کاری صورت می‌گرفت، به دنبال حفر چاه غیرمجاز نمی‌رفتند و باید اکنون متولیان فکر اساسی بکنند و اگر لازم باشد، دریچه‌های سد جیرفت برای ورود به جازموریان باز شود، مطمئنا این کار را خواهیم کرد.

نماینده جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اگر فکری برای آب جنوب استان و سرشاخه‌های هلیل نکنیم، بعدا باید صدها میلیون تومان برای نجات از معضلات هزینه کنیم، افزود: برای برون رفت از بحران کنونی باید کار اساسی، جدی و ماندگار انجام داده و دنبال منابع پایدار برویم که آب مرکز و شمال استان را تامین کند.

انتهاي پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha