• دوشنبه / ۱۵ شهریور ۱۳۹۵ / ۱۵:۳۷
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 95061510034
  • خبرنگار : 71548

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:

سهم ایران از اقتصاد ICT دنیا باید ۱۳۵هزار میلیارد تومان باشد

سهم ایران از اقتصاد ICT دنیا باید ۱۳۵هزار میلیارد تومان باشد

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه تولید محتوای دیجیتال یکی از اولویت‌های جدی در حوزه فناوری و کارآفرینی است، اظهار کرد: حمایت از فناوران تولید محتوا باعث افزایش ثروت ملی می‌شود.

به گزارش ایسنا، مراسم اختتامیه اولین جشنواره تولید محتوای دیجیتال ایران روز دوشنبه (۱۵ شهریور ماه) با حضور سید مرتضی موسویان (رییس مرکز فن‌آوری اطلاعات ورسانه‌های دیجیتال) و پرویز کرمی (مشارو معاونت علمی وفن‌آوری ریاست جمهوری) در سالن سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد برگزار شد.  

در این مراسم، علی جنتی با بیان اینکه امروز تولید محتوای دیجیتال یکی از اولویت‌های جدی در حوزه فناوری و کارآفرینی است، گفت: حمایت از فناوران تولید محتوا باعث افزایش ثروت ملی خواهد شد. برگزاری اولین جشنواره تولید محتوای دیجیتال در کشور، رویدادی مهم در قالب رقابتی سازنده در زمینه بکارگیری استعدادهای جوان در مسیر حل چالش‌های موجود کشور است.

او یادآور شد: به دانشگاه صنعتی شریف، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، سازمان فناوری اطلاعات و همکارانم در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که در شکل‌گیری این حرکت نقش داشته‌اند تبریک می‌گویم. اهمیت برگزاری چنین جشنواره‌ای بر کسی پوشیده نیست، زیرا رشد و توسعه رسانه‌های دیجیتال و فضای مجازی شکلی نمادین به خود گرفته است. محتوای دیجیتال یکی از بخش‌های مهمی است که اهمیت آن در سال‌های اخیر به مرور بیشتر شده است و در سطح سازمانی، منطقه‌ای، ملی و بین‌المللی حجم زیادی از پول و سرمایه برای تولید محتوا به کار برده شده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه تولید محتوای دیجیتال یکی از اولویت‌های جدی در حوزه فناوری و کارآفرینی است، اظهار کرد: حمایت از فناوران تولید محتوا باعث افزایش ثروت ملی می‌شود. از نگاهی دیگر، آینده متعلق به کشورهای تولید کننده محتوا در زمینه‌های مختلف و بخصوص در زمینه‌های فرهنگی است. توجه به ایجاد زیرساخت فرهنگی برای افزایش تولید ملی محتوای دیجیتال از اساسی‌ترین راهبردهایی است که سرمایه‌گذاری ویژه‌ای را شامل می‌شود. در واقع، سرمایه‌گذاری در صنایع خلاق فرهنگی و فرهنگ‌سازی زیربنای توسعه کشور محسوب می‌شود.

انقلاب در تولید محتوای دیجیتال

جنتی در ادامه سخنانش با بیان اینکه از موارد ضروری برای رسیدن به توفیقات بیشتر در این زمینه، تدوین نقشه راه تولید محتوای فرهنگی دیجیتال کشور برای افق چشم‌انداز است، گفت: به طور مشخص از سال ٢٠١٠ میلادی به بعد، شاهد انقلابی در تولید محتوای دیجیتال هستیم. پیش‌بینی‌ها حاکی از این است که این روند به گونه‌ای ادامه خواهد یافت که دغدغه تمامی فعالان در زمینه‌های مختلف، مهاجرت به فضای مجازی خواهد بود؛ در واقع شبیه‌سازی محیط‌های واقعی و در دسترس بودن محتوا برای هر شخص در هر زمان، پارادایمی است که حاکمیت خود را خیلی زود تحمیل می‌کند.

او با بیان اینکه به مرور سرمایه‌گذاری بر روی زیرساخت‌ها سیر نزولی داشته، ولی در عوض سرمایه‌گذاری برای تولید محتوا افزایش پیدا کرده است، اظهار کرد: این تغییرِ روند، نشانگر بالارفتن سهم تولید محتوا در کلیه زیرساخت‌های فناوری اطلاعات است. بر اساس آخرین آمار، داده‌های موجود در فضای مجازی به طور متوسط هر سه سال، دو برابر می شود. به این معنی که بیش از ٥٠ درصد اطلاعاتی که هم اکنون در فضای مجازی در اختیارمان قرار دارد، مربوط به ٢ یا ٣ سال اخیر است. با توجه به شرایط جمعیتی کشور و حضور نیروی کار جوان که اغلب آنها دارای مدرک لیسانس و فوق لیسانس هستند و هر ساله به تعداد آنها افزوده می‌شود، این ضرورت ایجاد می‌شود که در سطح اقتصادی باید برنامه‌های ویژه در نظرگرفته شود.

جنتی ادامه داد: پژوهش‌ها و آمارهای نشان می‌دهد که ایجاد شغل در زمینه تولید، توزیع و محتوای دیجتال همانند بازی، نرم‌افزارهای کاربردی و برنامه‌های تحت وب بسیار کم هزینه‌تر از زمینه‌های دیگر فناوری است. ایجاد نزدیک به دو هزار شغل در شبکه ملی فرهنگ مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال که با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری صورت گرفته است، از جمله مواردی است که صحت این ادعا را ثابت می‌کند.

سهم ۱۳۵ هزار میلیارد تومانی ایران از اقتصاد ICT دنیا

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه سهم ICT در اقتصاد دنیا به بیش از ٣٥٠٠ میلیارد یورو می‌رسد، گفت: پیش بینی می‌شود این عدد در سال ٢٠٢٠ به ۵ هزار میلیارد یورو برسد. اگر به نسبت جمعیت کشور ما، یک درصد از این مبلغ در ایران محقق شود، ٣٥ میلیارد یورو یعنی حدود ١٣٥ هزار میلیارد تومان سهم ایران از اقتصاد ICT دنیا خواهد بود. در حال حاضر حدود ٧٠ هزار میلیارد تومان سهم سالیانه فعلی اقتصاد حوزه ICT کشور است و ما باید تلاش کنیم با توسعه کسب و کارهای جدید در جذب ٦٥ هزار میلیارد تومان این اقتصاد کوشا باشیم. این مبلغ می‌تواند در حوزه محتوای دیجیتال محقق شود. پتانسیل بالای فرهنگی و علمی کشور و وجود جوانان خوش فکر، هنرمند و هوشمند می‌تواند به عنوان فرصتی بزرگ در تولید محتوای دیجیتال کشور کمک کند.

او با اشاره به نیروهای انسانی اظهار کرد: در زمینه نیروی انسانی نیز حدود ١٧ درصد دانشجویان کشور در حوزه ICT کشور مشغول به تحصیل هستند و از ١٠٠ دانشجوی اول دانشگاه شریف، ٨١ نفر در رشته‌های مرتبط با ارتباطات و فناوری اطلاعات تحصیل کرده‌اند که این نشانگر حضور نیروی انسانی فعال و نخبه در این عرصه است. اگر بخواهیم در حوزه محتوای دیجیتال صحبت کنیم تمامی دانشجویان کشور می‌توانند به عنوان عضوی از زنجیره تولید محتوای دیجیتال فعالیت داشته باشند. محتوای دیجیتال تخصصی علوم انسانی، پزشکی، مهندسی، فرهنگی، سیاسی، علمی، مذهبی و ... می‌تواند توسط افراد دارای تجربه کشور انجام شود و گره‌گشای اشتغال پایدار در کشور باشد.

ایجاد ٤٠٠ خانه فرهنگ دیجیتال در سراسر کشور

جنتی با بیان اینکه در کشورهای مختلف، هدف از اجرای برنامه‌های اقتصادی، افزایش اشتغال و ثروت است، یادآور شد: این اشتغال از طریق بنگاه‌های بزرگ ایجاد و ثروت‌آفرینی از طریق شرکت‌های کوچک و متوسط پیگیری می‌شود. ایجاد ٤٠٠ خانه فرهنگ دیجیتال در سراسر کشور و تبدیل ٣٠ مجتمع فرهنگی دیجیتال به مراکز شتاب‌دهنده با مشارکت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در نیمه دوم سال جاری حرکتی رو به جلو محسوب می‌شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: از مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال انتظار دارم با استفاده از ظرفیت‌های ادارات کل استان‌ها، موسسات فرهنگی دیجیتال، نهادها و دانشگاه‌ها از طریق بسترسازی، استعدادیابی و استعدادپروری، انجام حمایت‌های قانونی، انجام حمایت‌های مالی و بازاریابی، برنامه های متنوعی را تدوین کنند. دولت باید به عنوان متولی تامین زیرساخت‌های فنی، حقوقی، تجاری، مالی به جای آنکه خود اقدام به تولید محتوا کند، بستر تولید و انتشار محتوا را فراهم سازد. با توجه به هجمه های استکبار به منظور تغییر سبک زندگی و اثربخشی بر روی جوانان کشور، بحث تولید محتوای دیجیتال امری ضروری است.

نباید در فضای سایبری مصرف‌کننده باشیم

او با بان اینکه افزایش تولید محتوای دیجیتال با مضامین فرهنگ اسلامی- ایرانی اهمیت بالایی دارد، گفت: فضای مجازی فرصتی است که در اختیار جمهوری اسلامی ایران قرار داده شده و ما باید از این فرصت در راستای معرفی آرمان‌های انقلاب اسلامی و ترویج فرهنگ اسلامی حداکثر استفاده را بکنیم. با توجه به شرایط موجود، ما در فضای سایبری نباید مصرف کننده باشیم، بلکه باید از این فضا به صورت صحیح استفاده کنیم.

جنتی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به جشنواره تولید محتوای دیجیتال گفت: اطلاعات نشان می‌دهد که این جشنواره با انتخاب ٣٣ تیم از میان بیش از ١٠٠ تیم ثبت نامه شده کار خود را آغاز کرده است. محورهای انتخاب شده برای تولید محتوا به عقیده من هوشمندانه و متناسب با نیازهای ضروری کشور بوده است؛ سبک زندگی سالم، فرهنگ و جامعه و کارآفرینی و اقتصاد دانش بنیان محورهای اصلی این جشنواره بوده‌اند. آنگونه که همکاران من در مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال اعلام کرده‌اند به تمامی شما عزیزان مجوز فعالیت فرهنگی دیجیتال داده خواهد و همچنین محصولات برگزیده با مشارکت شرکت‌های فناوری به صورت سامانه‌های دیجیتال در دسترس جامعه قرار خواهد گرفت.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین درباره همایش سواد رسانه‌ای و مسئولیت اجتماعی و پروژه اعطای شماره الکترونیکی محتوای دیجیتال (شامد) به بیان توضیحاتی پرداخت.//

به گزارش ایسنا، همچنین سید مرتضی موسویان، رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال با اعلام این که دومین دوره این جشنواره در آذر ماه سال ۹۵ همزمان با نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال برگزار می‌شود، به سخنان مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه جوانان این نسل بسیار آماده‌تر از نسل‌های گذشته هستند اشاره کرد و گفت: ما مصداق این موضوع را ۲۹ مردادماه در صحن دانشگاه شریف دیدیم که چگونه این استعدادها درباره موضوعاتی که پیشتر از آن اطلاع نداشتند، ایده‌پردازی می‌کنند. 

رئیس مرکز فن‌آوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال در ادامه سخنانش به بیان توضیحات و ارائه آمارهایی درباره ضریب نفوذ شبکه‌های سلولی، ضریب نفوذ موبایل‌های نسل سوم، ضریب نفوذ نسل‌ها مختلف تلفن‌های همراه، تعداد کسانی که در دنیا از اینترنت استفاده می‌کنند، ضریب نفوذ کاربران زن نسبت به مردان، مقایسه سال‌های ۲۰۱۳ و ۲۰۱۶ از نظر فاصله استفاده از اینترنت مردان و زنان،‌ ضریب نفوذ اینترنت در کشورهای توسعه یافته‌، درحال توسعه و توسعه نیافته، درصد دسترسی به اینترنت توسط خانواده‌ها، تعداد کاربران تلفن هوشمند در پایان سال ۲۰۱۶، مشترکان اینترنت پرسرعت، سرعت پهنای باند، کشورهای منتخب پهنای باند، روند تغییر در بازار فن‌ آوری اطلاعات و ارتباطات، حجم بازار جهانی فن‌آوری اطلاعات وارتباطات، میزان سرمایه‌گذاری در سال ۲۰۱۶، بالاترین کاربر اینترنت در خاورمیانه و سهم ایران از بازار جهانی پرداخت. 

موسویان همچنین به معرفی افرادی پرداخت که در دنیا و ایران با تولید محتوا در شبکه‌های اجتماعی با حداقل امکانات به درآمدهای میلیون دلاری دست پیدا کرده‌اند و اظهار کرد: امروز جوانان ما می‌توانند با حداقل امکانات و کارهای کوچک در آمدهای بالایی داشته باشند. 

 در ادامه مراسم، پرویز کرمی، مشاور معاونت علمی و فرهنگی ریاست جمهوری اظهار کرد: امروز فضایی در کشور حاکم شده است که دانشجویان و فارغ التحصیلان زیادی داریم که دیگر امکان ندارد بتوانند از طریق استخدام دولتی شاغل شوند. ما باید در این موضوع حتما تجدید نظر کنیم و در همین راستا، معاونت علمی ریاست جمهوری در کنار سایر دستگاه‌های اجرایی این کار را آغاز کرده است.  معاونت علمی و فرهنگی ریاست جمهوری معتقد است که باید زیست‌بوم جدیدی در کشور به وجود بیاد. 

کرمی با اشاره به قانون مربوط به تاسیس شرکت‌ها دانش‌بنیان گفت: این قانون زمانی خودش را نشان می‌دهد که زیست‌بوم آن در کشور بوجود بیاید. این زیست‌بوم دارای اهداف، ساختارها و نهاد های مختلفی همچمون استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان هستند.

او بیان اینکه دانشگاه محیط تولید علم است متذکر شد: انتشار علم در جای دیگر به جز دانشگاه صورت می‌گیرد. تولید علم زمانی برای جوامع مفید می‌شود که تبدیل به محصول شده باشد.؛ در این راستا جاری‌سازی علوم از مهم‌ترین کارهایی است که باید انجام شود، اما داشتن پهنای باند بالا لازم است تا برای اینکه بتوانیم از تولید محتوای دیجیتال درآمدزایی داشته باشیم.

کرمی در بخش از سخنانش به رنکینگ اَلِکس‌ها در کشورهای مختلف دنیا اشاره و اظهار کرد: در اغلب کشورهای دنیا 10 تا 20 رتبه اول الکس‌ها مربوط به شرکت‌های آمریکایی است، اما در ایران در میان هفت رتبه اول الکس‌ها به برنامه‌ها و شرکت‌های ایرانی مانند آپارات و کافه‌بازار می‌رسیم.

مشاور معاونت علمی و فرهنگی ریاست جمهوری با بیان اینکه بستر حمایت دولتی بیشتری باید ارائه شود، افزود: استارت‌آپ‌های ما درحال حاضر مشکلات مالی دارند؛ اما امیدواریم با عنایت بیشتر مرکز رسانه‌های دیجیتال و وزارت ارشاد بتوانیم بسترهای لازم را برای فعالیت‌های آنها فراهم کنیم. در همین راستا معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و صداوسیما اولین جشنواره ملی فرهنگ و هنری ایران ساخت را طراحی کرده که این جشنواره دو هدف مهم  تولید داخلی با تکیه بر محورهای دانش‌بنیان و  تولید محتوا برای فضای مجازی را دنبال می‌کرد.

 انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha