• دوشنبه / ۵ مهر ۱۳۹۵ / ۱۵:۵۲
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 95070502744
  • خبرنگار : 71021

طرح یک مطالبه از سازمان میراث فرهنگی

تسهیل دسترسی به اماکن گردشگری برای معلولان

تسهیل دسترسی به اماکن گردشگری برای معلولان

«۱۵ درصد از جمعیت جهان دارای معلولیت از انواع مختلف هستند. علاوه بر این، جمعیت جهان رو به پیری است. سوالی که پیش می‌آید، این است سازمانی که می‌خواهد ۲۰ میلیون گردشگر به ایران وارد کند چقدر در سیاست‌گذاری‌ها و زیرساخت‌ها به حقوق معلولان توجه نشان داده است.»

به گزارش ایسنا، این پرسش رئیس کانون سراسری تشکل‌های معلولان کشور بود که در مراسم گرامیداشت روز جهانی جهانگردی مطرح شد و گفت: امکان ندارد ۲۰ میلیون گردشگر به ایران وارد شود و تعدادی از آن ۱۵ درصد در میان آن‌ها نباشد. این نکته‌ای است که باید در گردشگری مورد توجه قرار گیرد.

معینی گفت: گردشگری حق پایه‌ای هر شهروندی است. افراد معلول نیز دارای حق برابر با سایر شهروندان هستند. بنابراین اگر تأسیسات گردشگری در کشور قرار است توسعه یابد، باید حقوق این جمعیت نیز در آن لحاظ شود. ضمن آنکه معلولیت احتمال برابر است. امروز که سالم هستید، هیچ تضمینی وجود ندارد که فردا هم سالم باشید. ضمن آنکه بسیاری از افراد سالم در روزگار کهنسالی وضعیت جسمی سالمی ندارند. با توجه به چنین شرایطی سوال ما از سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری این است که حقوق افراد معلول را در کجا دیده؟ آیا در سیاست‌گذاری‌هایش معلولان جای دارند؟

وی این پرسش را نیز مطرح کرد که در برنامه ششم توسعه نیز آیا پیوست دسترس‌پذیر بودن اماکن گردشگری وجود دارد؟ و گفت:‌ اگر این پیوست لحاظ نشده کانون تشکل‌های معلولان حاضر است در این زمینه همیاری کند.

مدیرمسئول روزنامه "ایران سپید" سپس با بیان مطالبه دیگری از سازمان میراث فرهنگی و گردشگری درباره استانداردسازی تأسیسات اقامتی و گردشگری به منظور استفاده افراد معلول پیشنهاد داد که یک ستاره به سرمایه‌گذارانی که استانداردهای دسترس‌پذیری را رعایت می‌کنند اختصاص دهد و در ادامه گفت: واقعا جای تأسف است در آثار تاریخی کشور همسایه ترکیه راهنمای صوتی و آموزش دیده به منظور برخورد با معلولان مستقر کرده‌اند در حالی که کشور من توجهی به این موضوع نشان نداده است. بسیاری از ما حتی نمی‌توانیم از سرویس‌های بهداشتی هتل‌ها استفاده کنیم. آیا در هتل‌هایی که در حال ساخت هستند این استاندارد لحاظ شده. این کار واقعا هزینه‌ای ندارد.

وی افزود: بسیاری از تورها اتوبوس مناسبی برای افراد معلول ندارند و ما نمی‌توانیم آن‌ها را به راحتی جابجا کنیم. دسترس‌پذیری برای افراد معلول نباید مثل یک شعار دیده شود بلکه یک رویکرد در نظر گرفته شود.

معینی تصریح کرد: این مطالبه‌ی به‌حق ما است که برای تحقق آن خود را در کنار سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری می‌بینیم و حاضریم علاوه بر ارائه مشاوره در اجرا و نظارت آن مشارکت داشته باشیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha