• شنبه / ۱۷ مهر ۱۳۹۵ / ۱۰:۱۴
  • دسته‌بندی: کرمان
  • کد خبر: 95071710180
  • منبع : نمایندگی کرمان

ایست قلب پسته ایران

ایست قلب پسته ایران

ایسنا/کرمان استان کرمان و شهرستان رفسنجان قلب تولید پسته جهان تا چند سال اخیر بود به گونه‌ای که سالانه حجم قابل توجهی از پسته بازارهای جهانی در این استان تولید می شد و تا یک دهه قبل ایران به صورت انحصاری تولید پسته جهان را در دست داشت اما عدم حمایت از تولید در داخل کشور و از سوی دیگر حمایتهای بی نظیر از تولید پسته در آمریکا موجب شد، تولید این محصول توسط کشاورزان ایرانی در دشتهای کالیفرنیا آغاز شود و از همین زمان بود که برخی از تولید کنندگان ایرانی کشت محصول را در آن سوی دنیا آغاز کردند.

به گزارش ایسنا، افزایش تولید پسته جهان و عدم مدیریت صحیح باعث شده که در سال جاری حدود 30 درصد قیمت پسته کاهش یابد که همین امر سبب نارضایتی باغداران پسته شده است.

همچنین نباید تاثیر خشکسالی‌های اخیر را نادیده گرفت، ضمن آنکه افزایش نهادهای تولید، عدم حمایتهای دولتی از تولید طلای سبز موجب شد، انحصار بازار پسته جهانی از دست کشاورزان ایرانی خارج شود. در سال جاری با افزایش تولید پسته در سایر کشورهای جهان به خصوص آمریکا با تولید 400 هزار تن پسته، رتبه اول تولید پسته را به خود اختصاص داده است.

"علی احمدیان" یکی از کشاورزان پسته کرمانی در خصوص وضعیت پسته به خبرنگار ایسنا گفت: پسته به چندین دلیل دچار بحران شده است.

وی، مهمترین مشکل باغداران پسته را کمبود آب دانست و افزود: بزرگترین جنگل مصنوعی جهان را ما داریم که متاسفانه به دلیل کمبود آب رو به خشکی است، ضمن آنکه سطح ایستابی آب به عمق 300 تا 400 متر رسیده، بنابراین آب اسیدی و سختی آن بالا رفته است، بطوریکه کیفیت آب بسیار پایین آمده است.

این باغدار پسته با اشاره به قیمت پسته، اظهار کرد: کشاورز با سختی فراوان پسته تولید می نماید، به گونه‌ای که در سال گذشته در این زمان، پسته کیلویی 30 هزار تومان از کشاورز خریداری می‌شد، اما اکنون حدود 25 هزار تومان خریداری می‌شود. قابل ذکر است که هزینه های سم، کود، برق و ... بالا و قیمت پسته کاهش یافته است که دیگر برای کشاورز تولید پسته به صرفه نیست.

وی با گلایه از اینکه پسته را دلالان خریدای می‌کنند و مانند گندم و سایر محصولات کشاورزی که دولت خریداری می کند، نیست، ادامه داد: متاسفانه در سال جاری شاهد افزایش تولید پسته در جهان بوده ایم و این امر سبب شده است که بر مشکلات پسته افزوده شود.


احمدیان به تغییر اقلیم هوایی، اشاره و ادامه داد: در گذشته هوا به این شدت گرم نمی شد، به گونه ای که اکنون گرما تا بهمن ماه ادامه دارد و در اسفندماه با یک سرما کوتاه مدت مواجه هستیم و دوباره در اسفندماه هوا گرم می شود که باعث شکوفه دادن درختان می گردد و در اوایل بهار با یک سرما نزدیک به صفر مواجه می گردیم و درختان به سرمازدگی دچار می گردند. این سرمازدگی باعث پوک شدن و یا محصول ندادن درختان می شود. امسال نیز متاسفانه با پوکی زیاد مواجه بوده ایم. از دولت درخواست انتقال آب و رفع مشکلات ناشی از کمبود آب را کرده‌ایم.

سید محمد ابراهیم علوی، دبیر کل انجمن پسته ایران به خبرنگار ایسنا گفت: اکنون ایران با بحران کم آبی مواجه است و این بحران در استان های جنوبی، شرقی و مرکزی محسوس تر است که در این خصوص دولت در شوراهای آب استان ها به ارایه راهکارهایی برای کاهش اثرات بحران آب پرداخته است.

وی با بیان این مطلب که مدیریت مصرف و مدیریت حفاظت از منابع آب در قالب شورای آب در حال کار کردن و فرهنگسازی است، عنوان کرد: اکنون کشاورزان، جهاد کشاورزی و سایر دستگاه ها متوجه عمق بحران آب گردیده‌اند که افزایش عمق چاه ها، تغییر کیفیت آب از جمله افزایش شوری و تلخی آب، همچنین افزایش برخی از مواد معدنی موجود در آب که برای درختان مضر می باشد، از جمله دلایل اثبات بحران آب برای کشاورزان است.

دبیر کل انجمن پسته ایران، ضرورت فرهنگسازی برای مصرف بهینه آب از طریق امامان جماعت، رسانه ها، شوراهای شهر و روستا، را امری لازم دانست و اذعان کرد: اکنون طرح همیاران آب برای کاهش و جلوگیری از بحران آب تدوین و در حال اجرا است که طرح موفقی بوده است. ضمن آنکه همه کشاورزان، صنعتگران و خانواده ها باید واقعیت بحران آب را پذیرفته و در راستای حفظ منابع آب کوشش کنند.

وی، میزان محصول پسته ایران را بیش از 170 هزار تن، اعلام و ادامه داد: حدود 80 درصد پسته تولیدی کشور صادر می گردد و مابقی آن مصرف کشوری است. در سال جاری بر اساس گزارشها با عرضه محصول پسته در دنیا مواجه هستیم به گونه ای که 400 هزار تن تولید پسته آمریکا در سال‌جاری است که 3 برابر تولید ایران است.

علوی با بیان اینکه کشورهای استرالیا، ترکیه، اسپانیا و حتی برخی از کشورهای اروپا به توسعه سطح زیرکشت پسته پرداخته اند، تصریح کرد: باغداران و صادر کنندگان پسته به این موضوع باید توجه کنند که با تولید انبوه مواجه و رقابت ها بسیار شدید است.

وی، رابطه بین میزان تولید و قیمت را معکوس دانست و عنوان کرد: باید سیاست ما به گونه ای باشد که بازارهای جدیدی را کشف کنیم. مصارف پسته در صنعت غذایی بیشتر بررسی و بر روی فراوری پسته بیشتر کار کرده، حتی تازه خوری پسته را در برخی از بازارها دنیا، مخصوصا بازارهای کشورهای حاشیه خلیج فارس مطالعه کرده تا متوجه شویم که چگونه عرضه کنیم.

دبیر کل انجمن پسته ایران با تاکید بر اینکه باید به خلاقیت و فکر در خصوص چگونگی مصرف پسته در صنایع مختلف پرداخته تا با افزایش تقاضای پسته روبرو شویم، اظهار کرد: آثار ناشی از تحریم هنوز بر صنعت پسته کشور برقرار است و ارتباط با بانک های خارجی برای دریافت و انتقال پول، به خوبی برقرار نشده است.

وی، مسایل تحریم را بخشی از مشکلات صادرات پسته دانست و افزود: با کمک وزارت خارجه این مسایل و مشکلات در حال رفع شدن است و امیدواریم مشکلات بانکی ما با کشورهای خارجی برطرف گردد تا نقل وانتقال ارز برقرار تا بخشی از هزینه ها و ریسک کاهش گردد، بطوریکه با کمترین آسیب ها و کمترین هزینه ها در حواله پول روبرو شویم.
 
علوی با اعلام این خبر که انجمن پسته در حال تلاش برای کاهش تعرفه سنگینی که آمریکا بر پسته ایران وضع کرده است، بیان کرد: آب هایی که اسیدیته هستند، به درخت آسیب رسانده و بروی میزان ثمر و کیفیت محصول اثر می‌گذارد، بنابراین باید به سمت اجرای شیوه های نوین آبیاری و کشت گام برداشته، بطوریکه افزایش راندمان محصول داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه در برخی از کشورها با روش های نوین و علمی، کشاورزان در هر هکتار حدود 8 تن پسته برداشت می کنند، تصریح کرد: متاسفانه در ایران کمتر از یک تن در هکتار برداشت پسته داریم و باید به دنبال روشی بود که با کمترین استفاده آب، بیشترین بازده را داشته باشیم.


دبیر کل انجمن پسته ایران با بیان اینکه به دلیل افزایش سطح زیر کشت، میزان خسارت ناشی از خشکسالی را نمی توان ارزیابی کرد، اذعان کرد: بازار عمده صادرات پسته ایران به چین، هند، روسیه، برخی از کشورهای اروپایی، عربی، آسیای جنوب شرقی است.

 علی لطفی زاده، مدیر کل باغبانی سازمان جهاد کشاورزی شمال استان به خبرنگار ایسنا گفت: میزان تولید پسته استان کرمان در سال جاری بالغ بر 120 هزار تن پیش بینی می‌شود.

وی میزان تولید هر شهرستان را اینگونه بیان کرد: شهرستان رفسنجان 35 هزارتن، سیرجان 21 هزار تن، کرمان 23 هزار تن، زرند 17 هزار تن، انار 13 هزار تن، راور 3500 تن، شهر بابک 7500 تن تولید پسته دارد.

مدیر کل باغبانی سازمان جهاد کشاورزی شمال استان، خشکسالی را موضوع جدیدی در سال جاری برای استان ندانست و اعلام کرد: اصولا استان کرمان در منطقه خشک جغرافیایی قرار گرفته و مدیریت خشکسالی و استفاده بهینه از منابع آبی مد نظر است که می‌توان با استفاده بهینه از منابع آبی نسبت به حفظ و ارتقا تولید اقدام کرد.

وی به تاثیر تغییر کیفیت آب بر روی عملکرد محصول پسته، اشاره و خاطرنشان کرد: پسته یک محصول صادراتی است که همه ساله از طریق گمرکات کرمان صادرات انجام می‌شود.

محمدرضا پور ابراهیمی، رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه تولید محصولات کشاورزی ارگانیک ارزش افزوده بیشتری دارند، اظهار کرد: بازار پسته به دلیل نبود مدیریت صحیح دچار مشکل گردیده است، به گونه ای که قیمت آن حدود 30 درصد نسبت به سال گذشته کاهش یافته است.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی اذعان کرد: در 13 استان کشور تولید پسته داریم اما 75 درصد پسته ایران در کرمان تولید می گردد به طوری که پسته رتبه اول صادرات غیر نفتی را به خود اختصاص داده است و باید بازار اسفبار امروز این صنعت ارزآور کشور را بهبود ببخشیم.

 محسن جلال پور رییس سابق اتاق بازرگانی ایران و کرمان و رییس انجمن پسته ایران نیز گفت: انجمن پسته از ابتدای شکل گیری یعنی از اوایل سال ١٣٨٥ به طورمرتب درباره آینده تولید و بازار پسته هشدار داده است، اما متأسفانه در این سال ها صدای این تشکل به جایی نرسیده و همه می دانیم که تشکل های صنفی، قدرت اجرایی نداشته و ندارند.

وی ادامه داد: نکته دیگر این که انجمن سعی کرده در سال های گذشته این نگرانی را ازطریق مطبوعات و رسانه ها به گوش سیاست گذاران برساند اما همه می دانیم که اصولا در طول سال های گذشته، سیاست گذاران نسبت به مسائل از این بزرگ تر هم بی‌توجهی نشان داده‌اند.

جلال پور با اشاره به توجه دولت و مجلس به نظرات تشکل های صنفی در سال های اخیر، تصریح کرد: امیدواریم موضوع نجات پسته ایرانی را در دستور کار قرار دهند و به راهکارهای تدوین شده در انجمن پسته نیز توجه لازم صورت گیرد.

وی در ادامه به برخی ازتمهیداتی که می تواند از فجایع بزرگ تر جلوگیری کند، اشاره و اذعان کرد: مدیریت یکپارچه، توجه به بهره وری آب با هدایت آن به باغ های پرثمر و ارزشمند و جلوگیری از هدر رفت آن در باغ های ضعیف و از کارافتاده، ترویج فوری روش های نوین کاشت، داشت و برداشت با این هدف که نتیجه نهایی منجر به بهبود نحوه آبیاری، هرس، کوددهی، سم پاشی و....شود، از جمله تمهیداتی است که باید اندیشیده شود.

جلال پور اضافه کرد: باید انتقال ظرفیت ها به مناطق جدید که از وضعیت آبی و زمین خوب برخوردار باشند و امکان کاشت و برداشت علمی و مدرن در آنها فراهم باشد. احتمالا این فرآیند حدود 10 سال طول می کشد؛ همچنین  تغییر نوع واریته از واریته کم محصول و آسیب پذیر به واریته مقاوم و پرمحصول و تغییر سیستم آبیاری از سیستم های سنتی به مکانیزه از جمله راهکارها در این راستاست.

وی، استفاده از موقعیت در بازارهای مناسب در برهه های خاص را یکی دیگر از راهکارهای نجات پسته ایرانی دانست و تصریح کرد:  به کارگیری دیپلماسی اقتصادی برای لغو محدودیت‌های گمرکی و تعرفه های مربوطه تا قبل از پیوستن به WTO،  رفع موانع نقل وانتقال ارز و حل مشکلات تأمین مالی از دیگر راهکارهاست.

جلال پور بیان کرد: تخصیص تسهیلات ارزی یکساله، شکل گیری بنگاه های بنکداری بزرگ به عنوان حلقه وصل تولیدکنندگان خرد به صادرکنندگان و تنظیم میزان عرضه و تقاضا در زمان‌های مختلف و پوشش مورد اعتماد برای عقد قراردادهای زمان دار توسط صادرکنندگان از دیگر راهکارها در این زمینه است.

حسین امیری خامکانی، رییس مجمع نمایندگان استان کرمان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا پیرامون بحران بازار پسته کرمان گفت: همزمان با تشکیل ستاد پسته استان در دفتر استاندار کرمان، جلسه‌ای نیز در تهران با حضور نمایندگان استان کرمان در مجلس شورای اسلامی، معاونین ارشد وزارت اقتصاد و دارایی، مدیرعامل و هیئت مدیره بانک کشاورزی کشور، معاون بانک توسعه تعاون و کارشناسان مربوطه تشکیل شد.

وی افزود: پس از بررسی راهکارهای مختلف در نهایت با توجه به همکاری و نظر مساعد مسوولان حاضر در جلسه و مسوولان صندوق توسعه ملی مقرر شد که 121 میلیارد تومان از طرف بانک کشاورزی و صندوق توسعه ملی که تاکنون 83.5 میلیارد تومان آن به بانک کشاورزی استان ابلاغ شده و 20 میلیارد تومان از طرف بانک توسعه تعاون اختصاص داده شود. همچنین با پیگیری انجام شده در داخل جلسه، صندوق توسعه ملی پذیرفت که حداقل یکصد میلیارد تومان دیگر از طریق بانک کشاورزی اختصاص دهد که احتمال افزایش آن نیز وجود دارد. این تسهیلات با نرخ تلفیقی ۱۶ درصد توافق شده همچنین بانک کشاورزی برای وثیقه ها نیز پذیرفت که ۵۰ درصد وثیفه ملکی و ۵۰ درصد چک قبول کند.

گزارش از سارا سلطانی، خبرنگار ایسنا

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha