• یکشنبه / ۲ آبان ۱۳۹۵ / ۱۱:۲۴
  • دسته‌بندی: فارس
  • کد خبر: 95080201068
  • منبع : نمایندگی فارس

ایجاد بانک سلول‌های بنیادی در شیراز

ایجاد بانک سلول‌های بنیادی در شیراز

ایسنا/فارس مدیرگروه ایمونولوژی دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: با ایجاد بانک سلول‌های بنیادی در شیراز، امکان پیوستن داوطلبان به این بانک فراهم شده است و به کمک این اقدام، می‌توانیم گامی در راستای کمک به بیماران نیازمند و نجات جان آنها برداریم.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، دکتر بهروز غارثی‌فرد، افزود:‌ تعداد قابل توجهی از مردم به بیماری‌های بدخیم، مانند سرطان‌های خون، بیماری‌های ارثی صعب العلاج خونی، نظیر تالاسمی، کم خونی‌های مختلف و نقایص ایمنی ارثی، مبتلا هستند.

غارثی‌فرد، با بیان اینکه شیوه جدید زندگی مردم و افزایش آلودگی‌های محیطی، در افزایش این بیماری‌ها موثر است، افزود: با اینکه این بیماری‌ها صعب العلاج و مزمن هستند، اما پیوند سلول بنیادی خونساز، راهی برای درمان این بیماران، فراهم کرده است.

مدیر گروه ایمونولوژی دانشگاه با اشاره به وجود سلول بنیادی خونساز در بدن تمام افراد، ادامه داد: این سلول‌ها می‌توانند سلول‌های مختلف را تولید کنند و جایگزین نقایص و مشکلات بدن این بیماران، شوند.

غارثی‌فرد، اضافه کرد: همانطور که افراد از نظر ظاهری متفاوت هستند، از نظر شاخص‌های سلولی هم، متفاوت هستند و به طور کلی شاخص سلولی در افراد مختلف را، مولکول سازگاری بافتی یا HLA می‌نامند.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: افراد از نظر مولکول‌های سازگاری بافتی با هم تفاوت دارند، در فرزندان یک خانواده، خواهر و برادر به احتمال 25 درصد، مولکول‌های سازگاری بافتی مانند هم است و  افرادی که رابطه خویشاوندی ندارند، شانس سازگاری و یکسان بودن این مولکول‌ها در آنها بسیار پایین می‌آید.

او افزود: افرادی که مبتلا به این بیماری‌ها هستند، برای پیوند مغز استخوان، احتیاج به فرد سازگار دارند، که با توجه به شیوه زندگی و افزایش خانواده‌های کم جمعیت و تک فرزندی، تعداد افراد سازگار روز به روز کمتر می‌شود و تنها راهی که به این بیماران کمک می‌کند، افراد غیرخویشاوند است.

دانشیار گروه ایمونولوژی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، ادامه داد: با توجه به تفاوت‌های بسیار زیادی که در مولکول‌های سازگاری بافتی وجود دارد، باید نسبت به تعیین مولکول‌های سازگاری بافتی تعداد بیشتری از افراد جامعه اقدام شده باشد، تا بتوان از این مجموعه افراد داوطلب، فرد موردنظر انتخاب شود.

غارثی‌فرد با بیان اینکه در تمام دنیا بانک‌های بزرگ پیوند مغز استخوان با میلیون‌ها عضو ایجاد شده است، اضافه کرد: افراد داوطلب در این بانک‌ها نام نویسی می‌کنند و مولکول‌های سازگاری بافتی آنها تعیین و در صورت نیاز می‌توانند به هموطنان و تمام جامعه جهانی،  کمک کنند.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، گفت: شبکه ملی سلول‌های بنیادی خونساز ایران، از سال 1394 از سوی وزارت بهداشت و درمان، با هدف کمک به بیماران نیازمند به پیوند سلول‌های بنیادی خونساز، در کشور، تاسیس شده است.

او افزود: شبکه ملی سلول‌های بنیادی خونساز، برای هماهنگی و سرعت بخشیدن به جستجوی اهداکننده مشابه غیرخویشاوند برای بیماران تاسیس شده و مراکز پذیره نویسی و بانک‌های خون بند ناف سراسر کشور و حتی شبکه جهانی، به آن متصل هستند و اطلاعات موجود در بانک، در سطح کشور و جهان دیده می‌شود.

غارثی‌فرد ادامه داد: اگر فردی از هموطنان نیاز به پیوند سلول‌های بنیادی خونساز داشته باشد، با جستجو در این بانک، فرد سازگار مشخص و می‌تواند به بیماران نیازمند، کمک کند.

او با اشاره به اقداماتی که برای تقویت بانک سلول های بنیادی خونساز ایران و افزایش عضو، انجام شده، اضافه کرد: در همین راستا، فراخوانی در سطح کشور انجام شده و برای بانک پیوند دانشگاه علوم پزشکی شیراز هم به عنوان دومین بانک بزرگ کشور با بیش از چند هزار داوطلب، در آبان ماه سال جاری فراخوانی صورت می گیرد که داوطلبان می توانند در روزهای شنبه و دوشنبه، ساعت هشت تا دوازده، به آزمایشگاه شماره سه درمانگاه شهید مطهری شیراز، مراجعه کنند.

مدیرگروه ایمونولوژی دانشگاه دانشگاه علوم پزشکی شیراز، گفت: گروه هدف برای نام‌نویسی در این بانک شامل افراد بالغ و سالم 18تا 55 سال است که باید از نظر پزشکی، در سلامت کامل باشند.

غارثی‌فرد ادامه داد: افراد داوطلب با مراجعه به آزمایشگاه بانک پیوند، پس از تکمیل فرم و رضایتنامه، خونگیری انجام می‌دهند و در صورت نیاز، از آنها دعوت می‌شود تا پس از آزمایش‌های تکمیلی، در صورت سازگاری کامل و نبود مشکل اهدای سلول‌های خونساز، با خونگیری، سلول‌های بنیادی آن ها جداسازی شده و به فرد نیازمند، تزریق شود.

او رضایت شخصی را شرط اصلی عضو شدن در بانک پیوند عنوان و اضافه کرد: جداسازی سلول‌های بنیادی خونساز و اهدای آن، عارضه خاصی برای داوطلبان ندارد.

دانشیار گروه ایمونولوژی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، گفت: اهدای سلول‌های بنیادی، حتی بیش از اهدای خون، عملی خداپسندانه است، زیرا درمان بیماری‌های صعب العلاج را، ممکن می سازد و شما ممکن است تنها فردی باشید، که می‌توانید جان یک انسان را نجات دهید.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، اضافه کرد: بانک‌های خون به دو دسته بند ناف و سلول‌های بنیادی، تقسیم شده است، که  بانک‌های خون بند ناف به دو صورت عمومی و خصوصی فعالیت می‌کنند و اهمیت و کاربرد بانک سلول‌های بنیادی، بسیار بیشتر از بانک‌های بند باف است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha