• دوشنبه / ۱۷ آبان ۱۳۹۵ / ۱۵:۵۵
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 95081712132
  • منبع : صدا و سیما

در قالب مستند «آوانتاژ» پخش می‌شود

روایتی از تلاش کارتن‌خواب‌ها برای زندگی بهتر

روایتی از تلاش کارتن‌خواب‌ها برای زندگی بهتر

کارگردان «آوانتاژ» این اثر را راوی مسائل امیدوارکننده‌ای چون بهبودی، بازیافت و تلاش کارتن‌خواب‌ها برای زندگی بهتر معرفی می‌کند و آن را نیمچه قدمی رو به جلو در کارنامه کاری‌اش می‌داند.

به گزارش ایسنا، محمد کارت، بازیگر و مستندساز که مستند «آوانتاژ» تولید جدید شبکه مستند و ساخته او به بخش مسابقه ملی دهمین دوره جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت راه یافته، درباره این مستند توضیح داد: ما پس از پیش‌تولید طولانی، تیر ماه سال گذشته کار را کلید زدیم و فیلمبرداری هشت ماه ادامه داشت. شش ماه هم برای مراحل پس از تولید زمان صرف شد. از شروع تحقیق تا آماده شدن نسخه نهایی ۱۹ ماه زمان صرف شد تا اینکه هم اکنون اولین نمایش عمومی در جشنواره سینماحقیقت است.

وی افزود: قبل از اینکه سراغ ساخت این فیلم برویم، در محله‌هایی چون دروازه غار، مولوی و دره فرحزاد، گشت و گذار داشتم و با کارتن خواب‌ها معاشرت کرده بودم. همانجا با موسسه «طلوع بی نشان ها» آشنا شدم که شب های سه شنبه بین کارتن خواب ها غذا تقسیم می کردند و آنهایی را که تمایل داشتند برای بازپروری به همراه خود به مرکز درمانی‌شان می‌بردند. دو سه ماهی در کنار آنها بودم و سپس تمایلم به ساخت یک مستند را اعلام کردم، آنها هم موافقت کردند. در فرصتی  دو ماهه در مرکز درمانی رفت و آمد داشتم تا  اینکه با کاراکترها صمیمی شدم و سپس تولید آغاز شد.

کارت تصریح کرد: «آوانتاژ» حال، آینده و کمی از گذشته برخی از کارتن‌خواب‌ها را که اکنون در حال بهبودی هستند، به تصویر می‌کشد. مساله اصلی فیلم حال آنهاست و گذشته اهمیت چندانی برایم نداشت. آنها یک تیم فوتبال هم تشکیل داده‌اند و برای اثبات تیم خود باید در مسابقه با تیم پیشکسوتان استقلال تهران برنده بازی شوند. پروسه تمرین تا مسابقه خط روایی فیلم را می‌سازد که در این بین کاراکترهای فیلم مثل پازل شخصیت کارتن خواب رو به بهبود را تکمیل می‌کنند. فیلم فیلم تیم است.

این مستندساز با اشاره به اینکه «آوانتاژ» موضوعاتی چون رو به بهبود بودن، بازیابی شدن و تلاش برای بهتر زندگی کردن را در محوریت قرار داده، یادآور شد: در این مستند بازی فوتبال به مثابه جنگیدن برای بهتر زندگی کردن و روشی برای رهایی است. اما مساله اصلی فیلم نیست؛ ضمن اینکه پیرو فیلم‌های قبلی و فضاهای مضمونی که تا به حال پیگیری کرده‌ام، این کارکترها و فضا راوی خودش است و بیشتر از اینکه گفتگو محور باشد، رفتار محور است. بیشتر سعی کردیم با کاراکترها زندگی کنیم و لحظه ثبت کنیم گاهی هم گپ و گفتی با آنها داشته باشم.

کارگردان فیلم‌های مستند «بختک»، «معلق» و «خونمردگی» درباره وجه تسمیه نام فیلم جدید خود چنین گفت: همیشه سعی می‌کنم اسم از دل محتوای فیلم گرفته شده باشد و درون مایه در آن مستتر باشد. مضمون این فیلم رو به جلو حرکت کردن و در نماندن است از این رو نام آوانتاژ می‌تواند با انگیزه کاراکترها و نفس فرصت دوباره آنها جور باشد. از طرفی فوتبال هم یکی از مسائل آنها است که این واژه فوتبالی بی ربط به فضای کلی نیست.

وی در پایان درباره حضور این اثر در بخش مسابقه فیلم‌های بلند جشنواره سینما حقیقت نیز گفت: برایم مهم است که فیلم پذیرفته شده است اما بیشتر به این دلیل خوشحالم  که فیلم، از نظر ساختار خوشبختانه تا حدی سالم از آب درآمده، همچنین مضمون و محتوایی که ارائه میدهد احیانا می تواند برای جامعه امروز که درگیر اعتیاد است، مفید باشد. امیدوارم بر مخاطبان نیز تاثیرش را بگذارد. برای من ساختار و محتوای این فیلم  نیمچه قدمی رو به جلو است. امیدوارم فقط خودم دوستش نداشته باشم.  

عوامل اصلی «آوانتاژ» عبارتند از:

فیلمبردار: جواد رزاقی‌زاده، صدابردار: مهدی کارت، تدوین: اسماعیل علیزاده، صداگذاری: آرش قاسمی،  آهنگساز: صبا ندایی، اتالوناژ: حمیدرضا فطوره‌چیان و سیندخت رحیمیان، دستیاران کارگردان: امین مختاری و مهرداد خانی،  ترجمه: محمد حسن شرف الدین، طراح گرافیک: احسان رضا زاده، عکاس: سجاد عسکری، تهیه‌کننده: محمد کارت و آبان عسکری.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha