• سه‌شنبه / ۱۹ بهمن ۱۳۹۵ / ۱۰:۲۰
  • دسته‌بندی: فارس
  • کد خبر: 95111913066
  • منبع : نمایندگی فارس

عملیات اجرایی دهکده اقوام در فارس آغاز شد

عملیات اجرایی دهکده اقوام در فارس آغاز شد

ایسنا/فارس همزمان با هفتمین روز از دهه مبارک فجر، طی آئینی، عملیات اجرایی احداث اولین اکوموزه عشایر استان فارس با عنوان دهکده اقوام در شهرستان فیروزآباد آغاز شد.

به گزارش ایسنا، شهرستان فیروزآباد یکی از مراکز استقرار اقوام عشایری محسوب می‌شود و به واسطه آب و هوای گرمسیری، در ایام زمستان، محل اسکان عشایر کوچ‌رو بوده و علاوه بر آن بخشی از ایلات بزرگ ترک زبان جامعه عشایری، از ابتدا شهر فیروزآباد را به‌عنوان محل اسکان انتخاب کرده‌اند.

براساس این گزارش، اکو موزه عشایر فارس، در زمینی به مساحت 45 هزار مترمربع و با 38 میلیارد ریال سرمایه‌گذاری، احداث می‌شود و پیش‌بینی شده است که زمینه اشتغال حداقل 100 نفر را به شکل مستقیم ایجاد کند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس دوشنبه 18 بهمن در مراسم آغاز عملیات اجرایی نخستین اکو موزه عشایراستان فارس، گفت: یکی از اقدامات موثر در توسعه پایدار گردشگری و بهره‌بردن از ظرفیت‌های فرهنگی،‌ تاریخی و محیطی و بوم‌زیستی، توسعه گردشگری در مناطق روستایی است.

مصیب امیری، ایجاد موزه‌های میراث روستایی یا اکوموزه‌ها در نواحی دارای ظرفیت‌های ویژه، نظیر شهرستان فیروزآباد را در توسعه گردشگری بسیار مهم ارزیابی کرد.

این باستان‌شناس گفت: اکوموزه‌ها می‌تواند با ایجاد تلفیقی جذاب از جاذبه‌های معماری کهن، اشیاء تاریخی، آثار هنری و غذاها و آداب و سنن قدیمی، نقشی مهم در تغییر نگرش نسبت به فرهنگ غنی روستایی در بازدیدکنندگان داشته باشد.

امیری گفت: برای ایجاد تحول اقتصادی مناطق روستایی و جلوگیری از رنگ باختن ویژگی‌های بومی در مقابل تهاجم فرهنگی، اولین اکوموزه عشایری استان فارس در شهرستان فیروزآباد ایجاد می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی فارس با بیان اینکه این پروژه "دهکده اقوام" نامیده خواهد شد، گفت: در این محل تلفیقی مناسب از آداب، رسوم،‌ آئین‌ها، داشته‌ها، صنایع و توانمندی‌های مختلف اقوام عشایر ایرانی خصوص قوم قشقایی به نمایش گذاشته می‌شود.

به گزارش ایسنا، استان فارس از استان‌های مهم در مسیر کوچ‌ و اسکان اقوام مختلف عشایر، خصوصا قوم ترک‌زبان به‌شمار می‌رود.

انتهای پیام
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha