• دوشنبه / ۲۹ خرداد ۱۳۹۶ / ۱۳:۲۶
  • دسته‌بندی: ادبیات و کتاب
  • کد خبر: 96032916670
  • منبع : نمایندگی گیلان

ضیاءالدین شفیعی عنوان کرد

«رویای هشتم»؛ درددل های یک شاعر با امام رضا(ع)

«رویای هشتم»؛ درددل های یک شاعر با امام رضا(ع)

سیدضیاءالدین شفیعی «رویای هشتم» را واگویه‌ درددل‌های یک شاعر به تنگ‌آمده امروز ایران با امام رضا(ع) دانست و گفت: اولین ابیات غزل – مثنوی بلند «رویای هشتم» با حضورم در صحن امام رضا(ع) در ذهنم شکل گرفت.

این شاعر در گفت وگو با ایسنا، با بیان اینکه در میانه دهه ۴۰ و از پدر و مادری گیلانی در مشهد متولد شده است، اظهار کرد: با تولد انقلاب اسلامی و به ضرورت فعالیت‌های پدر در سنگرهای تبلیغی و خدمت‌رسانی به مردم رحل اقامت در گیلان گزیدم و همزمان با تحصیل و در مسیر دلمشغولی‌های اجتماعی به‌ عرصه فعالیت‌های‌ فرهنگی و هنری قدم‌ گذاشتم.

او گرایش خود به ادبیات را در سال‌های دفاع مقدس دانست و افزود: از آن‌ زمان از پنجره شعر، نثر و داستان‌ به‌ تماشای‌ جهان‌ پرهیاهوی‌ اطرافم‌ نشستم. روزنامه‌نگاری رسمی‌ را با پذیرش‌ مسئولیت سرویس‌ ادبیات‌ مقاومت‌ در روزنامه‌ «سلام»‌ آغاز کردم‌ و نخستین‌ کتابم‌ در سال ۱۳۷۲ با نام‌ «سرود مرد غریب» منتشر شد و از آن‌ پس‌ تالیفات‌ و تحریرات‌ متعددی‌ در زمینه‌های مختلف‌ شعر، نثر، نقد و ترجمه به چاپ رسانده‌ام.

شفیعی نخستین مجموعه شعری خود با عنوان «شرح خواب های گمشده» در سال ۱۳۷۹ را جزو شش کتاب راه‌یافته به مرحله نهایی کتاب سال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان کرد و گفت: یکی از سلسله یادداشت‌هایم با نام «پیشانی نوشته ها» در سومین‌ جشنواره‌ مطبوعات‌ به عنوان اثر برگزیده‌ انتخاب و یکی از کتاب هایم با نام «پشت‌ به‌ سایه‌ها و صداها» به عنوان اثر برگزیده‌ چهارمین‌ دوسالانه کتاب‌ دفاع مقدس معرفی شد.

نویسنده کتاب «گزیده ادبیات معاصر» که دارای رتبه نخست دومین دوسالانه ادبیات پایداری است، اضافه کرد: کتاب ‌«سکوت‌ آزاد است» در سومین‌ دوسالانه‌ ادبیات‌ پایداری در سال ‌۱۳۸۳ رتبه نخست‌ شعر را احراز کرد و لذا در نخستین‌ دوره‌ انتخاب‌ استانی‌ کتاب‌های‌ دفاع‌ مقدس به عنوان‌ «مولف‌ برتر» برگزیده‌ شدم.

سیدضیاءالدین شفیعی که قریب به یک دهه پیش به خاطر نگارش دو کتاب «شب یک رویا» و «پشت به سایه ها و صداها» جایزه «ربع قرن کتاب دفاع مقدس» را دریافت کرده است، دریافت نشان درجه یک هنر ‌در حوزه «شعر» را از دیگر توفیق‌های فرهنگی و ادبی خود دانست و خاطرنشان کرد: تاکنون‌ بیش از ۵۰ عنوان‌ کتاب‌ در زمینه‌های‌ مختلف‌ شعر، نثر، نقد و ترجمه‌ منتشر کرده‌ام‌ و تعدادی‌ نیز در دست‌ انتشار دارم.

او کتاب های «سیب و خنجر»، «صبح‌ و سلام»، «روح و ریحان» و «خیمه و سکوت» را از جمله آثار خود با مضامین دینی، قرآنی و اهل بیت(ع) دانست و متذکر شد: کتاب «یک کاروان آهو» مجموعه‌ای کامل از سروده‌های فارسی با موضوع امام رضا(ع) است که در سال‌های بعد از انقلاب با مقدمه‌ای مفصل درباره شعر شیعی تالیف کرده‌ام. همچنین کتاب «رویای هشتم» یک مجموعه مستقل شعر با موضوع علی ابن موسی الرضا(ع) است که با توجه به عشق و ارادت خود نسبت به این امام همام به چاپ رسانده‌ام.

خالق مجموعه شعر «رویای هشتم» که شامل مجموعه سروده‌هایی در وصف حضرت ثامن الائمه(ع) است،درباره تاثیر فرهنگ منور رضوی بر تراوش‌های منظوم خویش، گفت: سال‌ها قبل و در میانه دهه ۸۰ پس از چند سال وقفه، توفیقی دست داد و به مشهد برگشتم و به دیدار امام هشتم(ع) رفتم. اندوهی عمیق از آن‌چه در سرزمینم می‌گذشت به‌ویژه نابسامانی‌های دینی، اجتماعی و سیاسی روحم را آزرده بود و لذا در جست‌وجوی چشم و گوشی محرم بودم تا بی‌ پروا و زلال درددل کنم:

می‌آمد از چهار جهت‌ سمت‌ کوفه، اسب

پیچیده‌ بود بوی‌ خیانت، علوفه، اسب

پیچیده‌ بود بوی‌ خیانت‌ میان‌ شهر

شمشیرهای‌ هرزه رنگین‌زبان‌ شهر

در دل‌ برای‌ قدرت‌ و غوغا نفس ‌زدن

بر لب‌ برای‌ حضرت‌ مولا نفس‌ زدن

یعنی‌ درست‌ مثل‌ همین‌ شهر ما شدن

گاهی‌ به‌ هم‌ رسیدن‌ و گاهی جدا شدن

بر لب‌ خدا خدا و به‌ دل‌ مثل‌ بولهب

قرآن‌ به‌ دوش‌ بردن‌ و حماله ‌الحطب

او با بیان اینکه اولین ابیات غزل – مثنوی بلند «رویای هشتم» با حضور در صحن امام رضا(ع) در ذهنش شکل گرفت، ادامه داد: بعدها هم ۲۰ دوبیتی و رباعی در حال و هوای گفت‌وگو با ثامن الائمه(ع) سروده شد که در کنار چند غزل دیگر در همین فضا، کنار هم قرار گرفت و این کتاب متولد شد.

شفیعی «رویای هشتم» را واگویه‌ درددل‌های یک شاعر به تنگ‌آمده امروز ایران با امام رضا(ع) دانست و خاطرنشان کرد: همه پناهگاه‌های بشری خواه معنوی و خواه غیر آن، لبریز از احوالات بی‌شائبه انسان‌ها هستند، زیرا وقتی انسان به پناهگاه روی می‌آورد که به شدت آسیب‌پذیر و شکننده شده باشد.

او با بیان اینکه فرهنگ رضوی در بسیاری از آثار شاعران و غزل‌سرایان فارسی‌زبان که دل در گرو اهل بیت(ع) دارند متجلی است، تاکید کرد: وجود حرم مطهر و نورانی امام هشتم(ع) در مشهدالرضا را باید به منزله پناهگاهی برای علاقه‌مندان آن بزرگوار دانست. البته برای ورود به این مکان مقدس باید آداب زیارت را به‌جا آورد.

این شاعر صداقت، بی‌پیرایگی و پرهیز از دروغ را از جمله مهمترین آداب زیارت دانست و بیان کرد: در کتاب «رویای هشتم» صریح‌ترین دغدغه‌هایم را با امام رئوف در میان گذاشته‌ام و خوشحالم که این صداقت به مخاطبان کتاب هم منتقل شده و آن‌طور که شنیده‌ام با استقبال خوبی مواجه بوده و بارها تجدید چاپ شده است.


انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha