• یکشنبه / ۱۹ شهریور ۱۳۹۶ / ۱۵:۰۴
  • دسته‌بندی: زنجان
  • کد خبر: 96061910870
  • منبع : نمایندگی زنجان

مهارت‌های مدیریت تعارض در زندگی مشترک را می‌شناسید؟

مهارت‌های مدیریت تعارض در زندگی مشترک را می‌شناسید؟

ایسنا/زنجان یک روان‌شناس گفت: اگر مهارت مدیریت تعارض در روابط زناشویی را بدانیم، تا حد زیادی به حفظ آرامش اعضای خانواده علی‌الخصوص خودمان کمک کرده‌ایم.

«سعیده کرم‌زاده» در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین مهارت‌ها، مهارت تمرین خود آرام‌بخشی است، در واقع مهم‌ترین اقدام حین بروز تعارضات شدید، این است که به خودمان و طرف مقابل فرصت بدهیم، قدم بزنیم، دوش بگیریم، کتاب بخوانیم و هرکاری که برای کشیدن چند نفس عمیق لازم است انجام دهیم. این کار موجب می‌شود که با چارچوب ذهنی بهتری سمت عامل تعارض و یا طرف مقابل بازگردیم و دیگر به خاطر حرفی که از فرط عصبانیت زده‌ایم پشیمان نشویم.

این روان‌شناس ادامه داد: مکالمات معمولاً به نقطه‌ای منتهی می‌شوند که از آن آغاز شده‌اند. از این‌رو بهتر است که مباحث را با لحنی آرام آغاز کنیم و از انتقاد و سرزنش‌های مکرر بپرهیزیم. مثلاً می‌توانیم بحث را با واژه «من» آغاز کنیم، واقعه را توصیف کنیم و بسیار مؤدبانه صحبت کنیم. در چنین شرایطی هر کسی حاضر می‌شود که به صحبت‌های ما گوش فرا دهد.

وی با تأکید بر تعمیر رابطه و تشنج‌زدایی از تعارض، تصریح کرد: در مواقع بحرانی می‌توانیم از عباراتی نظیر «بزار دوباره تلاش کنم» و «متأسفم» برای کمک به تشنج‌زدایی از تعارض و تعمیر رابطه استفاده کنیم، چون این عبارات نشان‌دهنده اعتماد به ‌نفس و قدرت حل مسأله ما است و به طرف مقابل‌مان نشان می‌دهد که اصلاً خواهان جنگ نیستیم و برعکس، تا جایی که امکانش باشد حاضریم که مسئولیت اشتباه و کوتاهی‌های خود را بپذیریم.

کرم‌زاده با تأکید بر این‌که در هر سنی باید گوش شنوای احساسات و درد دل‌های شریک زندگی‌مان باشیم، خاطرنشان کرد: باید از دو جهت روی این مقوله کار کنیم، از یک طرف به گفت‌وگوهایمان وضوح بیشتری بدهیم و احساسات و خواسته‌هایمان را بیان کنیم و از طرف دیگر، شنونده بهتری باشیم و سعی کنیم که خواسته‌های اساسی شریک عاطفی‌مان را کشف کنیم . تنها در این صورت می‌توانیم به استحکام روابط زناشویی خود مطمئن باشیم.

این روان‌شناس هم‌چنین با بیان این‌که باید نسبت به شریک عاطفی‌مان نفوذپذیر باشیم، یادآور شد: از دیگر مهارت‌های مقابله با تعارض این است که نظرات و ایده‌های شریک عاطفی‌مان را مهم تلقی کنیم و به آن‌ها احترام بگذاریم، در واقع مصالحه یک هنر است و هر دو طرف باید از جانب یکدیگر احساس احترام و حمایت را درک بکنند. بدون شک در یک روابطه زناشویی موفق هر کدام از طرفین در مقابل چیزی که از دست می‌دهد، چیزی هم به دست می‌آورد. در نتیجه هر دو برنده‌اند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha