• شنبه / ۲۶ اسفند ۱۳۹۶ / ۰۹:۰۳
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 96122614083
  • خبرنگار : 71496

موافقت شورشیان غوطه‌شرقی دمشق با مذاکره با روسیه زیر نظر سازمان ملل

موافقت شورشیان غوطه‌شرقی دمشق با مذاکره با روسیه زیر نظر سازمان ملل

گروه‌های مخالف در غوطه شرقی از جمله جیش الاسلام، فیلق الرحمن و احرار الشام در بیانیه مشترکی که از سوی منابعی در مخالفان در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد، آمادگی خود را برای اجرای قطعنامه‌های بین‌المللی و ورود کامل به روند سیاسی اعلام کردند.

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت خبری سیریا نیوز، گروه‌های مسلح آمادگی خود را برای مذاکره مستقیم با مسکو در ژنو تحت نظارتی بین‌المللی اعلام کردند.

در بیانیه مشترک گروه‌های جیش الاسلام، فیلق الرحمن و احرار الشام آمده است، بر اجرای کامل قطعنامه ۲۴۰۱ و ورود به روند سیاسی با استناد به قطعنامه‌های بین‌المللی تاکید دارند.

استفان دی میستورا، فرستاده سازمان ملل به سوریه پیشتر اعلام کرده بود که تلاش‌هایی برای آغاز مذاکرات میان دو گروه احرار الشام و فیلق الرحمن که هر دو کنترل بخش‌های جنوبی غوطه شرقی را در دست دارند، با روسیه در دست انجام است اما این تلاش‌ها هنوز به موفقیت نرسیده است.

این گروه‌ها در بیانیه مشترک خود بر حقشان برای "دفاع" از ساکنان غوطه شرقی تاکید کرده و مخالفت خود را با مهاجرت اجباری آنها و تغییرات جمعیتی در آنجا ابراز داشتند و خواستار تضمین‌هایی برای ارسال کمک‌های سازمان ملل برای غیرنظامیان شدند.

این در حالی است که فیلق الرحمن یکی از این گروه‌های مخالف مسلح اصلی در غوطه شرقی دمشق روز جمعه مخالفت خود را با پیشنهاد روسیه برای تسلیم کردن نیروهایش و خروجشان از این منطقه ابراز داشت.

روسیه در حال رایزنی با گروه‌های مخالف متعددی در غوطه درباره خارج کردن غیرنظامیان از این منطقه در مقابل فراهم کردن شرایط برای عقب‌نشینی این نیروهای مسلح از منطقه به همراه خانواده‌هایشان است.

پیشتر گروه جیش الاسلام با عقب‌نشینی نیروهای جبهه النصره از غوطه به سمت استان ادلب موافقت کرده بود و تعدادی از آنها به همراه خانواده‌هایشان از این منطقه خارج شدند.

این در حالی است که خبرگزاری رویترز به نقل از وائل علون، سخنگوی گروه فیلق الرحمن گزارش داد: سازمان ملل پیشنهادات روسیه را به ما ابلاغ کرده اما آنچه روسیه از ما می‌خواهد مبنی بر تسلیم کردن نیروهایمان از طریق مذاکرات داخلی قابل قبول نیست.

گروه فیلق الرحمن چند روز قبل مخالفت خود را با مذاکره با دمشق درباره خروج نیروهایش از غوطه شرقی اعلام کرده بود.

پایگاه‌های این گروه در غوطه هدف حملات هوایی ارتش سوریه قرار گرفته و در بمباران‌های روز سه‌شنبه در حموریه ۱۲ تن از نیروهای این گروه از جمله دو تن از فرماندهان آنها کشته شدند.

مرکز آشتی حمیمیم به تازگی اعلام کرد در پی درخواست‌های مطرح شده مبنی بر جدایی فیلق الرحمن از گروه‌ تروریستی النصره، جنگ خیابانی در غوطه شرقی بالا گرفت.

روسیه در حال رایزنی با گروه‌های مخالف متعددی در غوطه درباره خروج غیرنظامیان از این منطقه و در مقابل امکان عقب‌نشینی این شبه‌نظامیان همراه با خانواده‌هایشان است.

گروه تروریستی "جیش الاسلام" با عقب‌نشینی نیروهای جبهه النصره از منطقه غوطه به استان ادلب موافقت کرده و تعدادی از این نیروها همراه با خانواده‌هایشان از منطقه عقب‌نشینی کردند.

روسیه با هدف کاهش شدت بمباران‌ها در غوطه و ایجاد فرصتی درباره خروج غیرنظامیان از این منطقه و ارسال کمک‌های بشردوستانه آتش‌بسی انسانی را به مدت پنج ساعت در این منطقه برقرار کرد.

تاکید ارتش سوریه بر آزادسازی ۷۰ درصد غوطه‌شرقی

از سوی دیگر ارتش سوریه در بیانیه‌ای اعلام کرد، نیروهای ارتش سوریه با همکاری نیروهای هم‌پیمان خود موفق به آزادسازی و پاکسازی ده‌ها روستا، شهرک و زمین کشاورزی شده است.

این ارتش تاکید کرد، مجموع مساحت روستاهایی که به تازگی از دست گروه‌های مسلح در غوطه شرقی آزاد شده‌اند به حدود ۷۰ درصد مساحت این منطقه می‌رسد.

طبق این بیانیه، نیروهای ارتش سوریه در محله‌های شهر دمشق دو گذرگاه امن را برای خروج هزاران غیرنظامی که گروه‌های تروریستی از آنها به عنوان سپر انسانی استفاده می‌کردند، ایجاد کرده و از غیرنظامیان خواستند از طریق این گذرگاه‌ها از آنجا خارج شوند.

همچنین یک منبع نظامی در سوریه اعلام کرد که نیروهای این ارتش روز جمعه وارد شهرک الریحان واقع در جنوب شرق شهر دوما شده و وارد درگیری‌های شدیدی با نیروهای جیش الاسلام در منطقه شدند.

این ارتش کنترل بیشتر مناطق این شهرک را به دست گرفته و در تلاش است کنترل بخش‌های شمالی آن و زمین‌های کشاورزی اطراف آن را هم به دست بگیرد.

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد، ساعاتی پس از خروج هزاران تن از گذرگاه حموریه در روز پنج‌شنبه بیش از ۴۰۰۰ غیرنظامی صبح جمعه غوطه را ترک کردند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha