• شنبه / ۲۶ اسفند ۱۳۹۶ / ۱۷:۲۴
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 96122614536
  • منبع : پژوهشگاه میراث فرهنگی،صنایع‌دستی و گردشگری

مرغداری در محوطه باستانی تپه "زاغه"!

مرغداری در محوطه باستانی تپه "زاغه"!

محوطه باستانی تپه «زاغه» آبیک قزوین به دلیل ساخت مرغداری، فعالیت‌های کشاورزی، لوله‌کشی گاز آسیب دیده است.

به گزارش ایسنا؛ حسین داوودی، سرپرست برنامه گمانه‌زنی به منظور تعیین عرصه و پیشنهاد حریم در تپه "زاغه" آبیک استان قزوین گفت: نتایج اولیه نشان می‌دهند که عرصه محوطه وسیع‌تر از وضعیت امروزی بوده و باید در تعامل با مالکان زمین‌های کشاورزی که در عرصه اثر به زراعت مشغول هستند، این برنامه نهایی شود.

او با اشاره به ایجاد ۱۶ گمانه در ابعاد یک در یک متر در جهات مختلف تپه ادامه داد: امیدوارم این طرح به صورت بلندمدت تداوم پیدا کند و در فصل آینده با انجام لایه نگاری و کاوش گسترده، توالی و تحولات فرهنگی و دوره های گذار به ویژه در اواخر هزاره‌ی ششم و طول هزاره پنجم پیش از میلاد در این بخش از فلات مرکزی ایران شناسایی شود.

داوودی با اشاره به ثبت این محوطه در سال ۱۳۸۱در فهرست آثار ملی با نام "تپه زاغه" و با شماره ثبت ۷۵۹۵ گفت: امروزه پشته‌ی قابل مشاهده حدود ۱۰ هکتار وسعت دارد و ارتفاع آن از سطح زمین‌های اطراف ۱۳ متر است. در بررسی سطحی روشمند توسط محمدرضا عسگری در سال ۱۳۸۳، آثاری از هزاره ششم تا چهارم پیش از میلاد، عصر آهن، دوران تاریخی و اسلامی در محوطه شناسایی شده است.

این باستان شناس با اشاره به این که شواهد موجود بیانگر اهمیت این زیستگاه در دوره‌های مختلف است، گفت: طرح پژوهش‌های باستان شناسی در تپه زاغه از طرف اداره کل میراث فرهنگی استان قزوین به پژوهشکده باستان شناسی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری ارائه و برنامه گمانه‌زنی به منظور تعیین عرصه و پیشنهاد حریم آن با مجوز ریاست این پژوهشگاه انجام شد.

داوودی با بیان این‌که امروزه به دلیل تعیین نکردن عرصه و حریم محوطه، یک واحد مرغداری در فاصله‌ی ۲۰ متری جنوب شرقی عرصه تأسیس شده است، از تسطیح و زیر شخم رفتن بخش‌هایی از دامنه‌ی تپه در همه‌ی جهات در فعالیت‌های کشاورزی خبر داد و گفت: هر ساله به میزان این تخریب افزوده می‌شود.

او به ایجاد یک کانال آبیاری در شرق محوطه اشاره کرد و گفت: شرکت گاز نیز خط لوله‌ی گاز را دقیقاً در راستای شرقی - غربی از عرصه جنوبی تپه گذرانده است. 
 

داوودی عبور دو رشته قنات از شرق و غرب عرصه در راستای شمالی - جنوبی و چاله‌های حفاری غیر مجاز در نوک و دامنه تپه را از دیگر آسیب‌های محوطه دانست.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha