• سه‌شنبه / ۲۸ فروردین ۱۳۹۷ / ۱۵:۴۴
  • دسته‌بندی: زنجان
  • کد خبر: 97012810501
  • منبع : نمایندگی زنجان

یک متخصص آنکولوژی: مراقبت از بیماران هموفیلی جدی گرفته شود

یک متخصص آنکولوژی: مراقبت از بیماران هموفیلی جدی گرفته شود

ایسنا/زنجان یک متخصص آنکولوژی اظهار کرد: مراقبت از بیماران هموفیلی، موضوعی است که باید به آن توجه شود.

کامبیز داوری در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا با اشاره به روز جهانی هموفیلی، گفت: 28 فروردین ماه، به نام روز جهانی هموفیلی نامگذاری شده و فرصتی است برای اینکه به مشکلات این بیماران بپردازیم.

وی ادامه داد: بیماری‌های خاص شامل بیماری‌های مربوط به کلیه شامل نارسایی‌های کلیه، تالاسمی و بیماری‌های خونریزی‌دهنده است و شامل بیماری هموفیلی نیز می‌شود در این دسته قرار می‌گیرند و برخی از بیماری‌های دیگر نظیر دیابت و سرطان به خاطر اهمیتی که دارند توسط بیماران در نظر بگیرند.

این متخصص هماتولوژی افزود: بیماری‌های خونریزی‌دهنده شامل انواع بیماری خونی نظیر هموفیلی B، A و C  است و فاکتور 8 و بیماری‌های نادر است، اما هموفیلی شایع‌ترین نوع این دسته از بیماری است.

داوری گفت: هزینه‌های دارویی این بیماران رایگان است و تحت پوشش بیمه بیماری‌های خاص قرار می‌گیرند و فاکتور 8 مورد نیاز آنها با مدیریت دکتر آنها به آنها تزریق می‌شوند و فاکتور مورد نیاز نیز به میزان کافی در اختیار افراد است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان خاطرنشان کرد: بیماری هموفیلی به سه دسته خفیف و متوسط و شدید تقسیم می‌شود و مواردی که برای درمان مراجعه می‌کنند بیشتر از نوع شدید این بیماری هستند و معمولا به خاطر خونریزی‌هایی که مکرر دارند مفاصل زانو آسیب می‌بینند و محدودیت حرکتی پیدا می‌کنند که باید در این زمینه از بیماران مراقبت ویژه انجام شود.

این متخصص خاطرنشان کرد: مراقبت از بیماری جزو موضوعاتی است که باید به آن توجه شود و باید به دقت از آن مراقبت کند تا دچار معلولیت نشود. همچنین50 درصد بیماران هموفیلی به صورت جهش ژنی و 50 درصد به صورت ارثی به این بیماری مبتلا می‌شوند.

وی در خصوص میزان ابتلا به این بیماری افزود: آمار مبتلایان به این بیماری در استان بیش از 100 تا 150 بیمار به بیماری خونریزی دهنده مبتلا هستند که بیش از 100 نفر آنها به هموفیلی شدید مبتلا هستند و در مورد میزان مبتلایان به هموفیلی خفیف و متوسط آماری موجود نیست. اما در سطح جهان می‌توان اذعان داشت که از بین هر 4 تا 6 هزار پسر یک نفر به بیماری هموفیلی مبتلا هستند.

این متخصص افزود: این بیماران علاوه بر مشکلاتی که از نظر سلامتی دارند، به دلیل اینکه تحرک بدنی زیادی ندارند با مشکلات اشتغال درگیر هستند و شغل مناسبی که بتوانند از طریق آن امرار معاش کنند ندارند. همچنین مشکلات اجتماعی و روانشناسی از دیگر مشکلاتی است که با آن روبه رو هستند و حتما مادران ناقل بیماری قبل از بارداری و بچه‌دار شدن از مشاوره پزشکی بهره ببرند تا میزان مبتلایان به این بیماری را مدیریت کنیم.
انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha