• چهارشنبه / ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۷ / ۱۶:۳۰
  • دسته‌بندی: فرهنگ عمومی
  • کد خبر: 97022614998
  • منبع : نمایندگی قزوین

نصب پلاک ماندگار بر سر در منزل استاد دکتر قاسم انصاری

در جهت حفظ میراث فرهنگی ناملموس و معنوی ایران، با شناسایی و معرفی محل سکونت هنرمندان، اهالی فرهنگ، علم و دین، هفتمین پلاک ماندگار سردر منزل دکتر قاسم انصاری، استاد و پژوهشگر علوم ادبی و عرفانی، نصب و رونمایی شد.

به گزارش ایسنا،محمدعلی حضرتی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان قزوین در این مراسم بزرگان و نام‌آوران را بخش مهمی از هویت ملی مردم این سرزمین خواند و گفت: بناهای تاریخی، صنایع‌دستی و هنرهای سنتی، آیین‌ها و سنن مردم در مناطق مختلف و زبان و گویش عناصری هستند که هویت ملی ما را تشکیل می‌دهند و در کنار این عناصر بزرگان و نام‌آوران این سرزمین در حوزه‌های مختلف فرهنگی، علمی و هنری مایه سربلندی ما در جهان هستند.


او با اشاره به جایگاه بزرگانی چون فردوسی و اثر جهانی او (شاهنامه) اظهار کرد: همان‌طور که فردوسی شاعر فرهنگ‌پرور و پرآوازه ایرانی نماد یک ملت و شاهنامه او آیینه تمام‌نمای فرهنگ ایرانی است و ایرانیان به او شناخته می‌شوند، هریک از مفاخر و نام‌آوران این سرزمین در طول تاریخ منشأ خدمات بسیاری نه‌تنها در قلمرو جغرافیایی ایران بلکه در گستره جهان بوده و نقش تأثیرگذاری در حفظ هویت و فرهنگ ایران و ایرانی داشته‌اند.

وی در خصوص اجرای طرح کاشی یا پلاک ماندگار در سطح کشور عنوان کرد: طرح پلاک ماندگار در جهت حفظ میراث فرهنگی ناملموس و معنوی محل سکونت هنرمندان، اهالی فرهنگ، علم و دین در تمام کشور اجرا و برای معرفی مفاخر هر استان به مردم و گردشگران، پلاک‌هایی به دو زبان فارسی و انگلیسی با رضایت آن‌ها در سر در منزلشان نصب می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان قزوین هدف از اجرای طرح پلاک ماندگار را هویت بخشی به شهرها و محله‌ها خواند و افزود: شخصیت‌های این طرح چهره‌های شاخص و تأثیرگذار در یک رسته فرهنگی هستند که در دوران فعالیت خود کارهای نوینی را خلق و یا در جهت حفظ و حراست یک یا چند حوزه میراث هنری، فرهنگی و معنوی ایران تلاش کرده‌اند که نشان‌دهنده ارزش‌های یک محله و یا منطقه است و موجب ارتقای ارزش فرهنگی آن خواهد شد.

این مقام مسئول تصریح کرد: در راستای اجرای طرح ملی پلاک ماندگار، کاشی معرفی بر سردر منزل فقیه، مفسر، فیلسوف و مدرس علوم دینی آیت‌الله حاج سید عباس ابوترابی، فرمانده نیروی هوایی و استاد هنر تعزیه شهید سرلشگر خلبان عباس بابایی، پژوهشگر معماری و شهرسازی مهندس سید مهدی مجابی، پیش‌کسوت هنر سنتی نگارگری استاد احمد عقیلی، آیت‌الله علی شیخ محمدی «محمدی تاکندی» فقیه و مدرس عالی علوم، استاد عباس قانع هنرمند پیشکسوت تندیسگر و هفتمین پلاک نیز بر سردر منزل دکتر قاسم انصاری عالم و عارف فرهیخته قزوینی نصب و رونمایی شد.

حضرتی طرح ملی پلاک ماندگار را ادای دینی به مشاهیر و مفاخر کشور عنوان کرد و گفت: اجرای این طرح علاوه بر یادآوری حضور بزرگان و مفاخر به شهروندان و گردشگران در شهرها و محلات، فرصت خوبی برای شناساندن این افراد به نسل جدید خواهد بود.

دکتر قاسم انصاری، در ۱۲ آذرماه ۱۳۱۴ خورشیدی در افشاریه قزوین به دنیا آمد. فراگیری قرآن و تحصیلات ابتدایی و مقدماتی را در زادگاه خود و نیز در قزوین سپری نمود پس‌ازآن برای ادامه تحصیل به تهران عزیمت کرد و در سال ۱۳۳۸ در رشته علوم تربیتی از دانشگاه تهران فارغ‌التحصیل شد و به استخدام آموزش‌وپرورش درآمد و جهت تدریس در دبیرستان‌ها و مرکز تربیت‌معلم شهر خمین عازم آن دیار شد.

در سال ۱۳۴۸ موفق به اخذ فوق‌لیسانس رشته زبان و ادبیات فارسی دانشگاه تهران شد و در همان سال با کسب رتبه نخست در دوره دکتر به تحصیل در رشته ادیان و عرفان دانشگاه تهران پرداخت و در دانشگاه‌های مختلف کشور به تدریس پرداخت در سال ۱۳۶۹ به عضویت هیئت‌علمی دانشگاه‌های آزاد اسلامی زنجان و تاکستان درآمد.

تألیف، ترجمه و تصحیح کتاب، نگارش مقدمه و تحشیه بر کتاب‌ها و همچنین نگارش مقالات علمی ازجمله خدمات علمی، فرهنگی این دانشمند فرهیخته به شمار می‌روند.


انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha