• پنجشنبه / ۳ خرداد ۱۳۹۷ / ۱۳:۲۷
  • دسته‌بندی: فرهنگ حماسه
  • کد خبر: 97030301509
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

یک رزمنده هشت سال دفاع مقدس:

‌آزادی خرمشهر فتح الفتوح جنگ بود

‌آزادی خرمشهر فتح الفتوح جنگ بود

یک رزمنده هشت سال دفاع مقدس گفت: آزادسازی خرمشهر یک فتح الفتوح و نقطه عطفی در جنگ هشت ساله دفاع مقدس بود.

‌سردار کریم نصراصفهانی در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، در خصوص سوم خرداد و آزادسازی خرمشهر، اظهار کرد: عملیات بیت المقدس چهار مرحله داشت که مهمترین مرحله آن زمانی بود که ما رزمندگان پشت دروازه شهر خرمشهر بودیم. یک خرداد 1361 عملیات بیت المقدس در مراحل اول، دوم و سوم جفیر، هویزه، جاده آسفالتی اهواز به خرمشهر آزاد شده بود، اما شهر خرمشهر که تنها دستاورد بزرگ بعثی‌ها محسوب می‌شد هنوز باقی مانده بود.

وی افزود: بعثی‌ها و صدام از خرمشهر به عنوان برگ برنده استفاده می‌کردند، بنابراین آزادسازی این شهر اهمیت خاصی داشت. هرچند که سه آزاد سازی قبلی همگی استراتژیک بودند، اما آزادسازی خرمشهر هم استراتژیک بود و هم از نظر افکار عمومی مردم اهمیت بالایی داشت.

این رزمنده هشت سال دفاع مقدس با اشاره به اینکه در آب و هوایی گرم و در شرایطی سخت تصمیم بر این شد که مرحله چهارم عملیات بیت المقدس یعنی آزاد سازی خرمشهر کلید زده شود، افزود: شهر خرمشهر به گونه‌ای تجهیز شده بود که صدام اعلام کرد اگر نیروهای ایرانی بتوانند به خرمشهر وارد شوند کلید بصره یا بغداد را نیز به آنها خواهیم داد، چراکه واقعا فعالیت‎های مهندسی و تاکتیکی خاصی در خرمشهر پیاده کرده بودند.

نصراصفهانی تصریح کرد: یک خرداد 1361، با رمز یا علی ابن ابی طالب(ع) عملیات در مرحله چهارم از سرگرفته شد. پس از اعلام رمز عملیات و شروع آن آتش دشمن چنان سنگین بود که زمین و زمان می‌لرزید، در این شرایط رزمندگان ایرانی با مدد از خداوند عملیات را ادامه دادند، اما نه از راهی که دشمن انتظارش را می‌کشید. از طریق شلمچه به صورت گاز انبری نیروهای عراقی را در خرمشهر گرفتار کردیم. 

وی اضافه کرد: این عملیات را تا جاده، خرمشهر-شلمچه-بصره ادامه دادیم. تا به پل نو و گمرک و رودخانه اروند رسیدیم. 10 شب روز اول خرداد عملیات تا اینجا انجام شده بود. ابتدای روز دوم خرداد ماه حلقه محاصره رزمندگان ایرانی در برابر عراقی‌ها تنگ تر شده بود چراکه از چند جبهه، از سوی آبادان، شمال شرقی خرمشهر، جاده اصلی خرمشهر، گمرک و غرب خرمشهر فشارها بر نیروهای عراقی بیشتر و بیشتر می شد. 

صبح دوم خرداد نیروهای بعثی هیچ راهی برای فرار نداشتند

این رزمنده هشت سال دفاع مقدس گفت: صبح دوم خرداد سال 1361 دشمن هیچ راهی نداشت آنها سعی داشتند مدام با آتش های سنگین نیروهای ایرانی را عقب برانند، اما راه به جایی نبردند صبح روز سوم خرداد شهید کاظمی در بی سیم اعلام کرد خرمشهر آزاد شد و ساعت 11:30 دقیقه از رادیو و تلویزیون اعلام شد که خدا خرمشهر را آزاد کرد و واقعا خدا خرمشهر را آزاد کرد.

نصراصفهانی تصریح کرد: 16 هزار دشمن بعثی در آن روز تسلیم شدند و تا چشم کار می‌کرد در خرمشهر پرچم‌های سفید دست عراقی ها بالا بود. این اتفاق عزت اسلام و ذلت دشمن را به وضوح نشان داد.

وی تاکید کرد: خرمشهر تنها شهر بزرگی بود که نیروهای بعثی عراق اشغال کرده بودند و ورود به این شهر خودش کار عزتمندانه‌ای محسوب می شد. چراکه با در دست گرفتن خرمشهر هم انبار مهمات دشمن به دست رزمندگان افتاد هم عراقی ها از نظر روحی ضربه سنگینی دریافت کردند. هرچند که 16 هزار نیروی عراقی تسلیم شده بودند، 150 دستگاه تانک و نفربر را از دست داده و 53 فروند هواپیمای آنها منهدم شده بود.

این رزمنده هشت سال دفاع مقدس ادامه داد: زمانی که عراق می خواست خرمشهر را بگیرد نیروهای عراقی 34 روز پشت دروازه های خرمشهر با مردم دست خالی خرمشهر جنگید تا توانست شهر را بگیرد، اما رزمندگان ایرانی با تجهیزات فقط 38 ساعت زمان لازم داشتند تا دشمن بعثی را از خرمشهر بیرون برانند.

نصراصفهانی گفت: همواره اتحاد و حضور مردم در این کشور جوابگو بوده است. حضور مردم در میدان همیشه با پیروزی همراه بوده چراکه با همدلی میان مردم کسی نتوانسته دشمنی کند. 

وی خاطرنشان کرد: آزادسازی خرمشهر یک فتح الفتوح و نقطه عطفی در جنگ هشت ساله دفاع مقدس بود.

‌انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha