• سه‌شنبه / ۲۹ خرداد ۱۳۹۷ / ۱۲:۲۰
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 97032913766
  • خبرنگار : 71548

/رسانه‌ها ناامیدی پمپاژ می‌کنند؟/

انتقاد و نه نق زدن حق مسلم رسانه‌هاست

انتقاد و نه نق زدن حق مسلم رسانه‌هاست

یک فعال و کارشناس رسانه‌ معتقد است که رسانه‌ها باید ضمن بیان واقعیت‌ها و طرح انتقادهای به موقع، از پیچیده‌تر شدن شرایط جلوگیری کنند.

سید وحید عقیلی، رییس دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه آزاد اسلامی در گفت‌وگویی با ایسنا درباره عملکرد رسانه‌های داخلی در قبال پرهیز از گسترش ناامیدی و ایجاد توقعات بی‌جا در بین مردم، معتقد است که «به طور کلی بهتر است اگر ادعایی وجود دارد با روش علمی سنجش افکار و آراء بررسی و با مستندات و جداول مربوطه ارائه شود. درست است که در واقعیت برخی از روزنامه‌نگاران و تولیدکنندگان محتوا در فضای مجازی به صورت حرفه‌ای انجام وظیفه نمی‌کنند و قطعا این موضوع قابل بررسی است؛ اما در عین حال اینکه بخواهیم درباره‌ی کل رسانه‌ها به طور مطلق این ادعا را داشته باشیم، نیازمند تحقیقات علمی است تا بتواند صحت و سقم این ادعا را اثبات کرد.»

او با اشاره به تاثیر مالکیت رسانه‌ها در تولید محتوا، بیان کرد: باید به این نکته توجه کرد که لفظ عام رسانه شامل رسانه‌های زیادی از جمله خبرگزاری‌ها، روزنامه‌ها، مجلات، پایگاه‌های اطلاع‌رسانی، رسانه‌های اجتماعی و ... می‌شود که همگی با توجه به مالکیت به گونه‌های مختلف حزبی، صنفی، جکومتی، دولتی، ارگانی، خصوصی، نیمه خصوصی و ...، محتوای متفاوتی تولید می‌کنند؛ بنابراین می‌توان ادعای گسترش ناامیدی و ایجاد توقعات بالا توسط رسانه‌ها را در رسانه‌های مشخصی مورد بررسی قرار داد، اما نمی‌توان این ادعا را درباره‌ی کل رسانه‌ها مطرح کرد. می‌توان ادعای گسترش ناامیدی و ایجاد توقعات بالا توسط رسانه‌ها را در رسانه‌های مشخصی مورد بررسی قرار داد، اما نمی‌توان این ادعا را درباره کل رسانه‌ها مطرح کرد. آنچه با اطمینان ‌می‌توان گفت این است که هیچ حکم کلی نمی‌توان درباره رسانه‌ها داد.

رییس دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه آزاد اسلامی با تأکید بر اینکه «حق انتقاد و نه نق زدن حق مسلم رسانه‌هاست»، یادآور شد: اینکه بگوییم از بیان برخی واقعیت‌ها چشم‌پوشی کنیم تا باعث ناامیدی نشود، بسیار موضوع کلی است. به شخصه معتقدم که برخی رسانه‌ها اخباری منتشر می‌کنند که شاید ناآگاهانه تضادهای موجود در جامعه را بیشتر می‌کند که به نفع جامعه نیست. اما این موضوع اصلا به این معنی نیست که بخواهیم حقایق را کتمان کنیم. شاید به همین دلیل است که بحث «خبر خوب» در فضای رسانه‌ای کشور مطرح شده است که البته نیار به تعریف مشخصی دارد؛ اینکه خبر خوب خبری است که تشنج‌زدایی کند، به مردم امید بدهد، اوضاع‌ را وخیم‌تر از آنچه که هست نکند و  موارد دیگر که باید کاملا مشخض شود. اما در کل صرف طرح این موضوع گویای این است که انتشار برخی از اخبار در فضای رسانه‌ای فارغ از واقعی بودن آنها فقط به پیچیده شدن اوضاع کمک می‌کند.

عقیلی در ادامه گفت: به عنوان مثال هم اکنون ما در تحریم‌ هستیم، اوضاع مالی و اقتصادی خوب نیست، ارزش ریال و قدرت خرید مردم نیز پایین آمده است. در این شرایط سوال اینجاست که وظیفه رسانه‌ها چیست؟ به بیان جزئیات بیشتر بپردازند یا حرف نزنند؟. فکر می‌کنم رسانه‌ها باید واقعیت‌ها را به درستی منعکس و در عین حال از بیان اخباری که به پیچیده شدن اوضاع کمک می‌کند، پرهیز کنند. این موضوع بسیار پیچیده است.

او با تاکید بر سخت بودن کار حرفه‌ای رسانه‌ای، یادآور شد: در کل می‌توان گفت که روزنامه‌نگاران باید واقعیت و حقیقت (الزاما واقعیت با حقیقت انطباق ندارد) را منعکس کنند و از مدیرانی که کم کاری می‌کنند انتقاد کنند و به موقع به آنها هشدار دهند که در خدمت جامعه عمل کنند. اگر رسانه‌ای نتواند نقد کند، بهتر است که اصلا نباشد.

سید وحید عقیلی

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha