• شنبه / ۳۱ شهریور ۱۳۹۷ / ۱۶:۴۰
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 97063115350
  • خبرنگار : 71574

گفت‌وگو با محمد سلطانی‌فر ـ معاون مطبوعاتی و استاد ارتباطات

انتشار عکس‌های خشن از یک حادثه به خشونت دامن می‌زند

انتشار عکس‌های خشن از یک حادثه به خشونت دامن می‌زند

محمد سلطانی‌فر درباره رویکرد صحیح رسانه‌ها در قبال انتشار عکس‌هایی از حادثه تروریستی صبح امروز اهواز، گفت: انتشار عکس‌ها و مطالب مربوط به خشونت نه تنها خشونت را کم نمی‌کند بلکه به نگرانی، دلواپسی و ناآرامی دامن می‌زند.

معاون مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزیر ارشاد در گفت‌وگویی با ایسنا اظهار کرد: در وقایع تروریستی و خشونت بار یک نکته برای حوزه خبر بسیار اهمیت دارد و آن این است که از ترویج خشونت پرهیز کنند و جلوی انعکاس خشونت بیشتر را بگیرند. انتشار عکس‌ها و مطالب مربوط به خشونت نه تنها خشونت را کم نمی‌کند بلکه به نگرانی، دلواپسی و ناآرامی دامن می‌زند.

او با بیان اینکه انعکاس عکس‌های خشونت‌بار عمدتا ترویج و تشویق خشونت است، ادامه داد: به همین جهت تمام رسانه‌ها در سال‌های اخیر تا جایی که امکان دارد از انعکاس فیلم، عکس، اخبار و مطالب خشونت بار پرهیز می‌کنند تا جلوی خشونت بیشتر را بگیرند. همچنین در وقایعی که در سال‌های اخیر در کشورهای مختلف اتفاق افتاده است برای مثال از حادثه ۱۱ سپتامبر به بعد که حدود ۳ یا ۴ هزار نفر کشته شدند، هیچ عکس خشونت باری با محتوای سر له شده، دست قطع شده و ... انعکاس داده نشد؛ بنابراین در تمام حوزه‌ها هم سعی می‌شود که جلوی انعکاس اخبار خشونت‌بار گرفته شود.

این استاد ارتباطات با اشاره به دو نگاهی که درباره‌ی انتشار عکس و خبرها در مواقع بحرانی وجود دارد، گفت: برخی می‌گویند که هرگونه خبر، عکس، فیلم و مطلب که عاملی برای خشونت است و برای کودکان، زنان و جوانان مفید نیست، نباید انعکاس داده شود؛ البته تعداد کمی نیز معتقدند که به دلیل اینکه به‌روز بودن و حضور خود را در لحظه و صحنه نشان دهیم باید این مطالب و عکس‌ها را انتشار دهیم. متاسفانه آنچه در شبکه‌های اجتماعی اتفاق می‌افتد از نوع نگاه دوم است بدون توجه به اینکه پخش اخبار خشونت آمیز و انعکاس تصاویر خشونت بار می‌تواند تبعات منفی داشته باشد.

سلطانی‌فر در پایان تاکید کرد: این نوع حوادث تروریستی عمدتا حرکت‌های تروریستی کور محسوب می‌شوند و چندان نمی‌تواند دال بر اقتدار نظامی عاملان حادثه باشد. یک رژه معمول که سال‌های سال هم هست اتفاق می‌افتد، در حال برگزاری است. همه جای دنیا هم این نوع حرکت، حرکت تروریستی کور محسوب می‌شود. افراد هر لحظه می‌توانند حرکت تروریستی انجام دهند که خیلی ارزش نظامی ندارد. اینها یکسری حرکت‌های سبعانه است و تعدادی سرباز را که در حال رژه رفتن هستند، کشته‌اند اما ارزش نظامی ندارد و دال بر اقتدار نیست.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha