• دوشنبه / ۲۳ مهر ۱۳۹۷ / ۱۴:۰۷
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 97072312985
  • منبع : نمایندگی همدان

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری همدان:

زنان روستایی نان‌آوران پایدار روستاها و سربازان گمنام اقتصادی هستند

زنان روستایی نان‌آوران پایدار روستاها و سربازان گمنام اقتصادی هستند

ایسنا/همدان مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری همدان با بیان اینکه زنان روستایی نقطه اصلی معیشت هستند، گفت: زنان نان‌آوران پایدار روستاهای ما هستند و اگر در روستا نباشند زنجیره دادوستد روستاها از بین خواهد رفت. 

به گزارش ایسنا، طاهره دوروزی دوشنبه 23 مهرماه در همایش روز جهانی زنان روستایی استان همدان، اظهار کرد: انتخاب یک روز جهانی برای زنان روستایی نشان‌دهنده توانمندی این بانوان است؛ زنان ما در روستاها سربازان‌ گمنام اقتصادی ما هستند و گاهی خیلی جلوتر و پیشگام‌تر از مردان کار می‌کنند. 

وی با تأکید بر اینکه زنان نان‌آوران پایدار روستاهای ما هستند، ادامه داد: زنان روستایی حتی در زمان بارداری بر روی زمین کشاورزی کار می‌کنند، در اقتصاد خانواده بسیار نقش دارند و نقطه اصلی معیشت هستند، جوامع ما به بانوان بستگی دارد اما با این وجود در فقر نابسامانی به سر می‌برند، زنان نان‌آوران پایدار روستاهای ما هستند و اگر در روستاها نباشند زنجیره دادوستد روستاها از بین خواهد رفت. 

مشاور استاندار همدان در امور بانوان اذعان کرد: بسیاری از مردان به علت مهاجرت و فعالیت در شهرها همسران خود را در روستاها ترک می‌کنند و این رنج زنان روستایی را بیشتر می‌کند و یک فاجعه است، بانوانی نیز که همراه همسرانشان مهاجرت می‌کنند آن کارآیی قبل را ندارد. 

وی توانمندی زنان و صرفا سوق دادن آنان به سمت خوداشتغالی را شمشیری دو لبه دانست و اظهار کرد: در صورتی‌که این مسأله مدیریت نشود موجب آسیب‌های زیادی می‌شود که یکی از آنها بی‌مسئولیت شدن مردان نسبت به کسب درآمد می‌شود و با وجود اینکه کارآفرینی‌های امروزه خیلی خوب است اما نباید اینگونه باشد که مردان نسبت به کار بی‌تفاوت شوند. 

دوروزی با بیان اینکه زنان باید وارد اجتماع شوند و حقوق، بینش و آگاهایشان بیشتر شود، افزود: توانمندسازی زنان باید مدیریت شود و مراقب باشند این توانمندی نباید به گونه‌ای باشد که مردانشان ضعیف شوند، مسئولیت زنان در روستا خیلی بیشتر شده و نسبت به مسائل حقوقی و قضایی باید آگاهی بیشتری پیدا کنند. 

مشاور استاندار همدان در امور بانوان بیان کرد: سواد زنان در روستا باید بسیار بالاتر رود و کارآفرینی‌های بانوان روستایی ما در کنار همسرانشان باید به بازارهای ملی و کشوری راه پیدا کنند. 

دوروزی بیان کرد: بسیار نگران بیماری زنان هستیم چرا که نسبت به مردان در معرض بیماری‌های شدیدتری قرار می‌گیرند و به لحاظ عدم دسترسی به امکانات و عدم آگاهی به بیماری‌های خیلی سخت و بدی دچار می‌شوند. 

وی ادامه داد: بازماندگان تحصیل بیشتر دختران ما هستند و به علت دوری مسیر و کفایت مالی کمتر به آنها اجازه تحصیل نمی‌دهند در حالیکه سطح تحصیلات و اطلاعات آنها باید افزایش پیدا کند. 

مشاور استاندار همدان در امور بانوان عنوان کرد: بحث سلامت بیماری خاص زنان و بیماری‌های مشترک دام و انسان و آموزش و سواد باید خیلی مدنظر قرار داده شود و زنان در روستاها حتما با دهیاری‌ها و خانه‌های بهداشت ارتباط بگیرند. 

دوروزی در پایان با بیان‌اینکه زنان روستایی خیلی خیلی توانمند هستند و باید خود را باور داشته باشند و به کارآفرینی برسند، گفت: در روستاها به ویژه «ورکانه» صندوق خُرد کارآفرینی و تاب‌آوری اجتماعی باید مورد توجه قرار گیرد. 

نقش بسیار موثر زنان روستایی در توسعه بخش کشاورزی

مدیر جهادکشاورزی شهرستان همدان نیز گفت: بانوان توان بسیار بالایی برای اجرای طرح‌های جهادکشاورزی دارند و نقش زنان روستایی در بحث توسعه بخش کشاورزی بسیار موثر است.

حسین فضلی با بیان اینکه بحث توسعه در هر بخشی به ویژه کشاورزی یکی از مؤلفه‌های اساسی آن توانمندی نیروی انسانی آن جامعه است، اظهار کرد: در حوزه تولیدات کشاورزی و روستا زنان روستایی 50‌ درصد از این‌منابع را شامل می‌شوند و نقش بسزا و موثری در توسعه روستا دارند به همین علت 15 اکتبر یا 23  مهرماه به عنوان روز جهانی زنان روستایی نامگذاری شده است.

وی ادامه داد: نقش زنان روستایی در بحث توسعه بخش کشاورزی بسیار موثر است به طوریکه بعضی بانوان به صورت مستقیم در بحث تولید مثل زنبورداری، دامداری و صنایع دستی‌ ورود پیدا کرده‌اند و این قشر نقش بسزایی در رنگین کردن سفره مردم جامعه دارند.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان همدان افزود: بسیاری از بانوان روستایی طرح‌هایی را درخواست دادند و برخی مشغول تولید هستند به ویژه در مورد مشاغلی که ظریف‌کاری دارد و می‌توان گفت در این رشته‌ها موفق بوده‌اند.

فضلی خاطرنشان کرد: بخش کشاورزی اقدام به تشکیل صندوق خُرد زنان روستایی کرده و چیزی حدود  7 صندوق فعال در روستاهای تابعه همدان با 165 میلیون اعتبار وجود دارد و  50 درصد مبلغ مذکور در قالب وام ارائه می‌شود به طوریکه هدف از تشکیل این صندوق‌ها جذب حداکثری مشارکت بانوان در بحث تولید و پویایی توسعه روستایی است.

وی با بیان اینکه بانوان توان بسیار بالایی برای اجرا طرح‌های جهادکشاورزی دارند، عنوان کرد: بانوان در صورتی‌که طرح‌ها و برنامه‌هایی در حوزه پرورش گل و گیاهان زینتی، مشاغل کوچک خانگی، دامداری‌های کوچک و سنتی با رعایت اصول بهداشتی و زنبورداری داشته باشند، جهادکشاورزی از آنها حمایت می‌کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha