• یکشنبه / ۶ آبان ۱۳۹۷ / ۱۶:۱۳
  • دسته‌بندی: خراسان شمالی
  • کد خبر: 97080603145
  • منبع : نمایندگی خراسان شمالی

راننده کامیون‌ها در خراسان شمالی، چشم انتظار توزیع لاستیک

راننده کامیون‌ها در خراسان شمالی، چشم انتظار توزیع لاستیک

ایسنا/خراسان شمالی در حالی‌که رانندگان کامیون در چند سال گذشته از پائین بودن کرایه‌های بار به شدت گلایه‌مند بودند، امسال هم افزایش نرخ ارز موجب شد تا مشکلات این قشر از جامعه دوچندان شود.

به گزارش ایسنا، هم‌اکنون شمار فراوانی از رانندگان حمل بار در این استان به شدت با مشکل تأمین لاستیک و سایر قطعات خودروی خود مواجه هستند که گرانی این کالاها از یک سو و ارائه نکردن آن‌ها از سوی فروشگاه‌های توزیع از سوی دیگر آن‌ها را مستأصل کرده است.

دو ماه است که شب و روز ندارم

کشاورز یکی از رانندگان خراسان‌شمالی که کامیون 10 چرخ دارد در گفت‌وگو با ایسنا گفت: لاستیک‌های چرخ‌های جلوی کامیون کامل صاف شده و به شدت با مشکل تأمین لاستیک برای چرخ‌های جلوی کامیون مواجه هستم.

وی توضیح داد: لاستیک‌های چرخ‌های جلویی کامیون زمانی‌که کارکرد آن به 50 درصد رسید باید تعویض و به چرخ‌های عقبی خودرو منتقل شود تا از بروز هر گونه‌ای حادثه‌ای جلوگیری شود اما هم‌اکنون این امکان برای بنده وجود ندارد.

کشاورز افزود: روز گذشته برای خرید لاستیک به یکی از لاستیک‌فروشی‌ها مراجعه کردم، آنها قیمت لاستیک میش لند را 13 میلیون تومان و کوموهو را 9 تا 10 میلیون تومان اعلام کردند و از سوی دیگر فروشنده اعلام کرده که باید از نمایندگی سئوال کنم که لاستیک موجود دارد یا خیر.

وی ادامه داد: از آنجایی‌که در گذشته دو حلقه لاستیک تعاونی از شرکت انجمن صنفی دریافت کرده‌ام دیگر لاستیکی به بنده داده نمی‌شود و طبق گفته مسئولان باید منتظر بمانم تا توزیع لاستیک به همه کامیون‌های استان به اتمام برسد و در مرحله بعدی اگر دوباره لاستیک تعاونی توزیع شد، لاستیک تحویل بگیرم.

این راننده کامیون خاطرنشان کرد: از سوی دیگر برخی لاستیک‌های ایرانی را هم نمی‌توان در چرخ‌های جلویی استفاده کرد، چون از مواد بی‌کیفیت ساخته می‌شود و پس از گذشت دو ماه پوسته پوسته می‌شود و دیگر کارایی ندارد.

وی اظهار کرد: صاف بودن لاستیک چرخ‌های جلویی در کامیون خطرات زیادی دارد که مهم‌ترین آن‌ها ترکیدگی لاستیک و چپ شدن خودرو و شاید مرگ راننده باشد و هم‌اکنون با این ترس رانندگان در حال جابجایی کالاهای مردم هستند.

کشاورز خاطرنشان کرد: فقط نبود و گرانی لاستیک نیست که رانندگان را آزار می‌دهد بلکه قیمت سایر لوازم یدکی‌ها نیز سرسام‌آور شده است، برای تعویض یک روغن موتور پس از پیمایش 10 هزار کیلومتر رقم 550 هزار تومان باید پرداخت کنیم، فیلتر هوا از 100 هزار تومان از ماه گذشته به 150 هزار تومان رسیده است.

وی تصریح کرد: از همه بدتر هزینه تعمیر یک کامیون در صورت قفل شدن است که این رقم از 15 میلیون تومان در سال گذشته به 70 میلیون تومان در سال جاری رسیده است.

این راننده کامیون در ادامه گفت: دو ماه است که شب و روز ندارم و یکسره در جاده‌ها در حال کارکردن هستم تا پول خرید یک جفت لاستیک خوب را تامین کنم تا جلوی بروز هر حادثه‌ای را بگیرم اما یک راننده کامیون چقدر توان دارد؟ چقدر می‌تواند این فشارها را تحمل کند؟

رانندگان جان خود را در دست گرفته و در جاده‌ها در حال خدمات‌رسانی هستند

یکی دیگر از رانندگان خراسان‌شمالی در ادامه در گفت‌وگو با ایسنا خاطرنشان کرد: لاستیک یکی از چرخ‌های کامیونم دیروز ترکید و مجبور به استفاده از لاستیک زاپاس شدم.

وی با اشاره به این‌که به شدت به لاستیک نیازمند هستم و از سوی دیگر هم‌اکنون توان خرید لاستیک با قیمت آزاد را نیز ندارم، افزود: چندین مرتبه به انجمن صنفی رانندگان و اداره‌کل حمل و نقل مراجعه کرده‌ام اما آن‌ها می‌گویند باید منتظر بمانید تا نوبتتان شود.

وی خاطرنشان کرد: اما شاید نام بنده در آخر لیست نوشته شده باشد، باید تا آن مدت منتظر بمانم و ماشین خود را بخوابانم تا یک جفت لاستیک به دست بنده برسد!

وی گفت: صاف بودن لاستیک خطرات زیادی را به‌دنبال دارد و در حقیقت رانندگانی که با لاستیک‌های صاف در حال رانندگی هستند جان خود را در دست گرفته و در جاده‌ها در حال خدمات‌رسانی هستند.

به علت شکایت‌های انجام شده، اجازه توزیع لاستیک از انجمن صنفی خراسان‌شمالی گرفته شد

«سعید سبحانی» معاون اداره‌کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان‌شمالی نیز در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به این‌که شمار کامیون‌های دارای کارت هوشمند در این استان 4000 دستگاه است، گفت: تاکنون 2720 حلقه لاستیک در میان کامیون‌های استان توزیع شده است.

وی با بیان این‌که در گذشته حواله‌های لاستیک تحویل انجمن صنفی رانندگان می‌شد و این انجمن امر توزیع را در میان کامیون‌ها انجام می‌داد، تصریح کرد: اما آنقدر شکایت رانندگان از این انجمن در استان زیاد شد که از ابتدای ماه جاری اداره‌کل مجبور شد تا خود اسامی را به انجمن صنفی اعلام و این انجمن فقط لاستیک را تحویل راننده کامیون دهد.

سبحانی توضیح داد: شمار فراوانی از رانندگان به این اداره‌کل مراجعه کرده و اعلام می‌کردند که انجمن صنفی لاستیک را به کامیون‌هایی تحویل داده که هم‌اکنون نیاز مبرم نداشته و یا به آشنایان تحویل داده شده است.

وی افزود: این اداره‌کل برای این‌که جلوی گلایه و اعتراضات را بگیرد، لاستیک‌ها را تنها بر اساس پیمایش مسافت توزیع می‌کند.

این مقام مسئول در پاسخ به این پرسش که اگر راننده‌ای نیاز جدی به لاستیک داشته باشد و شاید در این فاصله نزدیک نوبت وی برای تحویل لاستیک تعاونی نباشد، آیا لاستیک تحویل وی می‌شود؟ گفت: این اداره‌کل تنها بر اساس مسافت طی شده توسط کامیون لاستیک‌ها را توزیع می‌کند.

وی یادآور شد: ممکن است اگر اعلام کنیم در ابتدا لاستیک به کامیون‌هایی اعطا می‌شود که لاستیک آن‌ها خراب است، در این میان شماری از فرصت استفاده کرده و برای دریافت لاستیک، لاستیک‌های نو را از کامیون جدا کرده و لاستیک خراب را در زیر کامیون قرار دهند، بنابراین مجبوریم فقط بر اساس پیمایش مسافت آن‌ها را توزیع کنیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha