• سه‌شنبه / ۱۱ دی ۱۳۹۷ / ۰۳:۳۴
  • دسته‌بندی: قم
  • کد خبر: 97101005445
  • منبع : نمایندگی قم

با تدبیر، زمستانی زیبا برای دانش‌آموزان بسازیم‌

با تدبیر، زمستانی زیبا برای دانش‌آموزان بسازیم‌

ایسنا/قم متاسفانه هرساله با شروع فصل سرما، شاهد اتفاقات ناگواری در مدارس کشور هستیم؛ اتفاقاتی که می‌تواند آتیه دانش‌آموزان را تحت‌الشعاع قرار دهد و این آینده‌سازان کشور را با ناامیدی و یاس مواجه سازد. آتش‌سوزی در مدرسه سفیلان در سال ۱۳۸۳، آتش‌سوزی مدرسه درودزن در سال ۱۳۸۵، آتش‌سوزی مدرسه شین‌آباد در سال ۱۳۹۱ و مدرسه‌ای در زاهدان در سال جاری هیچ‌گاه از اذهان مردم ایران پاک نخواهد شد. به بهانه شروع فصل سرما به سراغ مسئولین استانی رفته و در خصوص میزان ایمنی مدارس استان قم پرس‌وجو کرده‌ایم.

‌حمید کریمی سخنگوی سازمان آتش‌نشانی قم در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه طبق دستورالعمل‌ها و وظیفه آتش‌نشانی، سازمان فقط می‌تواند در حد بازدید ایمنی به مدارس ورود کند، افزود: در مرحله اول،‌ تذکراتی به مدیران مدارس داده می‌شود، این کار طی سال‌های گذشته انجام گرفته به این صورت که افرادی از طرف سازمان آتش‌نشانی در مدارس حضور پیدا می‌کنند و بعد از بازدید از مدرسه،‌ نکاتی را به مسئولین مدرسه یادآور می‌شوند.

برگزاری کلاس آموزشی توسط آتش‌نشانی

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی استان قم ادامه داد: اقدام دیگر سازمان برای ایمنی مدارس،‌ برگزاری کلاس‌های آموزشی در مدارس مشروط به درخواست مدارس از سازمان است،‌ این آموزش‌ها چند منظوره بوده و دانش‌آموزان،‌ معلمان و خانواده‌ها در آن مشارکت دارند؛ آموزش‌ها متناسب با پایه تحصیلی دانش‌آموزان در نظر گرفته شده است.

وی تصریح کرد: یک سری از اقدامات هم باید توسط خود آموزش‌وپرورش انجام شود، مثلا در برخی مدارس مشاهده می‌شود که زمین نشست می‌کند که تذکرات لازم از جانب آتش‌نشانی داده می‌شود، از دیگرمواردی که در مدارس دیده شده، شکستگی پله‌های مدارس در اثر رفت‌وآمد زیاد است که در نهایت منجر به سقوط از پله‌ها و شکستگی می‌شود.

انبار سرایداری؛ کانون خطر مدارس

کریمی خاطرنشان کرد: یکی ازموارد قابل توجه در بازدید از مدارس، قسمت انبار سرایدار مدرسه بوده که محلی برای تجمیع صندلی‌های شکسته و کارتون است و در واقع به کانون خطر مدارس تبدیل شده است.

حادثه‌ای در مدارس استان نداشته‌ایم

وی همچنین بیان کرد: خوشبختانه در چند سال اخیر با تلاش‌هایی که آموزش‌وپرورش و آتش‌نشانی داشته اند، گزارشی در خصوص آتش سوزی و حوادث بزرگ نداشته ایم، مسئله گازکشی در کلان شهرها حل شده و این مسئله در سیستم گرمایشی و سرمایشی مدارس بسیار تاثیرگذار بوده است، اما متاسفانه گازکشی در شهرهای کوچک و مناطق محروم به صورت کامل اجرا نشده و همین باعث شده تا هر ساله شاهد حوادثی در این خصوص باشیم.

سخنگوی آتش‌نشانی قم در عین حال با اشاره به برخی مشاهدات خود گفت: متاسفانه در بازدید از یکی از مدارس مناطق مرفه‌نشین قم متوجه شدم که در برخی کلاس‌های درس، از بخاری‌های بدون دودکش استفاده می‌شود و به علت سرمای هوا تمام در و پنجره‌های کلاس بسته شده و مونوکسید در محیط کلاس منتشر شده است و دانش‌آموزان از این گاز استنشاق می‌کنند که همین مسئله باعث خواب‌آلودگی دانش‌آموزان و معلم و پایین آمدن بازدهی کلاس شده بود.

چند نکته برای ایمنی بیشتر

وی در پایان چند نکته ایمنی را یادآور شد و افزود: اصلا نباید بخاری‌های بدون دودکش در مدارس استفاده شود و توصیه می‌شود که این بخاری‌ها جمع‌آوری شوند، همچنین خروجی دودکش بخاری کنترل شود و بخاری‌ها به دور از دسترس دانش‌آموزان قرار گیرند.

جمع‌آوری بخاری‌های نفتی

محسن پورگلیان مدیر اداره کل نوسازی مدارس استان قم نیز به خبرنگار ایسنا گفت: در استان قم حدود ۶۳۰ مدرسه وجود دارد که ۵۰درصد مدارس استان از نظر ایمنی و استحکام کاملا استاندارد هستند، ۲۵درصد مدارس تا حدودی مقاوم بوده و نیاز به انجام عملیات تکمیلی دارند و ۲۵درصد دیگر مدارس استحکام لازم را ندارند و باید تخریب و بازسازی شوند.

وی با بیان اینکه از سال ۱۳۹۲ اعتبار ویژه‌ای برای استانداردسازی سالانه سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی مدارس کشور در نظر گرفته شده است، افزود: تمام مدارسی که از حدود ۱۵ سال قبل ساخته شده‌اند از سیستم گرمایشی مرکزی و شوفاژ استفاده می‌کنند، به طور کلی ۵۸درصد از مدارس استان از نظر گرمایشی و سرمایشی کاملا ایمن هستند، حدود ۲۰درصد مدارس از سیستم گرمایشی فرسوده و غیرایمن استفاده می‌کنند و حدود ۲۰درصد باقیمانده مدارس فاقد سیستم استاندارد هستند، یعنی از بخاری گازی غیراستاندارد یا بخاری نفتی استفاده می‌کنند، البته بخاری‌های نفتی جمع‌آوری شده‌اند اما گاهی ممکن است وسایل گرمایشی موجود جوابگوی نیاز کلاس درس نباشد و اجبارا از بخاری نفتی استفاده شود.

مدیر اداره کل نوسازی مدارس استان قم تصریح کرد: تعامل با مدارس بر عهده آموزش‌وپرورش است و اداره کل نوسازی مدارس هر ساله در ابتدای فصل سرما و زمانی که احساس کنیم خطری دانش‌آموزان را تهدید می‌کند، تذکرات لازم را یادآور می‌شود و نظارت وجود دارد، این مسئله که تمام مدارس مجهز به سیستم گرمایشی استاندارد و ایمن شوند، از طریق اداره نوسازی درحال پیگیری است تا ان شاءالله خطرات احتمالی برطرف شود.

‌تجهیز مدارس قم به سیستم گرمایشی ۵۰میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد

وی ادامه داد: حدود ۵۰ میلیارد تومان بودجه نیاز است تا تمام مدارس استان به سیستم گرمایشی مناسب و استاندارد مجهز شود، در صورت تحقق بودجه تا مهرماه سال آینده، تمام بخاری‌های نفتی از مدارس استان جمع می‌شوند و مدارسی که از ایمنی کافی برخوردار نیستند را از حداقل ایمنی بهره‌مند کنیم.

همچنین حمیدرضا شیخ‌الاسلام مدیرکل آموزش‌وپرورش استان قم طی جلسه‌ای با معاونین مدارس، تمام مدارس را موظف کرده تا اعلام کنند برای گرمایش مدرسه خود از چه وسیله‌ای استفاده می‌کنند و این وسایل تا چه حد استانداردهستند.

امید است تا با نظارت و اقدام به موقع مسئولین مربوطه هیچگاه شاهد اتفاقاتی نظیر آنچه که در سفیلان، درودزن، شین‌آباد و زاهدان رخ داده، دراستان قم و هیچ یک از مدارس کشور نباشیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha