• سه‌شنبه / ۱۱ دی ۱۳۹۷ / ۱۲:۴۱
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 97101105898
  • خبرنگار : 71214

وزیر کشاورزی اعلام کرد

یک سوم رکوردها تولید کنیم، هیچ مشکلی نداریم

یک سوم رکوردها تولید کنیم، هیچ مشکلی نداریم

وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرد: اگر یک سوم رکورد تولید نمونه‌های بخش کشاورزی، در کشور به طور متوسط تولید شود، هیچ مشکلی از نظر تولید و آب نداریم.

به گزارش ایسنا، محمود حجتی در مراسم تجلیل از نمونه‌های ملی بخش کشاورزی در سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی اظهار کرد: امروز نمونه‌های بخش کشاورزی دوباره به ما ثابت کردند که اگر یک سوم رکورد تولید آنها در واحد سطح در کشور به طور متوسط تولید شود نه تنها از نظر تولید محصولات کشاورزی هیچ مشکلی نداریم، بلکه بهره وری افزایش یافته و مصرف آب در بخش کشاورزی نیز کاهش پیدا می‌کند و هیچ مشکلی در کشور نخواهیم داشت.

وی افزود: البته برخی تصور می‌کنند که دلسوز محیط زیست هستند و از این جهت نباید تولید کنیم و محدودیت‌هایی برای تولید ایجاد کنیم اما باید گفت که اینگونه نیست و هم اکنون در کشور محدودیت منابع آبی نداریم، بلکه مشکل در چگونگی مصرف آن داریم. به عنوان مثال کشاورز نمونه گندم کار که امروز از آن تقدیر شد رکورد تولید ۱۳ تن و ۵۷۱ کیلوگرم در هکتار را ثبت کرده بود. این در حالیست که متوسط گندم دیم و آبی کشور ۳۱۰۰ کیلوگرم است و حتی اگر گندم دیم را کنار بگذاریم و متوسط تولید گندم در دو میلیون و ۱۰۰ هزار هکتار گندم آبی را به ۶.۵ تن در واحد سطح برسانیم می‌بینید که چه اتفاق بزرگی در کشور می‌افتد.

حجتی گفت: در زمینه چغندر قند رکورد ۱۷۳ تنی توسط یکی از بهره بردان نمونه به ثبت رسید و امسال از تولید ۴ میلیون تنی این محصول در سال ۱۳۹۲ به ۸ میلیون تن رسیدیم. این نشان می‌دهد که با توسعه علم وتکنولوژی و ترویج می‌توان وضعیت بخش کشاورزی را به مراتب بهتر از این کرد.

وی با اشاره به رکورد تولید ۱۲ تن شلتوک در شالیزارهای شمال کشور و رکود شکنی کشاورز نمونه سیب زمینی کار گفت: اگر مقطعی صادرات ممنوع می‌شود به این خاطر است مردم زیربار گرانی و افزایش قیمتها هستند و محدودیت‌ها در این زمینه زیاداست. بنابراین شما هم باید به این مسئله توجه کنید که هزینه تولید و قیمت را کاهش دهید.

وزیر جهاد کشاروزی ادامه داد: تولید کننده کلزا رکورد ۷۱۰۰ کیلوگرم در واحد سطح را به ثبت رسانده  در حالی که متوسط کشور ۲۱۰۰ کیلوگرم است و البته امسال جای تقدیر دارد چرا که میزان تولید دانه کلزا در سال جاری دو برابر پارسال و شش برابر سال ۱۳۹۵ بوده است. البته ما به دنبال تولید این محصول بیشتر از ۶۰۰ هزار تن هستیم.

وی به رکورد شکنی باغداران نمونه در زمینه تولید پسته و زیتون اشاره کرد و گفت: هم اکنون در کشور ظرفیت تولید ۲ میلیون تن پرورش ماهی در دریا وجود دارد که حتی اگر بتوانیم یک میلیون تن آن را تولید کنیم این میزان با کل صید و صیادی ما که به یک میلیون و ۱۰۰ هزار تن می رسد، برابری می‌کند. بنابراین در چنین شرایطی نباید سواحل کشور ما به ویژه سواحل جنوب شرق توسعه نیابد.

حجتی تصریح کرد: به بهانه این که متوسط بارش باران کشور کم است، نباید تنبلی کنیم و کار را تعطیل کنیم چرا که اصلا این طور نیست و مناطقی در کشور وجود دارد که اتفاقا متوسط بارش باران مناسبی در آنجا وجود دارد و می‌توان از این ظرفیتها استفاده کرد.

به گزارش ایسنا، در پایان این مراسم ۱۵۸ نفر از کشاروزان و بهره بردان بخش کشاورزی در ۹ گروه تخصصی انتخاب شدند و از چند نفر از آنها در حضور وزیر جهاد کشاروزی به عنوان بهره بردار نمونه تجلیل شد همچنین از ۱۰۰ اپلیکیشن تولید شده در بخش کشاورزی ۱۳۰ نشریه در این حوزه و تمبر سومین سه دوره تجلیل از کشاورزان نمونه رونمایی شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha