• سه‌شنبه / ۲۷ فروردین ۱۳۹۸ / ۱۱:۴۶
  • دسته‌بندی: فرهنگ حماسه
  • کد خبر: 98012711613
  • خبرنگار : 71451

در هشتمین پاسداشت ادبیات جهاد و مقاومت عنوان شد:

نماز مهمترین عامل تکوین شخصیت شهید صیاد شیرازی بود

نماز مهمترین عامل تکوین شخصیت شهید صیاد شیرازی بود

هشتمین پاسداشت ادبیات جهاد و مقاومت به همراه انتشار تقریظ مقام معظم رهبری بر کتاب «در کمین گل سرخ» در قطعه ۲۹ بهشت زهرا (س) با حضور امیر سرلشکر موسوی فرمانده کل ارتش، سرلشکر فیروزآبادی، امیر سرتیپ آراسته رییس هیات معارف جنگ شهید صیاد شیرازی، مرتضی سرهنگی و جمعی از پاسداران و روحانیون برگزار شد.

به گزارش ایسنا در این مراسم که جمعی از مقامات کشوری و لشکری و هنرمندان حضور داشتند؛ علیرضا مختار پور معاون انتشارات دفتر حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری بیان کرد: با توجه به شرایط پیش آمده در کشور ممکن است برای برخی این پرسش ایجاد شود که برگزاری چنین مراسمی چه ضرورتی دارد؟ باید اشاره‌ای به فرمایش مقام معظم رهبری داشته باشم چراکه ایشان سیل حضور مردم برای کمک به هموطنان را یکی از آموزش‌های شهدای گرانقدر نامیدند.

وی افزود: وظیفه ما تجلیل و تقدیر از معلمان گرانقدری است که این درس را به ما آموختند. چه روزی بهتر از زمانی که یک طرفش نزدیک به سالروز شهادت شهید صیاد شیرازی و سوی دیگرش در آستانه روز ارتش قرار گرفته است.

مختارپور با اشاره به مقاله‌ای که در روزهای آینده منتشر می‌شود خاطرنشان کرد: در این مقاله پنج خصوصیت شهید صیاد شیرازی تشریح شده است و اینکه چگونه توانسته است در مناقشات، اختلاف‌های نظری و عملی تأثیر گذار باشد و شخصیتی برای جبهه متعهد انقلابی باشد.

وی توضیح داد: مباحثی همچون «تعهد و تخصص»، «توجه به محاسبات معمول و مادی جهان»، «ابقا و انحلال ارتش»، «ولایت پذیری، ولایت گریزی و ولایت پذیری مشروط» و «مدیریت» پنج موضوعی است که در این مقاله تشریح شده است.
وی یادآور شد: در انتهای مقاله به عوامل تکوین شخصیت شهید صیاد شیرازی اشاره کرده‌ام که مهمترین عامل تأثیر نماز بر زندگی او بوده است.

دراین مراسم که حجت الاسلام شیرازی نماینده ولی فقیه در نیروی قدس سپاه و امیر سرتیپ سید حسام هاشمی نیز حضور داشتند، امیر سرتیپ آراسته خاطراتی از شهید صیاد شیرازی بیان کرد و در سخنانی گفت: شهید صیاد شیرازی اعتقاد داشت که همه ما سرباز ولایت هستیم برای همین باید روح، قلب و جسم خود را برای سربازی آموزش دهیم.

این فرمانده ارتشی تاکید کرد: شهید صیاد شیرازی لحظه‌ای از ذکر و عبادت در جبهه و زندگی روزمره غافل نمی‌شد.

در بخش دیگر این مراسم، محسن مؤمنی شریف بیان کرد: شهید صیاد شیرازی یک نظامی به تمام معنا بود. در همه دوره‌های نظامی نفر اول بود جز یک دوره که در آن مصلحتی بود: آن دوره که شهید صیاد دوم شد اعتراضی نکرد علی‌رغم اینکه او باید اول می‌شد. شهید صیاد به این دلیل که باید از دست شاه تقدیر می‌شد اعتراضی نکرد.

این نویسنده افزود: در زمان گذشته برای نویسندگانی که می‌خواستند از خاستگاه دینی بنویسند، این کار غیر ممکن بود. با باید به جریانی شرقی وابسته بودیم یا روشنفکران غربی؛ از همین رو ادبیات دینی در ادبیات رسمی کشور جایگاهی نداشت. شرایط اکنون نسبت به گذشته بسیار متفاوت است. در شرایط قبل اگر. خدای شاعری و نویسندگی بودیم به جایگاهی نمی‌رسیدیم.

وی گفت: اکنون شاهد ادبیاتی هستیم که به انقلاب اسلامی اعتقاد دارد و بسیار پیشرو است‌. اکنون که یک مکتب اسلامی، پیشرو و مسئول مواجهی وم این رشد در ادبیات را مدیون مقام معظم رهبری هستیم بنابراین باید بکوشیم تا به سلیقه مشکل پسند ایشان برسیم.

به گزارش ایسنا در بخش دیگر این مراسم، مهدی صیاد شیرازی با اشاره به سه ویژگی پدرش بیان کرد: شهید صیاد شیرازی یه ویژگی شاخص داشت که هر یک از آن‌ها زیر شاخه‌های متعددی دارد. نخستین ویژگی پدرم «تعبد» ایشان بود. در کتاب «در کمین گل سرخ» به موضوع تعبد و نماز ایشان اشاره شده است. پدرم را در زمان تیمسار ناجی به دلیل تعبد به نماز ۴۸ ساعت باز داشت کردند.

وی ادامه داد: پدرم به نظام اسلامی توجه ویژه داشت. وظایف خود را نسبت به بیت‌المال صادقانه دنبال می‌کرد و در این کار نظم و انضباط ویژه داشت.
پسر شهید صیادشیرازی در پایان سخنانش یادآور شد: پدرم به امام خمینی (ره) و امام خامنه‌ای و جایگاه ولایت فقیه ارادت ویژه داشت. شهید صیادشیرازی، مطیع محض و سرباز آنها بود.

به گزارش ایسنا کتاب «در کمین گل سرخ» رمانی درباره زندگی شهید علی صیاد شیرازی است که محسن مؤمنی شریف آن را در قالب رمان به نگارش در آورده است.

ادامه دارد…

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha