• سه‌شنبه / ۳ اردیبهشت ۱۳۹۸ / ۱۰:۰۳
  • دسته‌بندی: خوزستان
  • کد خبر: 98020301127
  • منبع : نمایندگی خوزستان

گزارشی از بحران سیل در خوزستان

نخل‌های شادگان خفه شده‌اند/ آب وارد آبادان نشده

نخل‌های شادگان خفه شده‌اند/ آب وارد آبادان نشده

ایسنا/خوزستان سیل زدگانی که هنوز زندگیشان خیس است و دیگر این زندگی برایشان زندگی نمی‌شود، در 42 اردوگاه ساکن هستند و دولت و خیرین هر آنچه در توان داشتند بر روی دایره گذاشتند و به خسارت دیدگان، آب و غذا و تجهیزات امدادی رساندند.

اما آنقدر حجم خسارت‌ها بالاست که هنوز هم گروهی از حدود ۱۲۰ هزار خسارت دیده از سیل خوزستان در چادرها و در شرایط سخت زندگی می‌کنند و یکبار دیگر جنگ زدگی را تجربه می‌کنند و در این برخی از خدمات ارائه شده راضی اند و برخی ناراضی.

برابر آخرین گزارش‌ها حجم آب ورودی به پشت سدهای استان خوزستان کاهش یافته و به تبع آن خروجی سدها نیز به رودهای کرخه و کارون کاهش پیدا کرده که همین امر موجب فروکش کردن آب در برخی مناطق سیل‌زده شده است.

بنابراین آب از چندین روستا که در مجاورت رودهای استان خوزستان دچار آب گرفتگی شده بودند، خارج شده است و جریان آب در حال حرکت به سمت جنوب این استان است و در حال حاضر با گذر از اهواز به مناطقی چون شادگان، خرمشهر و آبادان رسیده اما خطری این شهرها را تهدید نمی‌کند و به زودی جریان آن وارد دریا خواهد شد.

حال خوزستان از شرایط اضطرار خارج شده و خوشبختانه نگرانی اصلی در مورد سیل در استان خوزستان رفع شده است. به گفته نجار، مدیر کل بحران، به زودی مراحل پرداخت خسارات در تمامی مناطق سیل‌زده آغاز خواهد شد و تمرکز بر آن است تا سیل‌زدگان زودتر به منازل و خانه‌های خود بازگردند.

استاندار خوزستان هم تاکید کرده که در شرایطی که آب به سمت جنوب استان در حرکت است، باید از شهرهای شادگان، آبادان و خرمشهر مراقبت شود تا مشکلات مربوطه در خصوص افزایش حجم آب حل شود.

وضعیت آبادان عادی است / مد اکبر کنترل شد

فرماندار آبادان با اشاره به مطلوب بودن وضعیت آبادان، گفت: تاکنون هیچ آبی وارد روستاها یا شهر آبادان نشده است.

زین‌العابدین موسوی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به حرکت آب از شادگان به آبادان اظهار کرد: تالاب شادگان به عنوان مخزنی برای آب‌هاست و با بالا آمدن سطح آب این تالاب، راهی جز خروج از جاده آبادان – ماهشهر ندارد. یعنی باید آب از این سمت جاده به سمت دیگر جاده - به خوریات که دهانه‌های خلیج فارس هستند- برسد. با توجه به اینکه خوریات از کنار روستاهای آبادان عبور می‌کند از قبل در این مسیر سیل‌بندهایی احداث شده بود که اکنون در حال استحکام‌بخشی آن‌ها هستیم.

وی افزود: گاهی سطح آب بالا می‌آید و برای اینکه جاده آبادان – ماهشهر قطع نشود تعدادی کالورت باز شده‌اند و آب تقسیم شده است. در حال حاضر استحکام بخشی سیل‌بندها جهت هدایت آب تالاب شادگان که در شمال جاده آبادان جمع‌آوری شده، به خلیج فارس در حال انجام است.

موسوی با اشاره به مطلوب بودن وضعیت آبادان، افزود: تاکنون هیچ آبی وارد روستاها یا شهر آبادان نشده است و مشکلی وجود ندارد.


وی با اشاره به وقوع مد اکبر در اروندرود، بیان کرد: مد اکبر در اروندرود رخ داد که ارتفاع آن تا سه متر و ۳۰ سانتی‌متر رسید که در حال کاهش است و کنترل شده است.

نخل‌های آبادان خفه شده اند

مدیر اداره جهاد کشاورزی شادگان با بیان اینکه سطح آب در برخی از مزارع نخیلات به بیش از ۲ متر رسیده است، گفت: تا کنون بیش از یک هزار و ۴۰۰ هکتار از نخیلات شادگان به زیر آب رفته و خفه شده‌اند.

خلیل منیعات در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: با توجه به بالا آمدن آب تالاب شادگان و پیشروی آن به سمت روستاها و مزارع شهرستان، وضعیت آبگرفتگی نخیلات روز به روز در حال بدتر شدن است.

وی افزود: تا کنون بیش از یک هزار و ۴۰۰ هکتار از نخیلات شادگان به زیر آب رفته‌اند و با توجه به شرایطی که وجود دارد احتمالاً حدود ۲ هزار هکتار از نخیلات شهرستان به زیر آب خواهند رفت زیرا سطح آب روز به روز در حال افزایش است.

مدیر اداره جهاد کشاورزی شادگان تصریح کرد: این حجم آب باعث شده تا نخیلات شادگان به زیر آب بروند و خفه شوند. شرایط نخیلات شهرستان با توجه به وضعیتی که وجود دارد مناسب نیست و خسارت‌های زیادی به آن‌ها وارد شده است اما در حال حاضر با توجه به اینکه نمی‌توان وارد مزارع شد در خصوص میزان خسارت نمی‌توان اظهار نظر کرد.

منیعات عنوان کرد: سطح آب در برخی از مزارع نخیلات به بیش از ۲ متر رسیده و این مساله باعث شده تا حیات نخل‌ها به خطر بیافتد و بسیاری از آن‌ها را از بین ببرد. گزارش خسارت‌ها را روز به روز به بخش‌هایی که لازم است ارائه می‌کنیم تا زمانی که سطح آب فروکش کند و بتوانیم برآورد دقیقی از میزان خسارت‌ها داشته باشیم.

خدمات‌رسانی تیم‌های سحر هلال‌احمر ۵ استان در خوزستان

معاون امور جوانان جمعیت هلال احمر خوزستان گفت: تیم‌های سحر پنج استان بوشهر، کرمان، البرز، تهران و مرکزی - استان‌های معین خوزستان- در حال امدادرسانی به سیل‌زدگان استان هستند.

علی پهلوان در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: ادامه سیلاب، آبگرفتگی مناطق بالادست و طولانی شدن حضور مردم در اردوگاه‌های اسکان اضطراری موجب ایجاد فضای نامطلوب به لحاظ روحی و روانی برای سیل‌زدگان شده است. بنابراین تیم‌های سامانه حمایت‌های روانی و اجتماعی هلال احمر موسوم به «سحر» استان‌های معین در مناطق سیل زده خوزستان مستقر شدند.

وی افزود: با توجه به فروکش کردن آب در شعیبیه شوشتر، تیم سحر جمعیت هلال‌احمر استان فارس در این منطقه مستقر شده و مشغول خدمات‌رسانی به سیل زدگان است.

۳۰ روستای شادگان در تهدید سیلاب / آبگرفتگی ۸ روستا تاکنون

فرماندار شادگان با اشاره به آبگرفتگی چند روستای این شهرستان، گفت: روستای ابوشلوگ در بخش مرکزی و روستای صراخیه در بخش خنافره دچار آبگرفتگی کامل هستند.


سعید حاجیان در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: در پی افزایش حجم آب ناشی از روان‌آب‌های رودخانه کارون و بالا رفتن سطح نهر بحره، سیلاب ۳۰ روستای بخش مرکزی و خنافره را تهدید می‌کند.

وی افزود: روستای ابوشلوگ در بخش مرکزی به صورت کامل دچار آبگرفتگی شده و سه روستای دیگر بخش مرکزی در محاصره سیلاب هستند.

فرماندار شادگان گفت: همچنین دو روستای رگبه و صراخیه در بخش خنافره دچار آبگرفتگی ۸۰ درصد و ۱۰۰ درصد هستند. همچنین روستای حدبه شاوردی و روستای گرمه دچار آبگرفتگی ۴۰ درصدی و ۸۰ درصدی هستند.

حاجیان عنوان کرد: پیش از این دستور تخلیه همه روستاها صادر شده است اما مردم نسبت به تخلیه منازل خود مقاومت می‌کنند. تنها بخشی از اهالی روستای رگبه در مسکن مهر ساکن شده‌اند.

وی تصریح کرد: جاده دارخوین – شادگان نیز از دو روز گذشته به دلیل آبگرفتگی ۸۰ درصدی مسدود شده است.

شرایط مردم پس از سیل مانند روزهای جنگ است

نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه شرایطی که مردم در اثر سیلاب با آن مواجه هستند، مانند روزهای جنگ است، گفت: صندوق توسعه ملی برای روزهای سخت کشور و مردم است و اکنون مردم شرایط بسیار دشواری را متحمل شده‌اند و باید نسبت به جبران خسارت‌های آنان اقدام شود.

جواد کاظم نسب الباجی در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص جبران خسارت سیلاب اظهار کرد: دولت اهتمام خاصی برای پرداخت و جبران خسارت‌های مردم سیل‌زده دارد و مطمئناً در این زمینه نسبت به جبران خسارت‌ها اقدام خواهد کرد.

وی با بیان اینکه دولت قطعاً باید برای جبران خسارت سیلاب، از اعتباراتی که در اختیار دارد استفاده کند، گفت: این اعتبارات با توجه به خسارت‌های سیلاب در سراسر کشور کافی نخواهد بود و از این رو صندوق توسعه ملی منبع خوبی برای حل این مشکل و جبران خسارات است.

نماینده مردم اهواز در مجلس با اشاره به اینکه دولت عزمی جدی برای پرداخت خسارت سیلاب دارد، تصریح کرد: صندوق توسعه ملی برای مردم است و باید به هر شیوه‌ای که امکان دارد خسارت واردشده در اثر سیلاب به مردم جبران شود.

فعلاً خطری خرمشهر و روستاهای آن را تهدید نمی‌کند

سرپرست فرمانداری خرمشهر با اشاره به کاهش سرعت آب و توقف آن در کیلومتر ۵۵ خرمشهر، گفت: فعلاً وضعیت تحت کنترل است و خطری خرمشهر و روستاهای آن را تهدید نمی‌کند.

کوروش مودت در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به شکسته شدن سیل‌بند روستای ملیحان در بخش اسماعیلیه اهواز و حرکت روان‌آب‌ها به سمت بیابان‌های شادگان و اطراف آبادان و خرمشهر اظهار کرد: در حال حاضر روان‌آب‌ها از سمت ملیحان در حال حرکت به سمت خرمشهر است که بخشی از آن در حال وارد کردن آسیب به جاده خرمشهر و راه‌آهن بود اما کنترل شد. از امروز ارتباط ریلی برقرار شد و جاده مشکلی ندارد.

وی افزود: آب به سمت (بیابانی) پشت ریل آهن هدایت شد و اکنون پشت کانال زهکش نیشکر المهدی باقی مانده است. در حال هدایت آب به سمت کانال المهدی و به سمت دژ جمهوری هستیم تا پس از این بخشی از آب به سمت تالاب ناصری هدایت شود.

سرپرست فرمانداری خرمشهر گفت: اکنون سیل‌بندهای تالاب ناصری در حال تقویت است. از طرفی دیگر در بخش مرز شملچه در حال لایروبی، پاکسازی و افزایش ارتفاع دایک دو نهر هستیم تا اگر آب به خرمشهر برسد به سمت اروندرود و از آنجا به خلیج فارس هدایت شود.

شکافتن جاده شادگان - دارخوین برای هدایت سیلاب به تالاب شادگان

فرماندار شادگان گفت: بخشی از جاده شادگان به سمت دارخوین در راستای هدایت سیلاب به بخش‌های اصلی تالاب بین المللی شادگان و سپس هدایت آن به دریا شکافته شد.

سعید حاجیان در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: بخشی از جاده شادگان به سمت دارخوین در راستای هدایت سیلاب به بخش‌های اصلی تالاب بین المللی شادگان شکافته شد تا سپس آب از آنجا به سمت دریا روانه شود.

وی افزود: فشار آب در یک سوی تالاب بین المللی شادگان بالا بود و برای آنکه شاهد کاهش فشار آب و پایین آمدن سطح آب در محور شادگان به سمت دارخوین باشیم، مجبور به شکافتن بخشی از جاده شدیم.

حاجیان در خصوص تردد در محور دارخوین خاطرنشان کرد: سطح آب در این محور بسیار بالا است و امکان تردد در آن وجود ندارد. در تلاش هستیم در صورت امکان نسبت به نصب لوله برای هدایت جریان آب از زیر جاده اقدام کنیم تا شاهد پایین آمدن سطح آب در این محور باشیم.

خروج سدهای خوزستان از شرایط اضطراری / ادامه کاهش دبی کارون در اهواز

مدیر دفتر برنامه‌ریزی منابع آب سازمان آب و برق خوزستان با بیان اینکه در روزهای آینده شاهد پایین آمدن سطح آب در رودخانه کارون در مقطع اهواز خواهیم بود، گفت: در روزهای اخیر با کاهش خروجی آب از سدهای استان، حدود ۵۰۰ مترمکعب بر ثانیه از میزان دبی عبوری رودخانه کارون در مقطع شهر اهواز کاسته شده است.

داریوش بهارلویی در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص آخرین وضعیت سدهای استان اظهار کرد: از وضعیت اضطراری که در چند وقت گذشته در سدهای استان شاهد آن بودیم، خارج شده‌ایم.

وی افزود: در حال حاضر میزان ورودی آب به سدهای کارون، دز و کرخه بیش از یک هزار متر مکعب بر ثانیه است و خروجی آب از این سدها نیز متناسب با میزان ورودی تنظیم شده است و تقریباً می‌توان گفت که میزان خروجی با ورودی سدها برابر است.

مدیر دفتر برنامه‌ریزی منابع آب سازمان آب و برق خوزستان در خصوص حجم خالی مخازن سدهای استان عنوان کرد: در حال حاضر تمهیدات لازم برای فراهم کردن حجم خالی مخازن سدهای استان برای مهار سیلاب متعارف در اردیبهشت ماه اتخاذ شده است و در حال حاضر میزان فضای خالی که در درون سدها وجود دارد، برای کنترل آن سیلاب‌های پیش بینی شده، کافی است.


قاسم آهنین‌جان با فروش کتابخانه شخصی خود به سیل‌زدگان خوزستان کمک می‌کند

قاسم آهنین‌جان، شاعر پیشکسوت خوزستانی، تمام کتاب‌های کتابخانه خود را با هدف کمک به مردم سیل‌زده استان خوزستان به فروش می‌رساند.

خط ریلی اهواز – خرمشهر بازگشایی شد

مدیرکل راه‌آهن جنوب از بازگشایی محور ریلی اهواز – خرمشهر خبر داد و گفت: قطارهای باری و مسافری محلی در این محور ریلی به حرکت درآمدند و مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

عبدالکریم درویش زاده در گفت‌وگو با ایسنا – منطقه خوزستان، اظهار کرد: قسمتی از خط ریلی اهواز- خرمشهر از دو روز گذشته تخریب شده بود که با اقدامات انجام گرفته توانستیم این محور را بازگشایی کنیم.

وی افزود: این محور امروز بازگشایی شد و قطارهای باری و مسافربری به حرکت درآمدند و مسأله‌ای برای تردد قطارها وجود ندارد.

مدیر کل راه‌آهن جنوب تصریح کرد: مسیر ریلی اهواز – اندیمشک نیز که بر اثر سیلاب‌های اخیر دچار آبشکستگی شده بود، ترمیم شده است و با توجه به اقدامات انجام‌گرفته اجازه داده‌ایم تا قطارهای باری از امروز به صورت آزمایشی در این مسیر تردد کنند.


درویش زاده ادامه داد: در صورتی که امروز شاهد مشکلی برای تردد قطارها در این محور ریلی نباشیم، از فردا قطارهای مسافربری را نیز اجازه خواهیم داد تا در این مسیر تردد کنند.

وی خاطرنشان کرد: در خصوص تردد به سمت تهران با توجه به اینکه در دیگر مناطق این مسیر در حال بازسازی هستند، امکان اظهارنظر از سوی اداره کل راه‌آهن جنوب وجود ندارد.

امروز هم استاندار خوزستان به همراه کارشناسان و فرمانده سپاه و مدیر کل بحران به منظور بررسی راه‌های کاهش آب ورودی به تالاب شادگان از کانال ریزگردها اطراف تالاب منصوریه، جاده اختصاصی نفت بخش غیزانیه و جاده اختصاصی کانال کوت عمیر از توابع شهرستان کارون در جنوب شرق اهواز بازدید کردند.

هدف این بازدید، پیدا کردن بهترین مسیر برای هدایت آب به سمت کانون‌های ریزگردهاست تا فشار آب ورودی به تالاب شادگان کاهش یابد.

انهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha