• سه‌شنبه / ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ / ۰۰:۵۴
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 98023116264
  • خبرنگار : 71461

در نشست «نقش کتاب در ایجاد هویت دینی کودکان» مطرح شد:

تضعیف هویت دینی در اثر جایگزینی الگوهای غیردینی

نشست تخصصی نقش کتاب در ایجاد هویت دینی کودکان در غرفه خانه کتاب در نمایشگاه قرآن برگزار شد.

به گزارش ایسنا، شیرین بازیاریان - کارشناس مسائل دینی - در این نشست درباره هویت گفت: در علوم اجتماعی، هویت مفهوم پیچیده‌ای داشته و در روانشناسی نیز وسعت و رواج بسیاری یافته است. اما عوامل گوناگونی در ایاد هویت دخیل است، در واقع هویت هم شکل ظاهری و هم وجودی ما را می‌سازد و نشان می‌دهد.

وی با بیان اینکه هویت لایه لایه بوده و عناصر گوناگونی دارد، ادامه داد: برخی مسائل از اختیار ما خارج است، یعنی محل تولد افراد خارج از اختیار آنهاست، اما پس از تولد همه مسائل در اختیار خود فرد است، البته جامعه نیز در شکل‌گیری شخصیت و هویت افراد دخیل است.

وی در ادامه نقش شخصیت‌های دینی در هویت دینی را مورد اشاره قرار داد و گفت: ما داستان‌های بسیاری درباره شخصیت‌های دینی داریم، اما بسیاری از آنها تکراری هستند و در اغلب آنها جذابیتی وجود ندارد. در داستان‌نویسی فعلی یکسری عوامل مانند شخصیت‌سازی، فضاسازی، گره‌افکنی در داستان و … به درستی پردازش نمی‌شوند و یا بسیاری از آنها یکنواخت هستند و همین سبب می‌شود فرد آن را ادامه ندهد و این نقص در بسیاری از داستان‌ها وجود دارد.

این کارشناس دینی با مطرح کردن این سوال که آیا ما بازی دینی داریم یا خیر، پاسخ داد: بله بازی دینی داریم؛ اگر بچه‌ها با این بازی‌ها آشنا شوند با دین انس بیشتری پیدا خواهند کرد. ما به عنوان دست‌اندرکاران آموزشی و دینی وظیفه داریم انس کودکان را با دین بیشتر کنیم و این کار می‌تواند از طریق بازی، کتاب و … ایجاد شود.

بازیاریان ادامه داد: در کتاب‌های کودک به ویژه داستانی چقدر به زندگی الگوها پرداخته‌ایم؟ برخی مواقع این الگوها به قدری فرازمینی معرفی می‌شوند که ایجاد علاقه پیدا نمی‌کنند. از این رو ما می‌توانیم با معرفی کودکی شهدا آنها را با الگوها و قهرمانان دینی آشنا کنیم تا بتوانند همذات‌پنداری کنند و وقتی این داستان‌ها واقعی‌تر، عینی‌تر و قابل لمس‌تر نباشند، باعث می‌شوند که به سراغ الگوهای خارجی بروند.

وی گفت: لزوماً نیاز نیست همیشه یک الگو تعریف و تمجید شود. باید به گونه‌ای باشد که کودک بتواند زندگی خود را با زندگی آن شهید و یا شخصیت دینی مقایسه کند و از او الگو بگیرد.

بازیاریان ادامه داد: هویت دینی کودک در آینده براساس جایگزینی شخصیت‌های غیردینی، ضعیف و ضعیف‌تر می‌شود. متأسفانه در کتاب‌های ما دین عامل رنج، غم، سختی و دشواری معرفی می‌شود تا در آینده مورد لطف خدا قرار گیرد. در حالی که دین ما مایه آرامش، امنیت و نشاط است. دین مانند عسل شیرین، شفابخش و لذت‌بخش است. تصویری که ما از دین در ذهن کودکان می‌سازیم، اگر مانند عسل باشد درست است، اما اگر این انگاره ذهنی دشواری، سختی، محدودیت و … باشد، تصویری منفی از دین در ذهن او ایجاد کرده و هویت دینی او متزلزل خواهد شد.

وی در ادامه تأکید کرد: اگر در کنار کتاب چند عروسک نمایشی هم قرار دهیم تا کودکان داستان را با آن اجرا کنند، این امر سبب ارتباط بهتر کودک با کتاب می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.