• چهارشنبه / ۸ خرداد ۱۳۹۸ / ۱۱:۲۱
  • دسته‌بندی: ادبیات و کتاب
  • کد خبر: 98030803256
  • خبرنگار : 71626

انتشار کتاب‌هایی درباره تاریخ و اقتصاد ایران

انتشار کتاب‌هایی درباره تاریخ و اقتصاد ایران

کتاب‌های «ایران بین ناسیونالیسم اسلامی و سکولاریسم» نوشته ونسا مارتین با ترجمه غلامرضا علی‌بابایی و «اقتصاد ستارگان» نوشته محمدمهدی احمدی‌معین منتشر شد.

به گزارش ایسنا، کتاب «ایران بین ناسیونالیسم اسلامی و سکولاریسم» نوشته ونسا مارتین با ترجمه غلامرضا علی‌بابایی در ۴۲۲ صفحه، با شمارگان ۱۰۰۰ نسخه و قیمت ۵۰ هزار تومان توسط نشر اختران منتشر شده است. 

نوشته پشت‌ جلد کتاب: کشمکش اصلی بین اسلام و سکولاریسم در دوره‌ مورد نظر بر سر این مسئله بود که قانون اساسی تا چه حد باید جایگزین شریعت شود، زیرا قرار بود که بخشی از آن در دادگاه‌های سکولار مورد استناد قرار گیرد، و این‌که قانون جدید تا چه حد با شریعت سازگار بود، بحثی که ذهن ایرانیان را تا عصر حاضر به خود مشغول داشته است و به خصوص در سال ۱۳۵۷ از اهمیت برخوردار بود. بسیاری از علمایی که در جنبش اصلاحات شرکت داشتند از مفهوم قانون اساسی به‌عنوان یک نظام معتبر حقوقی- قضایی پشتیبانی می‌کردند، نظامی که می‌شد رابطه‌ بین شاه و مردم را به‌درستی بر مبنای آن قرار داد. با این وصف، در آن زمان بسیاری از علمای معتبر چه در تهران و چه در ایالات بر این باور بودند که قانون جدید باید از برخی جهات اصول شریعت و ارزش‌های اسلامی را به رسمیت بشناسد. کشمکش بر سر قانون در تهران و تبریز بدتر از همه جا بود و چنان‌که خواهیم دید، این موضوع به منبع جدی و روزافزون اختلاف بدل شد. جمعیت‌های اسلامی که نه‌تنها دستور کار اسلامی و حقوقی خود را داشتند بلکه سازمان و مقررات لازم برای نیل به آن را نیز تدارک دیده بودند، در هر چهار شهر مورد پژوهش سربرآوردند. 

همچنین کتاب «اقتصاد ستارگان» (طراحی الگویی عملی برای توسعه اقتصادی ایران با توجه به شرایط اقتصاد سیاسی کشور) نوشته محمدمهدی احمدی‌معین در ۲۹۸ صفحه با شمارگان ۵۵۰ نسخه و قیمت ۴۸ هزار تومان توسط همین نشر منتشر شده است. 

نوشته پشت‌ جلد کتاب: چگونه می‌توان کشوری مانند ایران را که در مسیر توسعه اقتصادی خود با موانع متعدد سیاسی، اقتصادی و فرهنگی مواجه است به سوی توسعه اقتصادی حرکت داد؟ آیا برای کشوری که با شدیدترین تحریم‌های اقتصادی طول تاریخ دست‌وپنجه نرم می‌کند دستیابی به توسعه اقتصادی با تکیه به منابع داخلی امکان‌پذیر است؟ این کتاب ضمن ارزیابی وضعیت کشور در عرصه‌های اقتصادی، سیاسی، اقتصاد سیاسی و فرهنگی، با رویکردی واقع‌گرایانه در جست‌وجوی پاسخی عملی برای این پرسش‌های مهم است. «اقتصاد ستارگان» الگویی عملگرایانه است که بدون مطالبه تغییرات رادیکال، می‌تواند ایران را در وضعیت کنونی و به‌رغم وجود موانعی مانند تحریم به سوی انباشت درونزا و توسعه اقتصادی رهنمون شود. 

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha