• سه‌شنبه / ۱۱ تیر ۱۳۹۸ / ۱۴:۱۸
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 98041105741
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان مطرح کرد؛

۳۰ سال شیرابه کارخانه پسماند به داخل زمین فرو رفته است

۳۰ سال شیرابه کارخانه پسماند به داخل زمین فرو رفته است

ایسنا/اصفهان مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان گفت: سی سال است شیرابه کارخانه پسماند به داخل زمین رفته و ایده‌ای برای جلوگیری از دفع این شیرابه‌ها مطرح نشده بود.

‌علی دهنوی در گفت و گو با خبرنگار ایسنا- اظهار کرد: در کشور هیچ رتبه بندی در خصوص اینکه شهرهای مختلف نسبت به هم در مدیریت پسماند چه وضعیتی دارند، موجود نیست و این رتبه بندی بسیار مشکل است، برای مثال شهر مشهد و شیراز به ترتیب در مدیرت پسماندهای ساختمانی و دفن بهداشتی پسماند جایگاه‌های بهتری نسبت به شهرهای دیگر دارند و این در حالی است که در اصفهان مدیریت پسماند خشک، پردازش پسماند و تولید کمپوست قابل فروش، وضعیت بهتری نسبت به سایر کلان شهرها دارد. بنابراین در حال حاضر نمی‌توان به صورت کلی رتبه بندی مشخصی را در کشور مد نظر قرار داد.

وی ادامه داد: جایگاه شهر اصفهان در مجموع جایگاه بدی نیست، اما با ایده‌آل‌هایی که در دنیا وجود دارد بسیار فاصله داریم، باید گفت در سال‌های گذشته این بحث که گفته می‌شد رتبه اول را داریم سبب غرور شد و پیشرفت آنچنان که باید نداشتیم، به واسطه همین امر در حال حاضر مبنای مقایسه‌ای ما کشورهای در حال توسعه هستند تا به جایگاه چشمگیری دست پیدا کنیم.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان در خصوص آمار پسماند تولیدی در اصفهان تصریح کرد: با ارزیابی زیست محیطی که پنج سال پیش انجام شده محلی در دشت سجزی با مساحت ۱۶۰۰ هکتار به شهرداری واگذار شد که در بخشی از آن دفن پسماند صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد: روزانه حدود هزار تن پسماند در شهر اصفهان جمع آوری و به کارخانه انتقال داده می‌شود که این پسماند در کارخانه به سه بخش اصلی تقسیم می‌شوند. بخش اول مربوط به پسماندهای غذایی و باقیمانده سبزیجات و میوه‌ها است که از آن‌ها کمپوست تهیه می‌شود و میزان تولید کمپوست در تمامی ماه‌های سال متفاوت است، یعنی از هزار تن پسماند حداقل حدود ۸۰ تن کمپوست تولید می‌شود.

دهنوی با اشاره به بخش‌های دیگر کارخانه پسماند، گفت: بخش دیگری که روزانه حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ تن را در بر می‌گیرد، در اصطلاح "ریجکت" نام دارد که شامل مواد پلاستیکی مثل پوسته چیپس، پوسته پفک، انواع نایلون‌ها، منسوجات و غیره است که بخشی از آن می‌تواند توسط شهروندان قبل از ریختن به سطل زباله جداسازی شود، اما متأسفانه در بخش زباله‌های تر قرار می‌گیرند و سازمان مدیریت پسماند مجبور به دفن این پسماندها می‌شود. برای جلوگیری از دفن این پسماندها سه گزینه شامل سوزاندن، تولید RDF و پیرولیز است. روش " پیرولیز" مختص به این پسماند است.

وی راهکارهایی را در خصوص مدیریت پسماند ارائه کرد و گفت: سه راهکار وجود دارد تا پسماند موجود دفن نشود، راهکار اول تولید برق با استفاده از سوزاندن پسماند است که منطقی نیست، چراکه مصرف آب زیادی دارد و در کمبود آب شهر اصفهان تأثیر دارد، راهکار دوم تولید سوخت جامد(RDF) از این پسماند است که سوخت مختص کارخانه‌های سیمان را تأمین می‌کند و در این زمینه هم باید گفت از نظر اقتصادی برای کارخانه‌ها به صرفه نیست. اما اگر دقت کنیم درصد بالایی از اقلامی که دفن می‌شوند مواد پلاستیکی هستند و راهکار سوم بر همین اساس است که با انجام فرآیند پیرولیز این پسماندها با حرارت غیر مستقیم ذوب می‌شوند و در نهایت از آن‌ها گازوئیل، نفت و کک تولید می‌شود.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان از طرح جدیدی در مدیریت پسماند خبرداد و خاطرنشان کرد: پسماندهایی که به کارخانه برای پردازش می‌رسد، تا زمان تولید کمپوست، شیرابه تولید می‌کند و باید گفت سی سال است شیرابه کارخانه پسماند به داخل زمین رفته و ایده‌ای برای جلوگیری از دفع این شیرابه‌ها مطرح نشده بود، اخیراً طرحی در سازمان تعریف شد و در همین مورد مشاورانی به کارگرفته شده‌اند تا بتوان شیرابه را با روش تبخیری امحا کرد و در حال حاضر اقدامی انجام داده‌ایم تا شیرابه‌ها به داخل زمین نفوذ نکند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha